Gå til innhold
Fiskersiden

Transportetappe gjennom landet med vellykkede fiskestopp.


S10G
 Share

Recommended Posts

Turen startet fra Tromsø med retning mot sydligere strøk i vakkert vintervær og med gode kjøreforhold. Over Saltfjellet ble det en stopp med litt nordlys som pauseunderholdning.

8404422231_3424120725_z.jpg

8404422289_efe7e05d84_z.jpg

Planen for første etappe for turen var i utgangspunktet Mosjøen, men ved ankomst Mosjøen så hadde værvarselet endret seg til tett snøvær påfølgende dag. Så da var avgjørelsen enkel og turen gikk da videre mot Nord-Trøndelag. Jeg endte til slutt opp på Rica Rock City i Namsos. Etter to etapper med soving kun avbrutt av en nydelig frokost gikk så turen videre retning Trondheim.

På veien sørover ble det en kort men effektiv økt etter Øyepål og Strømsild. Etter kun få minutter nappet det på det første heklet. Forsiktig løftetilslag med påfølgende rolig oppsveiving gav turens første nye art.

8404422331_d1a19e0bd6_z.jpg

8404422457_bda3867191_z.jpg

Art nr 70 i boks!

8404422497_b6a3937352_z.jpg

8404422571_b66a992e29_z.jpg

Ble totalt 4 strømsild og ingen ting annet i løpet av den korte tiden som var avsatt denne dagen til isfiske, hadde jeg hatt mer tid så skulle jeg nok ha prøvd etter skate og øyepål. Men de får vente til en annen gang. Etter gårsdagens lange kjøretur fristet det mer med god mat og drikke i Trondheim.

Avreise fra Trondheim ble av ulike årsaker en god del seinere enn planlagt, mye grunnet en fyr med etternavn Tonic.. Turen gikk så videre langs E6 retning Mjøsa hvor Håvard ventet på et sagnomsust lakespott!

8405523684_cfc400527a_z.jpg

Ankom isen noen timer etter mørkets frambrudd og trasket i retning Håvard som ventet på isen. Temperaturen på isen var på grensen til ubehagelig, men med det som ventet så ble dette fort glemt. Etter kort tid hadde Håvard fisk på isen. Et nydelig eksemplar av target arten på 2.58 kg. Turen var allerede vellykket. Kort tid etter er det aktivitet hos meg, etter et bomtilslag kom fisken raskt tilbake igjen og denne gangen satt den.

8405523816_50dc0c590d_z.jpg

Et fint eksemplar av arten på hele 2.2 kg. Meget fornøyd med guidingen!

8405523756_b9c6963058_z.jpg

Etter dette ble det en til på guiden før vi pakket sammen for kvelden og tok turen mot «vertshuset-nanablag».

Neste dag ble det litt diverse fiske, blant annet en tur på Jaren hvor vi forsøkte etter sik. Men fangsten denne dag ble begrenset til en micro abbor på guiden. Men på tross av dette var jeg mer enn fornøyd med oppholdet på Toten.

Påfølgende dag var det klart for turens siste etappe mot Stavanger, hadde egentlig litt lyst å ta noen fiskestopp på veien men et noe uventet tett snødrev med litt for mye vind dreiv meg vestover og hjem. Alt i alt så ble det en fin tur med kjekt fiske og fine naturopplevelser langs veien. Takk til Håvard for husly mat og guiding!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en gang; Gratulerer med to nye arter :)

Selv hadde jeg mange laker før jeg nådde den vekta du oppnådde på din aller første.

Tror dette var tredje blanketuren min til Jaren på rad...............................

Jeg må visst jobbe for å ta deg igjen nå!

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin, fin rapport med lekre bilder ! Likte særlig godt strømsild-tryne-bildet :lol:

...og grattis med å runde de 70 !

Takker, må jo få med de viktige detaljene.

Fin rapport og grattis med art nr 70! :D

Takker!

Flotters, og happy 70!

Takker!

Blei en smule missunelig når mms`ene tikka inn ja, men unne deg begge artene, det ligge jo trossalt en del km bak de :P

Kjekt å ha deg "hjemma" igjen

Ska bli godt å få prøvd litt tullefiske her i sør igjen. Må få prøvd dykkerklubben igjen om ikkje lenge.

Var det du som var på lygnin fredag? synes jeg ser to kjekke menn i bakgrunn mot øya...

Gratulerer med nye arter :)

Takker! Jeg antok at det muligens var noen forumbrukere, men som dere muligens la merke til så kom jeg seint og drog tidlig så sosialiserig ble nedprioritert denne gang. Ble det noe fangst på dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker! Jeg antok at det muligens var noen forumbrukere, men som dere muligens la merke til så kom jeg seint og drog tidlig så sosialiserig ble nedprioritert denne gang. Ble det noe fangst på dere?

Jeg og Namsenlaks som var der. Vi spekulerte litt på hvem det kunne være :P

Ble en skate (gjenfangst fra før jul) , pigghå, makrell, knurr og hvitting. ble helt dødt etter kl 14.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.