Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfluer - inspirasjonstråd


Ole M
 Share

Recommended Posts

Siden Espen la ut en inspirasjonstråd med saltvannsfluer, tenkte jeg det også det kunne være nyttig med en inspirasjons tråd med tema ørret fluer (tenker da på innlands ørret)!!

Her er det bare å legge ut bilder av go` flua og div varianter du måtte ha av forskjellige mønstre, og legg gjerne med en binde beskrivelse eller kanskje noen linjer om teorien bak flua e.l!

Hvis flere bidrar tror jeg denne tråden i stor grad kan bli en god inspirasjons kilde for alle oss som har fluebindig og fluefiske etter ørret som vår store lidenskap[ :) ]

Starter med å legge ut bilder av fluer fra egen boks:

Streamer for kveldsfiske etter stor aura: (muddler/wolly bugger hybrid)

1605200423385S1fxAacaU5BqMHvO9.jpg

Fått mycket stor ørret på den flua!

Kanin zonker:

0505200511524865nQ22haa6n5.jpg

Vårflue imitasjoner: (ø.tv streaking caddis. ø.th G & H sedge)

(n.tv Rena flua. n.th cdc vårflue m/ puppe skinn)

090520051419583yM1lQFXbRM5.jpg

Enkle og effektive gullhode nymfer: Bruker coin heads av tungsten. Binder inn tynn kobber tråd og en strimmel med flash bak. Så dubber jeg hairs ear dubbing rett på tråden. Ribber så kobber tråden og flashet fremover (kobber tråden i motsatt retning slik at det overlapper flashet) Så er det bare å børste i vei for å få et mest mulig fluffy resultat:

040520052303346wxLU5yyXifW.jpg

Dady long leggs:

13052005164727Tk4F3IMc72UX.jpg

Liten vinge maur:

130520051647279uadX96APOrg.jpg

Paraloop klekkere: (meget gode fiskefluer og genial binde teknikk)

13052005164728iu2tQN53Sah3.jpg

Aurevilli imitasjon:

1305200516472777vk2ufMN1y7.jpg

Ephm. Vulgata imitasjon (dun):

130520051647284XE27ECI2b46.jpg

Spent Ephm. Vulgata:

130520051647289W24kBDHqUKy.jpg

Også et lite innblikk i noen av flueboksene: (Driver å fyller opp nå, så de er noe ufullstendige)

13052005164727EPnwbg682Idy.jpg

Div. tjekkiske nymfer:

13052005164728f3YUvU19118J.jpg

Et lite utvalg av tørre mygg imitasjoner:

130520051647281GsBBILg2qag.jpg

Døgnfluer:

13052005164727kwhq1mg71351.jpg

Kommer med flere bilder etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fluene i dette innlegget er mønstre jeg ikke har noe erfaringer med enda, men det er prototyper som er ment for å ha noe å gå utifra.

Annet en denne da, dynamitt`en, som er ei vellprøvd flue (nederst en liten døgnflue klekker):

13052005213058y6ks683Rsqlw.jpg

Øverst: leddet nymfe. Nederst: streaking caddis med påbunnet foam i fronten, som er ment for å plaske ekstra mye (veit ikke om det har noe mission, men jeg syntes da det er en interessant idè..):

130520052130584OfT6nI4O4qk.jpg

Caddis pupper med smelte lim over rygg skjoldet:

130520052130586fCCNwOIRyR1.jpg

ø.tv steinflue nymfe. ø.th liten libelle eller noe.. [ ;) ] og nederst er en larve imitasjon (caddis) inspirert av Oliver Edwards:

13052005213058Wnw3l9sR2Qvq.jpg

Vulgata i flere stadier. Nedenfra og opp- nymfe, klekker, og dun:

130520052130581Edsgv4OL7XJ.jpg

(Desverre ikke makro på kameraet jeg har nå, men bildene blir da så tydlige at man ser hva det er snakk om i alle fall.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Tips: Legg ensfarget flate bak fluene. Det kan være en t-skjorte, ark, eller noe som gjør at fluene fremstår tydeligere.

Veit det, men er så glad i fargen i treverket på binde bordet mitt ([ ;) ]) Skaper liksom litt atmosfære rundt bildene [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av jonas

Flotte saker!

Spesielt interessert i paraloop klekkerne... Hva mener du med "genial bindeteknikk"??

Om du er interessert i teknikken anbefaler deg å ta en titt på denne boka:

Tying Flies the Paraloop Way

Ian Moutter

image_176.jpg

very once in a while a really new idea comes along in the world of tying trout flies. Ian Moutter, with his detailed development and step-by-step sequence photos of what he calls the paraloop method, has developed an entirely new technique. The paraloop, like a parachute fly, rides low in the water (where the fish are). But unlike the parachute, the versatile paraloop method can be used to tie a whole range of traditional fly patterns in an entirely new way. Moutter outlines this method in detailed instructions and step-by-step photographs. No fly tier should be without this essential book.

Blandt annet er det en genial måte å illudere bevegelse på!

(Et eksempel- Flaksende steinfluer)

25042005003245G13hlI95igoi.jpg

Jeg har kjempe gode erfaringer med klekkere, m/paraloop. Det bør prøves!!

Bruker selv galge når jeg binder fluer med paraloop. Syntes det er mye simplere enn å skulle holde stammen med den ene hånda og surre med den andre. Galgen holder altså stammen (-som er bindetråden) mens jeg surrer hacklet rundt, enkelt og greit!

Ta en titt i den boka du. Står mye bedre beskrevet der[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en fyr som har laget en liten video om hvordan an binder en paraloop klekker. Denne lille binde videoen viser på en enkel og grei måte hvordan det gjøres:

http://www.glommaguiden.com/fiskefluer/thu...nails_fluer.htm

Trykk på "Paraloop Adams klekker"

Legg spesielt merke til hvordan han binder selve paraloopen.

Trenger ikke nødvendig vis å sitte på en klekker!

Jeg har da til og med bundet små mygg kun bestående av en liten paraloop (-alternativ til palmer???..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt med noen kompiser å bandt fluer på Villmarksmessa i Hamar nå. Tenkte jeg måtte legge ut noen bilder i den sammenheng.

Cdc caddis bundet av Henning Moen:

2005200523123cHu4yZtV1wmE9XADA.JPG

200520052329aR4H1mkYt5baLd5U5G.JPG

Wolly buggere av Henning:

200520052315V5YutqMAaUNYgZjqDs.JPG

Vårflue, en gullhode streamer og en gullhode nymfe bundet av Staffan Lindstrøm:

200520052340oNz2Q3kvYexJtLmb5E.JPG

Binde bordet til Staff[ ;) ]:

200520052350IBlTuOP1JnsPWmgYJS.JPG

Flere bilder kommer i løpet av helgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende tips Ole M!

Skal sjekke ut den boka så fort jeg får tid. Det har en tendens til å bli litt lite fluebinding på meg om sommeren... Er litt mer på tur enn hjemme i stua = ;) Men i vinter, da skal jeg finne frem denne tråden din igjen og gjøre allvor av sakene!

Kanskje vi kunne hatt et lite fluebindetreff på senhøsten - hvor bidragsyterene i denne tråden kunne demonstrere noen "hemmligheter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av jonas

Glimrende tips Ole M!

Skal sjekke ut den boka så fort jeg får tid. Det har en tendens til å bli litt lite fluebinding på meg om sommeren... Er litt mer på tur enn hjemme i stua = ;) Men i vinter, da skal jeg finne frem denne tråden din igjen og gjøre allvor av sakene!

Kanskje vi kunne hatt et lite fluebindetreff på senhøsten - hvor bidragsyterene i denne tråden kunne demonstrere noen "hemmligheter"?

Fint å få brukt vinter`n til noe også!! [ :) ]

Kunne i alle all sjekke hvor stor interessen er bland medlemmene for et slikt fluebinder treff. Er jo en god idè!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.