Gå til innhold
Fiskersiden

Gammel Ambassadeur


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Jeg har en gammel Ambassadeur som skal ha tilhørt en venn av min far, sin far. Jeg vet ikke så mye om verken snellen eller ambassadeur generelt, men så vidt jeg vet er det populært for noen samlere. Det er neppe noe skjeldne saker jeg har, men den skal visst være fra 60-tallet etter det jeg har hørt.

Den er brukt og har striper, skrammer og riper. Men selve snellen ser ut til å funke som et skudd.

Uansett, jeg håper noen kan hjelpe meg å finne ut hva jeg har, og muligens "datere" snellen. Jeg har ikke lagt ut bilder her før, men håper det funker :)

Bare si ifra om dere trenger flere bilder for å identifisere snellen.

2013_02_03_1783.jpg
2013_02_03_1794.jpg
2013_02_03_1785.jpg
Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gammel Ambassadeur som skal ha tilhørt en venn av min far, sin far. Jeg vet ikke så mye om verken snellen eller ambassadeur generelt, men så vidt jeg vet er det populært for noen samlere. Det er neppe noe skjeldne saker jeg har, men den skal visst være fra 60-tallet etter det jeg har hørt.

Den er brukt og har striper, skrammer og riper. Men selve snellen ser ut til å funke som et skudd.

Uansett, jeg håper noen kan hjelpe meg å finne ut hva jeg har, og muligens "datere" snellen. Jeg har ikke lagt ut bilder her før, men håper det funker :)

Bare si ifra om dere trenger flere bilder for å identifisere snellen.

2013_02_03_1783.jpg
2013_02_03_1794.jpg
2013_02_03_1785.jpg

Vakkert - til tross for riper osv... De lages over omtrent samme lesten i dag. Skoleeksempel på tidløst design..? :)

Snellen din er definitivt av 6000 størrelse - tipper 6000C. Den delte spolen tyder på at den er produsert mellom 1960 og 1973. Dette vet jeg fordi jeg har stilt spørsmålet til en kløpper på disse snellene.

Om du ønsker å lese om dette og evt stille spørsmål til klokere folk enn meg så kan du finne ut mye her http://www.realsreels.com/reels/ambassadeur/default.aspx

og her

http://reelman.se/

Disse sidene er dessuten utgangspunkter for videre graving, og - om du er interessert - en egen Facebook gruppe for Ambassadeur sneller.

Du skal imidlertid vite at det er ganske lett å bli hektet på disse snellene - du er herved advart... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut noe om etuiet:

ca. Very early 1960's. Brass latch "Ambassadeur Sweden" in script, no crest. Det er slik min ser ut. Og slår man det sammen med det dere har sagt om snellen så er det ganske klart at denne kommer fra 60-62 eller noe i den duren. Eller?

Om noen har lyst å lese mer og kanskje konkludere med noe er de avsnittene nederst på denne siden det som ser ut til å være en av mine sneller. http://www.lurelore.com/freds/abu.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella er produsert i mellom 1961 og 1967, mest sannsynlig 1962-1966. For å gi et mer nøyaktig svar trenger jeg et bilde rett på sveivsiden og et nærbilde av stjernehjulet hvor jeg ser baksiden.

Manglende serienummer kan også bety at stativet er byttet. Er spolefoten helt glatt eller er den mønstret?

Når en går inn på reelman.se siden som det er linket til lenger opp så ser jeg litt av en av mine UT trimmede 2500C sneller på bildet. Den svarte snella på venstre side av bildet er min :)

IMGP2361.JPG-for-web-large.jpg

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella er produsert i mellom 1961 og 1967, mest sannsynlig 1962-1966. For å gi et mer nøyaktig svar trenger jeg et bilde rett på sveivsiden og et nærbilde av stjernehjulet hvor jeg ser baksiden.

Manglende serienummer kan også bety at stativet er byttet. Er spolefoten helt glatt eller er den mønstret?

Når en går inn på reelman.se siden som det er linket til lenger opp så ser jeg litt av en av mine UT trimmede 2500C sneller på bildet. Den svarte snella på venstre side av bildet er min :)

Se der ja, her har vi ekspertene på plass :D

Spolefoten er glatt.

Skaaal vi se, her er et bilde av sveivsiden:

2013_02_04_1800.jpg

Baksiden av stjernen, slik jeg forstod det, var litt vanskeligere å fotografere.

2013_02_04_1804.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg vi kan konkludere snella er i fra 1962-1965, noe mer nøyaktig tidsangivelse er det umulig å komme med basert på snella. Det er heller ikke kjent når 6000 fikk serienummer, 5000 fikk det i 1956, 6000 senere, men alle bøker som inneholder serienummerinfo om eldre 6000 er tapt for alltid.

For de som er interessert i klassiske Ambassadeursneller kan jeg anbefale bøkene av Simon Shimomura, The Ambassadeur and I og The Ambassadeur and I Final Chapter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdien er lav, sannsynligvis under $100. Det er produsert veldig mange slike sneller. Bare sneller i Mint tilstand har noen særlig verdi.

Hvis du renser og smører opp denne snella så er det ei god fiskesnelle, denne snella vil ha mye større verdi for deg enn for andre enten det er som brukssnelle eller på hylla siden du kjenner historien til snella. Og hvis du tar godt vare på snella kan du da gi den videre til kommende generasjoner sammen med historien om hvor snella stammer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 years later...
Den 3.2.2013 at 15.16, L K skrev:

Etter det jeg vet er ei Rød 6000 uten nummer og med "elfenben" knott produsert fra 1958 til 1964.

Fra 1964 begynte de med serienr.

Fra Juli 1964, og ikke serienummer, men "lot" nummer.

6000 kom i 1954, Record opp til en gang rundt årsskiftet 1957/58, deretter ABU (muligens med en del overlapp, som det var for 5000 - men det er umulig å vite, nettopp fordi 6000 ikke hadde serienummer).

Endret av dagniko
Skrivefeil og tydeliggjøring.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 4.2.2013 at 11.04, abbor skrev:

Da tror jeg vi kan konkludere snella er i fra 1962-1965, noe mer nøyaktig tidsangivelse er det umulig å komme med basert på snella. Det er heller ikke kjent når 6000 fikk serienummer, 5000 fikk det i 1956, 6000 senere, men alle bøker som inneholder serienummerinfo om eldre 6000 er tapt for alltid.

For de som er interessert i klassiske Ambassadeursneller kan jeg anbefale bøkene av Simon Shimomura, The Ambassadeur and I og The Ambassadeur and I Final Chapter.

Ikke helt umulig - den bærer for meg tydelig preg av å være fra ca. midten av 1962 til sent 1963. Det var en del subtile endringer som gjør det mulig å datere såpass nøyaktig, forutsatt at deler ikke har vært byttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
Den 4.2.2013 at 1.38, PeterSL skrev:

Se der ja, her har vi ekspertene på plass :D

Spolefoten er glatt.

Skaaal vi se, her er et bilde av sveivsiden:

http://s20.postimage.org/omv2tqql5/2013_02_04_1800.jpg

Baksiden av stjernen, slik jeg forstod det, var litt vanskeligere å fotografere.

http://s20.postimage.org/wgvof4ye1/2013_02_04_1804.jpg

Trenger et bilde av venstre side også.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.7.2021 at 15.10, dagniko skrev:

Ikke helt umulig - den bærer for meg tydelig preg av å være fra ca. midten av 1962 til sent 1963. Det var en del subtile endringer som gjør det mulig å datere såpass nøyaktig, forutsatt at deler ikke har vært byttet.

 

Nå skrev jeg at snella var produsert i løpet av tidsrommet 1962-1965, Du skriver at den et i fra midten av -62 til slutten av -63. Hvis du tror på hva du selv skriver må det være tilnærmet helt sikkert og ikke "ikke helt umulig" at den er produsert mellom -62 og - 65 som jeg skrev

 

Jeg har ikke sett mer på alderen på denne snella, kommenterer bare hva du og jeg har skrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Den 1.11.2021 at 0.17, abbor skrev:

 

Nå skrev jeg at snella var produsert i løpet av tidsrommet 1962-1965, Du skriver at den et i fra midten av -62 til slutten av -63. Hvis du tror på hva du selv skriver må det være tilnærmet helt sikkert og ikke "ikke helt umulig" at den er produsert mellom -62 og - 65 som jeg skrev

 

Jeg har ikke sett mer på alderen på denne snella, kommenterer bare hva du og jeg har skrevet. 

Mitt poeng var at det går an å  tidfeste det litt mer nøyaktig, det skjedde noen endringer i den perioden.

Denne ser som allerede sagt  ut til å være fra  mellom litt før midten av 1962 og sent 1963, men det forutsetter selvsagt at at deler ikke har blitt byttet (ikke sannsynlig, slik den fremstår).

Endret av dagniko
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.