Gå til innhold
Fiskersiden

Surfcast utstyr


Kjetil L
 Share

Recommended Posts

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Torbjørn, har du sett PM'en + mailene?? Sorry at jeg virker desperat![:I]

Det er nok fiskefeber jeg lider av!!

Må få lov å benytte sjangsen til å gi masse ros til Torbjørn på www.Fiskefritid.no!

Har kjøpt det meste av mitt fiskeutstyr der, og det kommer jeg nok til å fortsette med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Torbjørn, har du sett PM'en + mailene?? Sorry at jeg virker desperat![:I]

Det er nok fiskefeber jeg lider av!!

Må få lov å benytte sjangsen til å gi masse ros til Torbjørn på www.Fiskefritid.no!

Har kjøpt det meste av mitt fiskeutstyr der, og det kommer jeg nok til å fortsette med!!

Desverre det er en feil i linken din, du har fått med et utropstegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henta snella på posten i dag, Okuma Epix Baitfeeder 65. Den så iallfall nydelig ut!!

Gleder meg til å få stanga som den skal brukes med. Stanga ble Ron Thompson Rocketeer surf 13". 100-200 gram.

Har fylt spolen med 270 meter med Whiplash pro 0,17 ( bruddstyrke 21,7 ), samt 65 meter med trilene 0,50 helt innerst på spolen. ytterst har jeg tapert fortom.

Noen som har noen gode surfcasting tips til en nybegynner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med lave kastevekter, f.eks. 100 gram. Bli fortrolig med stangas aksjon. Ikke dra alt for hardt til i begynnelsen, du kaster langt med moderat kraft. Etter hvert finner du ut ved hvilken kastevekt stanga jobber optimalt.

Du kan også prøve forskjellige kastemetoder for å finne ut hvilken som passer best for deg. Pendelkast (blyet pendler fram og tilbake mot deg, kastes når blyet henger inne), bakkekast (blyet legges på bakken bak deg og takklet strekkes ut, holdes før kastet slik at det såvidt holder bakkekontakten), kast med rennefart.

I stedet for å holde venstrehanda forholdsvis i ro som man som regel gjør når man kaster, bruker du denne aktivt i surfcasting. Før du kaster, hold høyre hånd bakover og venstre som holder stangbutten utover. For å spenne opp stanga skikkelig i kastet, skyver du høyrehånda ut samtidig som du drar butten mot deg med venstre med en kraftig bevegelse samtidig som du beskriver buen med stanga. Samme bevegelse som å hogge med et samuraisverd! Dette gir ekstra kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt og detaljerikt svar, dessverre har jeg liten erfaring med samuraisverd!! Men forklaringen din var så bra at jeg forstod hva du mente!

En ting jeg lurer på, hvor nærme bør blyet være kroken. Skal jeg lage en stopper ca. 30 cm foran agnet, slik at blyet ikke ligger helt inntil kroken?? Hvis ja; hva bør denne stopperen være, en knute?

Noen som kjenner til stanga? Har lest på ett dansk forum at den skulle være bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fiske med glidende, så bør du ikke ha søkket nermere enn 75cm fra søkket.

Da er det ingen fare for at fisken skal bli avskremt av søkket.

Heng gjerne på noe perler/makkagummi som attraktorer.

Det pleier å gjøre susen det.

Spesielt rød makkagummi er virkelig i støtet når det er snakk om flyndre fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker spesialtakkel hvis jeg skal kaste langt, som festes i den taperte fortommen med en solid svivel. Søkket er alltid ytterst. Som regel setter jeg på et tokrokstakkel hvor den fremste kroken ligger såvidt på bunn og den andre henger over. Fisker du grunt, bør den fremste fortommen være kort, fisker du på dypt vann bør den være lang. Du kan også ha forskjellig lengde på fortommene slik at begge ligger såvidt på bunnen. Fortomslengden avgjøres av fiskedypet, altså vinkelen snøret står i når søkket ligger på bunnen. Taklene mine er fra 80cm til en meter lange.

Det finnes flere takkel som fungerer til å kaste langt med, såkalte hook-up og hook-down takkel og pulley-rigg. Alle disse taklene har agnklips som kroken festes i slik at det blir mest mulig strømlinjeformet under kastet. Elastisk bomullstråd er et must, i alle fall på reker og andre løse agn!

Hook-up takkel har kroker som henger oppover fortommen, og løser ut nedover når søkket treffer bunnen. Dette er det letteste å kaste, men henger seg lett opp i bunn da den nederste kroken ligger bak blyet når det er løst ut. Denne riggen egner seg derfor best til bunnfisk på sand eller grus. Ypperlig til flyndrer!

Hook-down takkel har kroker som henger nedover fortommen. Krokene blir hengende bak blyet når det løser ut, og egner seg til fisk som går ved bunnen som torsk, hyse og hvitting. Det egner seg til fiske på grov bunn hvor et hook-up takkel ville satt seg fast.

Her ser du prinsippene for begge takklene:

1up1down.jpg

Pulley-riggen er beregnet for fiske etter større fisk på råtten bunn. Her er blyet og kroken montert på hver sin side av en fortom som igjen er tredd gjennom en svivel på hovedfortommen. Prinsippet er at hvis en stor fisk biter på, så blir blyet dratt inn mot hovedsena i stedet for å bli dratt langs bunnen. Tilsvarende blir kroken dratt inn mot hovedsena hvis du drar inn hvis det ikke er fisk på kroken, og du minimerer sjansen for å henge fast.

Her er pulley-riggen:

pulleysample1jpg_300x300.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt er 100 meter og utover. Med enkroks surftakkel, 175 grams bly og snella di og god kasteteknikk, burde man komme i alle fall godt over 150, kanskje opp mot 200 avhengig av stanga. Siden jeg liker å fiske med store agn og har forholdsvis små sneller på mine stanger (Okuma i 040 og 050-størrelse), er det sjelden jeg kommer over 100-metersmerket. Som regel har jeg heller ikke behov for det, derfor fisker jeg sjelden med surfstanga og surfsnella, mest med karpestenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stoppe søkket:[ :P ][ :P ][ :P ][ :P ][ :P ]

Du tar hovedsnøre igjennom en svivel med hempe, og så fester du en vanlig svivel i enden av hoved snøre.

Deretter kommer fortomen.

Dvs at den svivelen m/hempe henger løst på snøret, og den kan ikke komme nermere kroken pga at den stopper mot den neste svivelen[:0].

I hempa henger du søkket.

Når søkket ligger på bunn og fisken tar agnet, vil fisken ta med seg agnet uten motstand og svelge det/bli kroket(Glidende[:0]).

Da må du fiske med åpen spole eller Baitrunner snelle.

Det er spesielt effektivt på flatfisk, andre bunnfisker og lange.

Hvis du ikke helt forstår, så kan jeg sikkert svare hvis du sender et nytt spørsmål[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de rette stedene vil du finne skate nærme land fra våren til høsten (april - september)

10-60 meters dyp, mend sand/grus bunn. Selv om det er MANGE plasser som passer til denne beskrivelsen er det kun få av de som huser noen særlige mengder med skate. Hva som er forskjellen på disse plassne vet jeg ei, eller om det er forskjell i det hele tatt. Det beste tipset er å høre med garnfiskere og dykkere, disse vil ofte kunne gid eg tips.... samt det å fiske, fiske og fiske. Før eller siden finner du din egen spesielle plass:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Kjetil L

Gleder meg. Hva er en typisk skate plass? Er det kun visse perioder disse trekker inn mot land?

Føler jeg må bruke glidende søkke, nå som jeg endelig fikk meg snelle med baitrunner funksjon.....

Stemmer det som Thor sier med sand/grus bunn, men de finnes også ofte på mudderbunn/leire bunn. Mye avhengig av hvor rik liv bunnen er tror jeg. De plassene jeg har fått skater, har det også vært mye krabbe, småfisk, slimål osv og til tider MYE sjøgress. Et sted med mye skate har vi fått totalt 12 arter(inkl. 3 skatearter) på 4-5 timer + sjøkreps, taskekrabbe og trollkrabbe. En annen plass med mye skate fikk også kompisen en blekksprut.

Du får gi rapport om du får skater. [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.