Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretfluer - inspirasjonstråd


Ole M
 Share

Recommended Posts

  • 4 months later...
  • Svar 137
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 6 months later...

Vakre fluer, rett og slett.

Den kulehode matukaen, er det ditt eget mønster? Den ser skikkelig skummel ut......... ;)

Må også si at jeg beundrer folk som orker å sitte og binde opp flere av samme flue i samme størrelse.

Der kommer jeg til kort dessverre......

Skikkelig irriterende når fisken har tygd istykker akkurat DEN flua.........

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du blir irritert nok begynner du nok du også ;-)

Og det er flere gode grunner til å binde i bulk - for det første går det mye fortere å binde samme mønsteret f.eks 10 ganger på rad. Du får mønsteret mer "i fingrene" og fluene blir penere og bedre som regel. Om du skal ha 3 størrelser, så binder jeg gjerne 2-4 av hver størrelse. Blir noen fleuer, men går mye kjappere enn å hope fra mønster til møsnter fordi du har alt materialet foran deg og slipper finne frem og lete etter nytt hele tiden. En god grunn har du jo nevnt - vi har vel alle vært der at enten så ryker man av den ene fluen som funket, man slår den av i bakslengen, eller man skulle lånt bort en til kompisen når man har funnet en ting som fungerer...

Så kom igjen Nils! Tipper du sliter med å skulle eksperimentere litt også ved bindestikken ogt derfor fort blir lei samme mønsteret. Sett av egne dager til dette og egne dager til ren produksjon - og så er det å være disiplinert å holde seg til dette da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Heftig måte å lage forlenget bakkropp på.

Et lite spørsmål, hvor får man kjøpt slik latex. Jeg kan ikke huske å ha sett dette produktet noe sted, men det skyldes kanskje begynnende blindhet. Det er jo en sykdom som ofte rammer øynene.^_^

Godt nytt år, forresten, hyggelig at denne tråden blir vekket opp fra dvalen igjen.

Mvh

Cannonbang

Morn Ole.

Nå er det ikke lenge før isen går på Hamar. :) hehe

Tenkte jeg skulle binde litt gjeddefluer selv til vårs.Hva slags materiale trenger jeg?Står til på Rena forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Muddler-flue som har fanget mange fine sjøørreter i elva :-)

75748_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/30384/75748.jpg

Hook: Ashima F-30 size #4-8

Thread: Kevlar

Tail: Golden Pheasant Tail

Rib: Med. copper wire

Body: Flat gold tinsel

Wing: Gold Mobile Flash and Golden Pheasant Tail

Collar: Brown Deer

Head: Brown Deer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Hei

Holder på å lage noen fluer til et par venner som skal på ferie, og tenkte at jeg like godt kunne legge dem ut her for å gi denne fine tråden litt liv igjen.

Forst ei nymfe for dagfiske, han skal fiske med flue og dupp i områdene rundt lom, med mye bregrønt vann.

86621_s.jpg

Ei nymfe for mer vanlig fiske, her har jeg brukt gylden gumpfjær fra gullfasan. Stubbene som stikker fram på hodet er nødvendige ned denne fjærtypen, hvis ikke vil flua rakne. Fibrene er veldig stive og glatte og mangler de såkalte barbene. Men du verden for en glans de har

86626_s.jpg

Her er settet til den ene

86716_s.jpg

Det er ørekyte i vanna der oppe, så et par streamere kommer sikkert godt med.

86623_s.jpg

Streamer nr to

86624_s.jpg

Her er ei gammel klassisk tørrflue som var mye brukt i norge før. Den heter Cock-y-Bondhu, og er en etterligning av ei lita flyvebille som ofte blåser ut over vannet. Navnet har den etter den Walisiske hønserasen Cock-y-Bondhu, der hanen har lyse gyldne nakkefjær med sort senter På dager uten spesiell sverming så fisker den svært bra, og den har også veldig god flyteevne. Dette er grunnen til at jeg har laget noen av dem, da han som skal få dem er ganske fersk med fluestanga. Det er igså mye harr der han fisker, og erfaringene med denne flua var gode i fjor.

86625_s.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.