Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfluer - inspirasjonstråd


Ole M
 Share

Recommended Posts

Otra Nymfa

30102005162341Ilf7p47W3832.jpg?29

Otra Nymfa

Tråd : Uni 8/0 farge Tan.

Krok : Tmc Curved Nymph str 12.

Hale : Rød floss / Blå floss / Gul floss / Hvit floss.

Ribb : Kobber tråd.

Kropp : Påfugl herl (2 stk).

Krave : Brun Hønefjær + Hanefjær farge Grizzly.

Hode : Påfugl herl (1 stk) + Smykkeperle i fargene : Rød / Blå / Gul eller Hvit.

Bindebeskrivelse:

Tre innpå kroken en smykkeperle i ønsket farge. Bind inn tråden bak glassperlen og gå med tråden ned i krokbøyen, gå tilbake med tråden til smykkeperlen og ta en lengde floss i samme farge som perlen og bind inn flossen ned til krokbøyen. Klipp av flossen slik at den stikker litt ut. Bind inn kobbertråden ved halen og ta 2 stk påfugl herl og bind dem inn ved halen.Gå frem igjen med bindetråden til perlen. Ta påfugl herlet og vikle det fremover i tette surringer (tørn) frem til perlen. Ta og vikle kobbertråden i åpne tørn over påfuglkroppen til smykkeperlen. Ta 1 stk brun hønefjær og vikle den rundt bak perlen og ta pekefinger og tommelfinger og før hønefibrene bakover og legg noen tørn med bindetråden slik at de peker bakover. Gjør det samme med hanefjæra som bindes inn foran den brune hønefjæra. Ta 1 stk påfugl herl og bind den inn foran hanefjæra og vikle den noen tørn frem til smykkeperlen, lås der og lakk.

Kommentar:

Disse Nymfene har tatt mye ørret i elv Otra som renner fra Hovden i Setesdal til Kristiansand i sør. Denne nymfa lager jeg i fargene : Rød / Blå / Gul og Hvit. Perlene kjøpes i Hobbybutikker og finnes i mange forskjellige farger så det er mange farger en kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

fine fluer Harald! liker godt når det brukes matrialer fra hobbybutikker.(billig og bra). bruker selv perler til øyne på øyenstikkernymfer, og til hoder på nymfer.

liker godt mylarteknikken din, og vet at du har samme type til diverse kutlinger og sild til SØ-fiske[ ;) ]

kommer til å bruke denne teknikken endel fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for det Lasse! ser at du virkelig har fått taket på bindinga(og fotograferinga) du og![ ;) ]

her kommer en bindebeskrivelse av flua jeg får desidert mest fiske på

flua kan bindes med all slags dubbing, og underull fra hunder funker utmerket.

flua er også lett og binde, ei god flue for nybegynneren.

AIKO

krok: våtflue 10-14

bidetråd: svart

hode: gullhode

dubbing: underull fra narkohund (flatcoat retriver som heter Aiko)

rib: kobbertråd

311020051421ycupCgLR4pu2JXp7nO.jpg?45

311020051431tnB7xkl1imJoQ6MdsM.jpg?36

311020051435DpxoXPapmJbmqBq21Y.jpg?90

311020051439qmgWngDJZv24kJvI36.jpg?75

311020051442RvIAhsxhi62APpPJF4.jpg?59

du binder fort opp et dusin med fluer av denne typen. kan dere se fotografen på dette bildet?

311020051450pBHf2D5PFFt5xSL24J.jpg?46

så ei museflue jeg bant for lenge siden, har fått fisk på denne(bekkerøye)[ ;) ] derfor er den litt rufsete...

311020051428GRF4sVnlZXoxxw8lyY.jpg?39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Fine nymfer!

Og sjef Mus! Min musevariant er meget enkel, men fisken ser sikkert ikke så stor forskjell [ ;) ]...

du har helt rett Lasse, fikk like mye på ei STOR muddler(tørr), og den var i tillegg bedre å kaste med.

lagde musa for morroskyld[ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det stemmer Rune, er luftfilter jeg har fått av Staffan.

Har egentlig ikke fått prøvd dette matrialet så mye enda, men det kommer.

Har noen bindebeskrivelser på siden min; www.fluefiske.net/blog

Håper de kan være med å inspirere, for jeg rekker ikke legge ut noen flere bilder nå før lørdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her er en Døgnflue imitasjon som jeg designet for noen år siden og har gitt meg mange fine fiske opplevelser.

Flua heter Synthetic Mayfly Green og er hel syntetisk som navnet sier.

Synthetic Mayfly lager jeg også i sort,brun,gul,oliven.

220120061724514H99lx743QMA.jpg?73

Kroppen lager jeg av Hattestrikk som jeg farger med Pantone og putter inn fibets fiber som haletråder.

Vingen er av Polygarn og du lager ving og bein i ett.

Enklere kan det ikke bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle legge ut bilder av noen fluer som har blitt til i løpet av vinteren. Har blitt mange koselige timer foran bindestikka, hvor jeg drømmer meg bort til sommerens fisketurer. Det er mange dyktige fluebindere på forumet her, og det resulterer i mange flotte og kreative fluer. Keep up the good work!!!

Killerbug

killerbug5zf.jpg

Superpuppe

superpuppe1yx.jpg

Comparadun

dognfluesiden5ln.jpg

dognfluefront3is.jpg

Leptophlebia

dognfluebrun3pj.jpg

Ephemera spent

ephemeraspent9qh.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rune

hva har du i kroppen på komparadunen din Ulf? Meget flotte fluer forresten.

Takk for det Rune. I kroppen bruker jeg gåsebiot.

Bindebeskrivelse finner du her:http://www.fluefiskesiden.no/modules.php?n...rticle&artid=71

(Forøvrig bør viftefasongen på vingen være bredere enn hva som er tilfelle på fluen jeg har lagt ut)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står desverre ikke noe navn på posen, er en stund siden jeg kjøpte dem. Men det kan ha vært kjøpt hos nordisk fiskeutstyr eller grandes. Et godt tips når du bruker gåsebiot er at du bruker så lite av tuppen til bioten som mulig til innfesting, helt på grensen. Det kan også være lurt å legge en dråpe lim på kroken før du surrer bioten for å gjøre det hele litt sterkere og mer holdbart. Men jeg er enig i at det er et problem at de ofte blir for korte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hei jeg er forholdsvis ny i dette forumet. Har kikker litt rundt en tid i div tråder, og meldte meg tilslutt inn. har så langt postet en flue i jagos tråd om stjørdalselva. Her kommer en ny. Det er ei nymfe som er tuftet på ei velkjent klassisk flue som heter "Peter Ross". Denne er også grunnlaget for lakseflua i jagos tråd. Denne flua er først og fremst en generell etterligning av krepsdyr, uten å imitere noen bestemt. Jeg har meget gode erfaringer med den over år, og da spesielt i høyereliggende vann. I finnmark og på hardangervidda har den til tider vært direkte "morderisk". Den fungerer også meget godt på dagtid, da helst dager med litt vindgråe på vannet og sol

090220060312302II1B5I3tP2k.jpg?88

Her er mønster og bindebessskrivelse

krok: vanlig ørretkrok 10 downeye

tråd: sort (jeg har brukt danville 6/0)

hale: gullfasan tippet (liten fjær)

bib: rund sølvtinsel (legges på etter at forkroppen er dubbet og legges over hele kroppen i ett)

bakkropp: flat sølvtinsel

ryggskjold: liten teal eller mørk mallard

hacle: reverød hanenakke (legges på etter at ribbingen er på plass, og legges kant i kant med denne

forkropp: angel hair red (evt. litebrite bright red. Dubbes

legg på ribbing og hacle. og brett ryggskjoldet over og fest dette. Lakker hode

kommentar for de som ikke er så erfarne:

materialene er listet opp i den rekkefølgen de skal bindes inn, og kommentarene i parentes angir når selve operasjonen med dem skal utføres. Denne nymfen er kanskje ikke helt "nybegynnermønster", men med litt trening så går det. Materialene i den koster ikke allverden, så etpar "feilskjær" er ikke så farlig.

only cod nows the whole trout

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei janrug. Hanehacle er ikke så stivt som mange tror. de virker stive når de er tørre, men mykner ganske mye når de blir våte. I denne nymfa er de dessuten noe av hensikten at haclet skal "vibrere". jeg glemte også å nevne at den fisker best når den trekkes i "rykk og napp". Hanenakke er de eneste fjærene jeg har funnet som er lange nok og glisne nok til disse nymfene. Det er viktig at ikke haclet blir så tett at det skjuler kroppen. På pelagiske krepsdyr, som dette er en imitasjon av, synes bein og følehorn som regel bare som et slør rundt dyret. Jeg har flere slike mønster som jeg skal poste etterhvert. Alle mine mønster er forøvrig "veiledende", det er rom for forandringer og tilpasning. dette gjør jeg ofte selv, bl.a ved å bruke litt forskjellig farge på haclet. En annen måte er å bytte ut sølvribbingen med en tynn tråd av rayonsilke, som spinnes mot klokka ved pålegging. Ved å legge denne utenpå sølvkroppen som ribbe istedenfor å legge på en rayonkropp med sølvribbing som er det vanlige, sa vil lyset reflektere inn i rayonen og denne vil på en måte gi sølvkroppen et fargeskinn fra ribbens farge. jeg bruker gjerne rød,orange lys blå eller turkis rayon til dette. Dette var kanskje litt mer enn du spurte om, men håper det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.