Jump to content
Fiskersiden

Hjortlandsstemma 2013

emilengø
 Share

Recommended Posts

Hei!

Så snart isen forsvinner fra Hjortlandsstemma starter gjeddefisket der for min del.

I fjord fikk jeg min første gjedde der, men også rundt 100 gjedder til.

Har siden jeg lå ut rapporter fra vannet fått masse spørsmål og slikt i pm, så kunne legge ut litt om det jeg vet om vannet her, og jeg ber dere om å gjøre det samme for å få det til å bli best mulig.

Får også legge ut litt rapporter her når de kommer.

Utennavn_zps2005cd8a.png

Plass nummer 1: I denne viken har vi fått veldig mye fisk. Blant annet den største jeg har fått som er 7,2 kg. Mye småfisk i denne viken. Er en del vannplanter og små grener hvor småfisken gjemmer seg i, ofte kan du se de små jage på hverandre på 20-30 cm grunt vann.

Grunnen til at vi også har fått en del stor fisk der tenker jeg er at de kommer inn for å jakte der på de små gjeddene her.

Viken er lett å nå, bare du vet hvor du skal gå. Hvis du klarer å gå ned, helt nederst i Kråvasslia kan du finne en sti til venstre inn i skogen. Følger du den nedenfor Ørnatua kommer du til viken, og etterhvert er det kommet en liten sti ned til "Go'viken" som vi kaller den. Stedet er vanskelig å fiske fra hvis det er høy vannstand dessverre.

Plass nummer 2: Her må du ha båt. Tviler på at de fleste drasser på båt til vannet, men har du en oppblåsbar jolle eller en sammenleggbar kano. En venn av meg har kano ved vannet som vi av og til har brukt. Ved dorging har vi fått en del smått når vi har dorget over dette området. Hvorfor det er så mye der vet jeg ikke... Men har du båt, prøv dette!

Plass nummer 3: Denne viken har vi fått mye i og fisket mye i. Vi har aldri fått noe stort her, kun smått. Viken er ganske grunn. Plassen her er veldig lett og nå, bare å følge traktorveien/turveien inn på Hjortland. Er litt vanskelig å stå her hvis det er veldig høy vannstand, men om sommeren er det som regel veldig fint her.

Plass nummer 4: I denne viken har vi ikke fisket så veldig mye. Men de få turene vi har vært her har vi fått/hatt på nesten utelukkende fisk på 3kg+. Dessverre er det veldig vanskelig å fiske her ettersom det er ekstremt med svære trær og grener nede i vannet i hele viken, noe som fører til at en mister en del sluk. Når vannet er lavt ville jeg trukket litt mer mot viken hvor jeg har markert "Siv". Her er det vanskelig å stå når det er høy vannstand, men om sommeren er det veldig fint å gå her.

Plass nummer 5: I Klovaresviken har vi fått mye fisk, og ganske mange fine på 3-4kg. Her er det en del siv her også, blir spennende å sjekke denne viken til våren når storgjeddene trekker inn på grunnene til sivet for å gyte. Nærmest umulig å fiske her ved høy vannstand.

Plass nummer 6: Her er det litt vanskelig å fiske pga. strømledningene som henger relativt lavt over den trange viken. Har ikke fisket der noe særlig, men har sett mye småfisk svømme inne i viken.

Plass nummer 7: Her går det alltid an å fiske pga. den lille demningen. Derimot har vi ikke fått så mye stor fisk her, eller så mange fisk. Men fint sted å stå, og kort vei ned til Kalsåsvatnet hvis du vil teste det.

Plass nummer 8: Her har vi ikke fisket så mye. Er vanskelig fordi høyspentmastene henger lavt her. Men de gangene vi har fisket her har vi aldri fått noe som helst, virker så fiskene holder seg mest inne i viker. Men dorget over her med kano midt ute på vannet og hadde et skikkelig kraftig napp som røk alt.

De plassene jeg har markert "Siv" er steder hvor det er mer siv en andre steder. Vannet har ikke så mye siv og slikt, men de plassene hvor det er litt har jeg markert. Men i vik 1 har en del undervannsplanter. Har markert de områdene ettersom de kanskje kan være spennende til våren når de skal gyte.

Grunnen til at det er så store gjedder i dette vannet i forhold til de fleste av de andre vannene rundt her tenker jeg vel er fordi det kun er gjedde her? I foreks. Gaupåsvatnet får jeg ofte mye høyere antall gjedder per tur, men gjennomsnittsvekten er mye lavere. Tenker det kanskje er fordi Gaupåsgjedden går mer etter ørreten der, selv om ørretbestanden heller ikke er så stor da. I Hjortlandsstemma jakter jo den bare på hverandre noe som går hardt ut over de små fiskene i vannet.

Vannet er også regulert. Ofte er vannet så høyt om vinteren, våren og høsten at det de aller fleste steder er veldig vanskelig å stå ettersom vannet står langt opp i skogen hvor trær blokkerer kastemulighetene. Om våren i april/mai begynner vannet ofte å synke mange meter utover til sommeren. I perioder hvor det er varmt og sol synker vannet ofte med flere meter på en uke eller to noe som noen år sikkert fører til at eggene til gjeddene blir tørrlagt før de klekker, noe som også fører enkelte år til mindre smågjedder.

Dette er bare teorier jeg har tenkt meg fram til, men tror det er noe sannhet i det.

Sluker og slikt har vi testet mye ut. Og på sommeren var det lyse farger som hvit, lyseblå og lys lilla som ga best utelling, etter som det ble kaldere fikk vi mindre og mindre på disse fargene, men mer på sterke farger som rød og "regnbuefargede" wobblere.

Fluefiske har vi ikke testet så mye ut, har inntrykk av at det blir mye kasting og lite fisk, men har prøvd et par ganger og fikk en liten tass på en sjøørretflue.

Blir mer agnfiske i år håper jeg. Ettersom det er så mye småpale i fjorden for tiden er det perfekt for å samle opp litt gjeddeagn :turned:

EDIT:

Ser jeg har glemt å skrive om det gule området i viken nedenfor Troåsen. Kan sette det som Område nr 9 da. Her har jeg bare fisket en gang før, fikk på 2 kg da, noe mer har jeg egentlig ikke å si om det stedet. Litt langt å gå med mindre en har båt.

Edited by emilengø

• Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er viktig å påpeke at alle som fisker i Hjortlandsstemma, og egentlig alle andre vann, bør slippe fisken tilbake i vannet. C&R.
Dette er mest av alt fordi andre ønsker å få storfisk på kroken, men også fordi fisken ikke er spisende på grunn av forurensing i Hjortlandsstemma.

Smågjedder og gjedder opptil 3 kilo er vanligvis ypperlig mat, men særlig større gjedder enn dette bør slippes ut også i "rene" vann da

stor gjedde ikke er bra for helsa. Dette kommer av tungmetaller, som kvikksølv.

Oppsummert: Slipp stor gjedde tilbake tilbake i vannet.

http://www.klif.no/Aktuelt/Nyheter/2004/Mars/Mest-kvikksolv-i-stor-fisk/

Det er viktig å påpeke at alle som fisker i Hjortlandsstemma, og egentlig alle andre vann, bør slippe fisken tilbake i vannet. C&R.

Dette er mest av alt fordi andre ønsker å få storfisk på kroken, men også fordi fisken ikke er spisende på grunn av forurensing i Hjortlandsstemma.

Smågjedder og gjedder opptil 3 kilo er vanligvis ypperlig mat, men særlig større gjedder enn dette bør slippes ut også i "rene" vann da

stor gjedde ikke er bra for helsa. Dette kommer av tungmetaller, som kvikksølv.

Oppsummert: Slipp stor gjedde tilbake tilbake i vannet.

http://www.klif.no/Aktuelt/Nyheter/2004/Mars/Mest-kvikksolv-i-stor-fisk/

Det er smart ja! Ville ikke smakt på småfisk heller jeg, ikke etter å ha sett bekken som renner ut og de ekstreme målingene i vannet.

Flott kart og beskrivelse... :-)

(PS: Kos går det med flyndresatsingen din i vinter?)

Takk!

Har ikke fått fisket så mye nå, men ble mye flyndre i høst, får ta meg et par turer snart, men har funnet en plass med litt Lomre, rødspette og en del fin skrubbe, så blir mer testing av denne.

a99da29b-213e-40bd-844e-55f83a73ae94_zps

Slik er elven som renner ut i vannet. Lukter helt jæ.... og elven er belagt av en halv meter tykt muggsopplag enkelte steder.

Full i tungmetaller og.. Så ville ikke spist noe som helst fra vannet.

Her er veien en tar hvis en skal ned til vik nr1, eller utover mot demningen, vik 6 og vik 7.

En kjører til høyre fra hovedveien ned til bunnen av Kråvasslia borettslag hvor en finner gjesteparkeringer, og derfra ned mot skogen og på stien til vannet der.

Derfra er det traktorvei et stykke.

Hjortlandkart_zps45528067.png

hjortlandkart2_zpsc4a04162.pngHer er en enkel oversikt over hvor det er skikkelig sti/traktorvei langs vannet.

Er mulig å gå de fleste stedene, men er vanskelig å ta seg fram enkelte steder som blant annet viken der ved Hjortland, videre derfra er nærmest umulig ettersom fjellet er stupbratt der et stykke.

Jeg har vel aldri sett boss langs vannet utenom der hvor alle turgåerne går, ellers er det vanskelig å legge merke til at det er forurenset med mindre en går bort til bekken.

Jeg bor rett ved vannet, så får gi beskjed når isen er vekke. Er nok ikke så veldig mange dager til håper jeg.

Bildet som er tatt av den bekken, viser egentlig bare utfelling av jernoksid. Det er ikke farlig. Kan hende det er ett steinbrudd, evt. Noen har bygd vei i nærheten? Finnes andre kilder til alvorlig forurensing i området? Har noen sett målinger av tungmetaller i fisken på dette stedet?

Bildet som er tatt av den bekken, viser egentlig bare utfelling av jernoksid. Det er ikke farlig. Kan hende det er ett steinbrudd, evt. Noen har bygd vei i nærheten? Finnes andre kilder til alvorlig forurensing i området? Har noen sett målinger av tungmetaller i fisken på dette stedet?

Det er et gammelt bossdeponi hvor blant annet gamle biler og en del kjemisk avfall ble hevet.

Er blitt tatt masse målinger av biologer, og de ville ikke akkurat anbefale å spise fisken..

Vannets forurensing har nok ingenting med den bekken å gjøre.

Det er nok som Brosmebeistet sier, det ser kun ut som jernoksid. At den lukter kan være forårsaket av gasser som naturlig blir laget i naturen. Du har vel gått i en myr før og luktet det som noen ganger kommer ut av myren, det er naturlige gasser som ikke har noe med forurensing å gjøre.

Edited by Schizofrenia

Vannets forurensing har nok ingenting med den bekken å gjøre.

Det er nok som Brosmebeistet sier, det ser kun ut som jernoksid. At den lukter kan være forårsaket av gasser som naturlig blir laget i naturen. Du har vel gått i en myr før og luktet det som noen ganger kommer ut av myren, det er naturlige gasser som ikke har noe med forurensing å gjøre.

Det er akkurat den bekken det kommer fra jo.

Denne kommer fra lengre opp i dalen og renner gjennom denne bossplassen hvor vannet blir forurenset og ut i vannet.

Det er derfor Bergen kommune har klart å skille bekken fra selve bossplassen ved å la den renne over tette duker sånn det ikke skal komme i kontakt med bosset, og det vannet som renner over er ikke rødt, lukter ikke og skal være rent.

Men fortsatt renner det ut vann fra myren, men med alle tiltakene har det bedrer seg.

Så jo, det er denne bekken forurensingen kommer fra og ikke noe andre steder utenom litt fra gårdsbrukene rundt, men det er ikke snakk om tungmetaller slik det er i bekken.

https://www.bergen.kommune.no/omkommunen/avdelinger/gronn-etat?artSectionId=2083&articleId=62708

Sendte og inn mail til Rådgivende Biologer som har foretatt masse målinger ved vannet.

Og det var gjort målinger i vannet og bekken på tungmetaller, og de målingene viste høye tall.. For hvilke husker jeg ikke.

I selve fisken var det ikke gjort målinger enda ettersom det er lite folk som fisker der, men han ville for all del ikke anbefale å spise fisk derfra med de målingene som var tatt.

Edited by emilengø

Ser for meg overskriften i VG allerede. "Gutt drept av gjedde i Åsane"

Det er akkurat den bekken det kommer fra jo.
Denne kommer fra lengre opp i dalen og renner gjennom denne bossplassen hvor vannet blir forurenset og ut i vannet.

Det er derfor Bergen kommune har klart å skille bekken fra selve bossplassen ved å la den renne over tette duker sånn det ikke skal komme i kontakt med bosset, og det vannet som renner over er ikke rødt, lukter ikke og skal være rent.
Men fortsatt renner det ut vann fra myren, men med alle tiltakene har det bedrer seg.

Så jo, det er denne bekken forurensingen kommer fra og ikke noe andre steder utenom litt fra gårdsbrukene rundt, men det er ikke snakk om tungmetaller slik det er i bekken.

Sånn jeg forstod det virket det som at du sa at denne bekken var selve opphavet til forurensingen, men om den bare FRAKTER forurensingen blir det noe helt annet :)

Jernoksid-utfellingen til denne bekken kan være naturlig, men trenger ikke å være det. Det kan like gjerne være noen gamle motorblokker og anna drit som ligger å "gjærer" opp i lia der. Blir jo bare "spekulasjoner" men tenker at trådstarter har gått ganske grundig til verks når det gjelder å definere kilden. Uansett, det ene utelukker ikke det andre :)

.

Har hørt at gjedde kan gå til angrep på folk. Sikkert lurt å ha på våtdrakt som en liten sikkerhet.

Nja.. De kan vel det, men fortsatt er det flere kjente badeplasser på Østlandet i vann med masse storgjedder, men har våtdrakt, så bruker det :turned:

Vi putter ikke fingrene oppi fjeset på gjedden, hehe :turned:

Jernoksid-utfellingen til denne bekken kan være naturlig, men trenger ikke å være det. Det kan like gjerne være noen gamle motorblokker og anna drit som ligger å "gjærer" opp i lia der. Blir jo bare "spekulasjoner" men tenker at trådstarter har gått ganske grundig til verks når det gjelder å definere kilden. Uansett, det ene utelukker ikke det andre :)

.

Ja, formulerte meg dårlig.. For de som ikke er så kjent der var det litt vanskelig å forstå.

Men ja det jeg mener er at forurensingen fraktes med denne elven.

Rødfargen er nok ikke det som er farlig nei, men er lite delikat, spesielt med denne bakteriesoppen som er knall rød som vokser i elven...

Rett ovenfor bossplassen er ikke vannet rødt :turned: Er en del bildekk og slikt rusk der..

Håper det blir bra en gang!