Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfluer - inspirasjonstråd


Ole M
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Johs

Ole M !

Noen spørsmål om fluene du har lagt ut ! Synes "Streamer for kveldsfiske etter stor aura" var spennende, kan du gje ein bindebeskrivelse (materialvalg av denne) ? Er ikkje så veldig rutinert binder så eg kan ikkje finne det ut av bildet ;) . så lurte eg på korleis du har laga hackelet på "kaninzonkerflua" ? Er det laga med dubbingløkke? Til sist så lurte eg på ka du bruker til kropp på "daddy long legg" og vulgata imitasjonene, har hatt litt problem med å finne materiale som egner seg ? Har hørt om nokon som bruker revehår ! Tar gjerne imot ei bindeoppskrift på stankelbein og, om du har ei funksjonell og enkel ei !

Mvh. Johs.

Nb ! om det vart for mange selfølgelige ting å svare på i forumet så må du gjerne sende en mail til meg om du orker ;)

Heisann!

Et av poengene med denne tråden er jo å svare på spørsmål ang. binde teknikker/matrialer o.l. Og det er slettes ikke for mange "selvfølgelige" spørsmål :)

Starter med denne:

1605200423385S1fxAacaU5BqMHvO9.jpg

Her har jeg brukt "wooly bugger marabou- brown" for å få en fyldig og "livlig" hale, også har jeg lakt inn et par strimler med pearl flash i den.

Deretter bundet inn svart hackle, dubbet kroppen med lys dubbing, og surret hacklet fremover.

Til slutt binder du bare inn noen bunter med brunt hjorte hår(deer hair), og former hodet. Samme greia som man gjør på streaking caddis.

På zonkeren har jeg spunnet kanin i løkke, ja.

0505200511524865nQ22haa6n5.jpg

På daddy long legg`en har jeg brukt vanlig fly rite dubbing som kropp. Og bakkroppen til vulgata imitasjonene jeg binder består av chenille, enkelt og greit!

Jeg kan evt legge ut en mere steg for steg binde beskrivelse av streameren og daddy`n litt senere når jeg får tid, om du ønsker det. ([?])

Håper dette ga svar på det du lurte på! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Stigende vårflue puppe

Bind inn tråden, og stopp på linje med krokspissen.

280620052216GYmq7FmhtDAHAnBk4H.jpg

Bind så inn to kordeler med garn, gjerne sparkle yarn.

280620052234kNDuSvXYZPALXlrLjN.jpg

Tvinn kordelene og bruk en børste for å få det litt rufsete.

280620052251FgB4XC3nApn9SOjyMr.jpg

Ta tak på det pungtet av det tvunnede garnet (der det måtte passe til krok størrelsen) og legg det dobbelt. Slipp så taket slik at de to delene krøller seg sammen.

280620052209UBwU1DaDezXSwWhkUa.jpg

Hold det tvunnede garnet inntil krok skaftet, og bind det fast.

280620052230fp6cc7V8TLb4SWHwhs.jpg

Spinn en bunt med kanin i løkke.

2806200522507W9GhlHQgLHZdW1dtC.jpg

Surr det inn.

280620052206tc2epeqiE9PhMtCjEO.jpg

Gjør det samme med en bunt rådyr hår.

280620052219k7AakTJkGTuVRVYNpN.jpg

Surr det fremover.

Du kan godt plukke ut endel fibre under veis, slik at flua ikke blir så altfor fyldig.

280620052242jAMH9pL8Uva9IJctm6.jpg

Spinn enda en bunt med kanin, og surr det inn.

280620052215rbjZr9j9e3VZZVryfB.jpg

Dubb hodet, og avslutt med whipfinish.

280620052235UB9KwjIObrRFDzd6SD.jpg

Varm opp litt smelte lim, og dra det forsiktig over.

280620052254KAqhUFf8LCZp8msQf8.jpg

Så fukter du et par fingre og former ryggskjoldet.

280620052225fkghCabRkzE7AMELfc.jpg

Ferdig!

280620052212aH2Bdi2g1dhXQYVnoY.jpg

Denne flua skal imitere en stigende vårflue puppe, altså en puppe like før den skal klekke. Den kan vise seg å fungere meget bra under sitvasjoner der vårflua klekker, og man har en misstanke om at fisken tar noe under vann filmen.

Det er jo langt mindre energi krevende for fisken å ta en puppe som henger forsvarsløs like under overflaten, i forhold til å kaste seg etter en på overflaten, som er utstyrt med vinger.

Kan fiskes både dead drift og stripende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Tar opp igjen denne tråden, da jeg har kanskje noe å bidra med.

Litt dårlige bilder, men det er fordi jeg ikke helt har funnet ut hvordan man stiller inn Macro-funksjonen på kameraet mitt.

Goddard's Sedge

23102005165629RMPTc585U8oM.jpg?6

En fallskjermvårflue, inspirert av "Renaflua"

(Dette var den første fallskjermvårflua jeg har bindt!)

23102005165629yg2Nf87Gi5aF.jpg?46

Denne flua vil etter all sannsynlighet synke, for jeg har bundet vingen med et materiale som trekker vann. Har bestilt polygarn fra Grandes nå [ ;) ]...

Ei lita nymfe som jeg syns ser spennende ut.

23102005165629vggyGVNMOnF2.jpg?22

Jeg skal finne ut hvordan jeg stiller inn macroen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spennende fluer Lasse! skal ikke stå på fluene i allefall[ ;) ]

nymfa er svært lik en jeg binder, bare at jeg bruker curved nymph- krok til vårfluepupper av den typen.

min flue binder jeg med kobber som underkropp og scudback som overkropp. flua får da et gjenomskinnelig utseende(kobbertråden reflekterer lyset og fortynger flua)

macroen på mitt kamera er ødelagt, så fluene må desverre vente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kim Andre og takk for den [ ;) ]! Jeg tror jeg bandt falskjermvårflua på en caddisnymfe krok nr. 12. Disse krokene kjøpte jeg i Elverum, da jeg skulle til Harrfestivalen i Koppang. Jeg var egentlig ute etter vanlig tørrfluekrok nr. 12, men det var det de hadde.

I går bandt jeg 40 fluer, mesteparten Goddard'ser.

Jeg kjøpte noen tynne gummistrikk på Grandes Fluefiske (meget god side syns jeg), og de gummistrikkene gir et inntrykk av at flua har segmenter! Veldig spennende til døgnflueimitasjoner!

(Nymfa på det nederste bildet har en kropp av gummistrikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo fiske på isen da Morten[ ;) ]...

Når jeg så på utelampa istad, så jeg masse møll.

Ett minutt etter satt jeg ved stuebordet, med fluebinderskrinet foran meg.

Møll

29102005234311dh55Aue4179l.jpg?3

Jeg prøvde meg på å lage en Montananymfe også etter noen tips fra Kim Andre, men jeg hadde ikke chenille, så det ble ei dårlig imitert Montananymfe.

Igjen, har enda ikke funnet ut av den hersens Macroen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Trout

30102005154137UI9oai1yV9fb

Krok:Tmc 300 streamer str 6, 6x lang.

Bindtråd: Uni str 6/0 farge hvit.

Body:: Pearl mylar slange strørrelse medium.

Over/under::Pearl mylar slange.

Eyes:: 3mm Doll Eyes (limes med superlim).

Bindbeskrivelse:

Bind inn tråden på vanlig måte og gå frem igjen til krokøyet og legg noen tørn med bly bak krokøyet, ta mylar slanger og før den inn over øyet og bind den fast. Gå tilbake med tråden til krokbøyen, ta mylar slangen og vreng den over krokstammen mot krokbøyen,lås der. Tre en passe lengde av en ny mylar slange, slik at krokøyet er igjennom bredden på mylar slangen, legg den ene delen over kroppen og la den stikke ut bak, dette skal være halen. Ta den andre delen og legg den under kroppen til bøyen og lås den der. Lag en passe lengde på halen og legg superlim helt bakerst i halen og klemm sammen med fingertuppene,fukt fingertuppene først så henger du ikke fast. Klipp og form halefinnen. Lim fast øynene foran. Farg kroppen grønn med svarte og røde flekker + halen med vannfast tusj. Farg under med hvit lakkpenn og legg superlim over hele kroppen ikke bak ved bøyen, da bli flua mer holdbar. Little Trout er laget med teknikken min som heter OVER/UNDER, hvor Mylarslangen legges over og under, som jeg bruker på saltvanns flua mi som heter Marabou Spezial som er opphavet til teknikken min OVER/UNDER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.