Gå til innhold
Fiskersiden

Haspelsnelle/stang til jerk-bait fiske?


Recommended Posts

Hei,

Jeg har begynt å fatte interesse for jerk-bait fiske den siste tiden (litt kjipt, i og med at det er lenge til våren), og har sett endel videoer på Youtube (spesielt fra Sverige) hvor de sier at man må ha spesielt utstyr for å fiske jerk-bait. Dvs. ganske stiv stang og multiplikatorsnelle.

Jeg har bare et par vanlige haspelstenger og bare haspelsneller. Det jeg lurer på er om det i det hele tatt vil være noe vits for meg å prøve meg med dette ustyret, eller om jeg er nødt for å kjøpe meg nytt utstyr...?Jeg ser jo at slikt utstyr koster endel (spesielt stanga). Jeg har uansett lyst på en billig og ok multiplikatorsnelle...

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få mye mer glede av detta fisket hvis du har dedikert jerkbaitutstyr. Men... Den jerkbaiten jeg har fått desidert mest fisk på
er en relativt liten og lett jerkbait som jeg ikke en gang veit hva heter, og den kan fint fiskes med haspelutstyr da den har en relativt fin gange selv uten
å "jerke" den.
På den annen side så har de aller fleste jerkbaits ingen gange og derfor må du ha stiv stang for å få den til å svinge ut.
Jeg bruker jerkstang fra Savage Gear og Okuma citrix snelle. Jeg hadde ei rimeligere snelle før, men den tok kvelden tidlig fordi den var altfor skrøpelig. Citrix kan du få på nett fra 1200,-.
På skittfiske.no får du faktisk stenger til dette fra 400,- og oppover.

På skittfiske får du faktisk bra ambassadeur sneller med høyre og venstesveiv fra 800,- Det må vel være et bra kjøp?! ;)

Endret av LaHo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan greit fiske jerkbaits med haspelutstyr og det kan være lurt å bruke noe du har først til du finner ut om jerk er noe for deg eller ei. brukte haspel sjøl i et par år før jeg nå har investert i spesialutstyr. har du ei haspelstang som er relativt kort(6-8fot) med ganske så stiv aksjon, så duger den i begynnelsen.

jeg brukte ei stang på 6fot med kastevekt opptil 80gr til tyngre saker og ei gammel 7fot abu-stang med knekt & fiksa topp(15cm) til lettere saker(opptil 30gr).

abustanga bruker jeg enda, men har som sagt handla nytt til de store baitsa.

kort sagt så er jerkfisket en teknikk. den kan brukes med annet enn jerkbaits(sildesluk, wobblere osv) og med annet utstyr(f.eks sø-stanga på 9fot). men teknikken vil komme mest til sin rett med kortere, stive stenger og det aller beste er selvfølgelig spesialutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen problem å bruke haspel.

selv har jeg brukt ei fin lita stang med kastevekt 10-30g og ei shimano 4000 snelle på store jerk (busterjerk å mulig big bandit men den er usikker)

det funker. klart en legger ikke direkte alt en kan i kastet. men kommer greit ut å får da prøvd å lurt en og annen gjedda

ikke at jeg anbefaler slikt utstyr til tunge jerk altså.... men er man litt forsiktig så går det meste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips folkens.


Konkluderer med at jeg prøver å finne meg ei multiplikatorsnelle til en pris jeg kan akseptere først og prøver med stengene jeg har først. Så får jeg heller investere i en mer passende stang etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en del som bruker haspelutstyr til jerk, men de er ikke så veldig mange. Jeg ville ha gått for en lavprofil multirulle og en jerkstang. Nå blir det litt teit (etter som jeg selv har vært en del av det) men seeberg kommer med en ny jerkstang i løpet av våren som er på 6,6 fot og tar baits opp til 140 gr. Har kastet baits helt ned til 25-30 gr med den. Stange er nett og fin og anbefales.

Det er mange som går for en halv løsning for å se om ting passer for en, problemet blir at du får ikke den hele og fulle sannheten om metoden og kan ta en vurdering ut i fra feil grunnlag. Jerkfiske er noe av det råeste og det er ikke bare gjedda som bør være målet. Havabbor,sjøørret, ørret, abbor,asp er arter som vil kunne gi deg noen heftige opplevelser. ABU Carcia har noe fine lavprofilsneller og som sagt så kommmer pikewallis jerk i løpet av våren. Kjøp i hvert fall ikke en stang på 6 fot som tar +140 gr, da vil du få kjepp opplevelsen, skal du jerke ting som er over 140 gr ville jag gått for en 7 fot's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil teste med utstyret du har fra før så ville jeg kjøpt meg noen lette og gode jerkbaits. "Buster" i junior-størrelse er et godt eksempel på en modell som fungerer fint på utstyr som du har beskrevet. Disse modellene behøver du ikke jerkfortom av titan (altså de lange, stive stålfortommene) for å bruke; det holder med standard gjeddefortom hva tykkelse angår.

Alternativt så er det ikke mange kronene du behøver å legge i det hvis du vil anskaffe en multi- eller haspelstang til jerkfiske. Selv har jeg brukt DAM Calyber 5-28 g. stanga (til lavprofil multiplikatorsnelle), med modeller opp til 90 g.(!) Med andre ord så er det mildt sagt et vidt gap hva stangas evner angår. Den er veldig fin til både lettere jerkbaits, samt popper/walker/stickbaits opp til som nevnt max 90 g. Personlig vil jeg anbefale å ikke ligge høyere enn 70 g. på denne stanga, siden det gir bedre følelse å kaste med noe du ikke føler at "drar" stanga nedover før kastet går. :) Denne stanga føles ikke stiv og den er veldig fin å kjøre fisk på.

Alternativt kan du ta en kikk på ABU Vendetta stanga; hvor jerkutgaven leveres kun som haspelvariant. Ikke er den dyr heller; 799,- veil om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bruk av fortom så er det nok ikke så viktig med titan type stiv (som f.eks bft fortommen) som det en gang var. Det er mange som har gått over til helt vanlige fortommer og fluerkarbon men like gode bevegelser i bete.

Det er vel også endel som føler at disse fortommene er altfor voldsomme og synlige for fisken. Mulig det kun er synsing, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel også endel som føler at disse fortommene er altfor voldsomme og synlige for fisken. Mulig det kun er synsing, men..

Det er nok flere årsaker, og synlighet er en av dem. Pluss at noen tenker vekt. Jeg kommer ikke til å bli klok på dette med at fortommen er synlig når man har to relativt store kroker på et bete. Men den kan sikkert ha noe for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere årsaker, og synlighet er en av dem. Pluss at noen tenker vekt. Jeg kommer ikke til å bli klok på dette med at fortommen er synlig når man har to relativt store kroker på et bete. Men den kan sikkert ha noe for seg.

Enig, høres litt snodig ut at gjedda skal snu fordi den ser fortommen, og ikke de store stygge krokene som dingler under byttet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig syns jeg f.eks. Fox Carboflex gir mer enn nok "swung" i jerkbait, gitt at man bruker en litt tykk dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom en sportsfiskebutikk og forhørte meg litt der. Han jeg snakket med hadde tydelig greie på dette og var veldig ivrig etter å fortelle og tipse. Det han anbefalte meg som nybegynner var å ikke gjøre kompromiss på utstyret. Han mente at ei stang på rundt 1000-lappen og ei snelle til minst 1500 var noe jeg burde investere i. Han ga meg to hovedgrunner til dette:

1) Fiskeopplevelsen blir mye bedre

2) Jerk-fiske er en såpass stor belastning på utstyret at det lønner seg å kjøpe robuste ting som holder litt lenger

Noen som har noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom en sportsfiskebutikk og forhørte meg litt der. Han jeg snakket med hadde tydelig greie på dette og var veldig ivrig etter å fortelle og tipse. Det han anbefalte meg som nybegynner var å ikke gjøre kompromiss på utstyret. Han mente at ei stang på rundt 1000-lappen og ei snelle til minst 1500 var noe jeg burde investere i. Han ga meg to hovedgrunner til dette:

1) Fiskeopplevelsen blir mye bedre

2) Jerk-fiske er en såpass stor belastning på utstyret at det lønner seg å kjøpe robuste ting som holder litt lenger

Noen som har noen meninger om dette?

Han har rett. Ikke nødvendigvis i prisene, du kan sikkert få bra utstyr billigere, men påstandene er vel greit innafor. Bedre utstyr vil alltid gi mer fiskeglede. Både der og da og over tid. Jerkfiske kan være brutalt, spesielt om man denger mye digre baits hele dagen, og krever utstyr som tåler å bli mishandla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har rett. Ikke nødvendigvis i prisene, du kan sikkert få bra utstyr billigere, men påstandene er vel greit innafor. Bedre utstyr vil alltid gi mer fiskeglede. Både der og da og over tid. Jerkfiske kan være brutalt, spesielt om man denger mye digre baits hele dagen, og krever utstyr som tåler å bli mishandla.

Skjønner. Jeg har følgende i kikkerten:

http://tinyurl.com/ahsd8p6

Noen som kan si noe om dette kan være et ok kjøp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den stanga(haspel opptil 80gr) jeg nevnte i første posten min i tråden er en goodspeed. som sagt godt fornøyd med den. lett, fin og ganske så bra aksjon til jerking. mer enn bra nok til å jerke med når jeg ikke gjorde det så ofte.

men hadde ikke vært ærlig om jeg ikke sa at det var et par hakk bedre å jerkefiske med det nye spesialutstyret jeg skaffa meg i høst; savage gear woody light 6,6fot -100gr og revo toro 51HS. detta utstyret er ikke det billigste, men poenget var at følelsen med bete var enda et hakk vassere. stanga koster vel ca 1200-1300kr, snella er vel nærmere 2000kr(fikk den på tilbud til 1600). begge deler anbefales sterkt om du skal legge litt spenn i kvalitet med det samme eller seinere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den stanga(haspel opptil 80gr) jeg nevnte i første posten min i tråden er en goodspeed. som sagt godt fornøyd med den. lett, fin og ganske så bra aksjon til jerking. mer enn bra nok til å jerke med når jeg ikke gjorde det så ofte.

men hadde ikke vært ærlig om jeg ikke sa at det var et par hakk bedre å jerkefiske med det nye spesialutstyret jeg skaffa meg i høst; savage gear woody light 6,6fot -100gr og revo toro 51HS. detta utstyret er ikke det billigste, men poenget var at følelsen med bete var enda et hakk vassere. stanga koster vel ca 1200-1300kr, snella er vel nærmere 2000kr(fikk den på tilbud til 1600). begge deler anbefales sterkt om du skal legge litt spenn i kvalitet med det samme eller seinere.

Det er det tipset jeg fikk tidligere også. At jeg vil både få bedre opplevelse av fisket med bedre utstyr, men også at det vil holde lengre. Så, over tid, hvis jeg fikser endel, vil egentlig spare penger om jeg legger litt mer penger i det med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://gero.no/produkter/tilbudstorg/savagear-mp-pro-haspel-9-fot-40-100gr.aspx

Jeg er en av de få som bruker haspelstenger til å jerke med og bruker denne med stort hell. Dvs med tanke på lett og go å bruke og meget lite tull med komponentene... og kanskje ikke så fryktelig mange monstergjedder, men det er nok ikke stanga sin skyld.

Har også brukt samme stanga på inshorefiske i tropene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.