Gå til innhold
Fiskersiden

Slipe isfiskebor


arne mo
 Share

Recommended Posts

Hei

Du har sannsynligvis fått grader på eggen da du traff bunnen. Hvis du har en liten vinkelsliper, så kan du rette eggen med denne, bruk ei kutteskive, så kommer du til helt inn i senteret av krona. Slip med kanten av skiva, og ta lette drag. Kjøl ned eggen med ei våt fille etter hvert drag. Finslip med et bryne etterpå, som bacster sier. Husk å slipe fra oversida på skjærene, hvis ikke så vil borret ikke virke. Ta med brynet, og dra over eggen noen ganger mellom de tre-fire første hullene. Dette gjør at eggen setter seg, og blir holdbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde det samme for et par år siden og reiste til sportsbutikk for å få det slipt. Der hadde de en slags bytteordning. Leverte inn den krona jeg hadde og fikk tilbake en brukt som var slipt. Funket som snus. Husker ikke hvor mye jeg betalte.

Turte ikke begynne med sliping selv da jeg klarer å få sløve kniver enda verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går å gjøre selv,men vinkelen må være helt riktig ellers skjærer ikke boret riktig ned i isen.

Er det bor med løse kniver eller hel krone det er snakk om?

Er du sikker på at det bare har blitt sløvt og at ikke det har blitt vridd på når du var nedi bunn?

Hvis vinkelen har endret seg blir boret håpløst å bore med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.