Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Tekota


kjetillund
 Share

Recommended Posts

Ser flere etterspør snelle med telleverk på forumet. Er selv på utsikt etter et godt tilbud på en 600-snelle.

Har forstått at Tekota er noe de fleste går får..

Men, Tekota kjøpt på Ebay har telleverk i fot. Vet det går an å bytte noe drivhjul slik at den teller i meter, men da må man kontakte Elbe for deler.

Noen som har gjort dette? Høres rart ut om Elbe selger deler for å gjøre Ebaykjøp lettere for norske forbrukere...

Hva med et "Powerbuy"?

Vet det er gjort med suksess på andre forum. Om man får med nok kjøpere får man ofte grei rabatt fra forhandler.

( bl a Avforum hadde dealer med tv'er o.l. til bra pris gjennom Powerbuy )

Har hørt historier fra trollingfolk som har fått snella for nærmere tusenlappen (dog har nok de lagt igjen noen lapper i annet utstyr også)

Burde være mulig å få med en del forumfolk på noe slikt?

Som du selv poengterer er Tekota blitt en populær snelle.

Dette gjør selfølgelig at selgere kan ta seg høvelig betalt.

Er ikke lenge siden man kunne gjøre gode kjøp på denne snella, dog.

Betalte vel ned i 1000kr-1100kr for noen av mine.

Men dette hjelper jo ikke deg!

Den som leter...

Det går fint å bytte fra tellevek i "fot" og få det i "meter".

Dette har blitt utført ved at man bytter komplett telleverk, og koster derfor noen kroner.

Noe som jo kan være verdt å ta med i regnestykket.

Ja, serviceavd. hos "Elbe" vil mest sannsynelig ikke utføre konverteringen når snella er kjøpt utenlands.

Men fortvil ikke!

For du et godt tilbud på en Tekota 600 LC som teller i "fot", så er snella like god.

Jeg har selv et par med telleverk i "fot" som jeg med vilje ikke har konvertert til "meter", da jeg ikke har sett behovet.

Inbiller meg at de som teller i fot er mere nøyaktige på tellern (når jeg regner en meter = tre fot ).

Som det nevnes i en post, er ikke snella høvelig til bruk på isfiske (tatt rett ut av esken).

Det er for mye mekanisk motstand i snelle + telleverk når det er kaldt.

Man må fort bruke det dobbelte med sekkevekt.

Noe av dette kan sikkert utbedres ved at man fjerner fettet i snella, og bruker kun tynn olje.

Et annet poeng, er den nevnte snøreføreren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, ser billig ut. Og halvparten av fraktprisen de andre opererer med.

Meeeen har en del negative feedbacks. Spesielt på feilsending/frakt. (men det er vel ikke mange med 100% når de har noen tusen transaksjoner)

Noen som har handlet av fyren?

Har hentet fler av de siste snellene mine fra jay 762 på ebay.De 2 siste snellene jeg fikk fra han var ei talic12 2speed og ei Daiwa35ld 2 speed begge sende han som gave .Tok ca 2 uker i desember på over farten.Har fler som jeg kjener som har brukt han.Ikke minst vil jeg nok bruke han ved flere anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri hatt problemer med mine Tekotaer på isfiske, bruker mest ca 100g bly. de er rett fra esken på 5 året..

på 47lca hender det telleverket fryser.

100g var det jeg brukte med Tekota LC, også.

Ofte var det for lite. Spesielt hvis man skulle dypere.

55g veier søkkene jeg bruker nå, å gir meg ingen prob. ned til 100m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.fiskeglede.no/

Ser de har 50% på sluttprisen,vil vel si ca 1450kr + frakt for ei Takota LC 600

De har den ikke inne, har ikke hatt den hele januar.

Og de har kun salg på varer de har på lager. (med nesten ingen varer på lager)

Må nok vente på søttendemaisalget hos diverse nettbutikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har den ikke inne, har ikke hatt den hele januar.

Og de har kun salg på varer de har på lager. (med nesten ingen varer på lager)

Må nok vente på søttendemaisalget hos diverse nettbutikker.

Må bare beklager jeg fikk ikke med meg at de var fri for snellene.Jeg la inn min ordre ,så kom jeg til å se shimano snellene kom da på at det var en tråd som gikk på forumet om den.Beklager så meget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare beklager jeg fikk ikke med meg at de var fri for snellene.Jeg la inn min ordre ,så kom jeg til å se shimano snellene kom da på at det var en tråd som gikk på forumet om den.Beklager så meget.

Absolutt intet å beklage. Flott med tips om potensielt bra tilbud

Om jeg virket krass var det i så fall rettet mot Fiskeglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=128&l1=128&l2=&l3=&v_id=20216&pg=1

Hvet ikke om det blir så mye rimligere en og kjøpe dem her hjemme på berget,menmen de er i hvert fall rask og efekktive våre Danskevenner

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet dette med å bytte teller på en Tekota 600LC.

Veldig grei operasjon om man ikke har 11 tommeltotter.

tekota_zps2cc8b6d3.jpg

Så spørsmålet om det var verdt det kontra å kjøpe en norsk modell.

Kjøpte snella på Ebay. Med frakt kom det på 164$ = 900,-

Smalt på med moms og tollgebyr = 358,-

Telleverk meter fra Elbe = 275,-

Altså 1533,-

I forhold til normalpris på 2200,- i Norge er det rett innenfor hva som er fornuftig å hente, hadde jeg unngått moms/toll så hadde det vært et bra kjøp.

Men siden snella noen ganger er på tilbud til rundt 1600,- er dette ikke den beste handelen du gjør i bukta.

Neste Tekota kjøper jeg i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Har flere. Er blitt avhengig. Nå må min 700 på service, en ny 800 underveis. Har og en i fot, men orker ikke prøve å skifte... resten er kjøpt her på berget. De holder en viss stund med mye fiske, men så må de fikses litt. 600 serien har jeg ikke hatt på verksted eller måtte gjøre noe med, 7 og 800 får nok litt mer juling pga moment på sveiv og drivverk. Har sett at på sveiv siden så er det en forsterkningsplate på baksiden som ikke har skruer. Naglet. Her blir det slitasje og det gnager opp festene. Så jeg må skifte endedeksel. Mine sneller tar jeg opp og renser en gang i året. Fortsatt er alle drev like fine. Kompiser som kjører på og fisker hardt tar drev etter maks to år når det har blitt nok avleiringer mm. Så lurt å stelle de litt...

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] Kompiser som kjører på og fisker hardt tar drev etter maks to år når det har blitt nok avleiringer mm. Så lurt å stelle de litt...

Jeg har hatt en 600 i to sesonger og har vært strålende fornøyd. Snella har vært "moderat" brukt i saltvann og har blitt skyllet med ferskvann etter hver tur, men har aldri gjort noe mer med den. For et par uker siden skrudde jeg den opp for vedlikehold for første gang. Jeg så da at kulelageret nærmest sveiva hadde begynt å ruste og manglet fett. Etter et bad i lighterbensin og litt trykkluft på boks snurret det fint igjen, så jeg pakket det med nytt fett og satte det på plass. Jeg så også at det var mye svart "guffe" på bremseskivene, spesielt på den "enslige" skiva som sitter under hoveddrevet. Sjekket litt rundt og fant ut at dette kunne skje med bremseskiver av dette materialet ("Dartanium") ved vanninntrenging og at dette etter hvert vil gjøre bremsen ujevn. Siden jeg ikke orker å sjekke sånt så ofte så bytta jeg ut alle fire skivene med et sett Carbontex-skiver (£6.99 hos blackdogtackle.com). Bremsen virker minst like jevn og sterk med disse, og de er vel nærmest uslitelige. Prøvde også å legge litt ekstra fett her og der for å unngå mer vann i systemet.
Har som sagt vært veldig fornøyd med hvordan snella funker i bruk, men kommer nok ikke til å vente i to år før neste sjekk.
--
Vabein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.