Gå til innhold
Fiskersiden

Multiplikatorsneller og kuldegrader


veg
 Share

Recommended Posts

Dagen etter NM i sjøisfiske gjorde jeg ett siste forsøk etter piggskata og taggmakrellen. Multisnellene mine hadde ligget ute hele helga og var mest sannsynlig fuktige også innvendig. Å sette ut agnene gikk problemfritt, men når jeg skulle sjekke agna var det blitt en god del grader kaldere (Skikkelig kaldgufs gjennom fjorden) og spolen nektet å integrer. Sveiva gikk rundt og snørefører fungerte men spolen gikk altså ikke rundt. Av lyden å dømme virket det som om gjengene ikke fikk feste, uten at jeg skal uttale meg for mye om det. Ved hjelp av kroppsvarme fikk jeg snellene til å funke igjen, men kort tid etter var problemet på plass igjen. Hva skyldes dette, og hvordan kan det forebygges/fikses?

Håper noen med litt erfaring kan svare på dette :)

Veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Same here... reel was underwater in the tent saturday morning and had no chance to dry out sat night. Level wind was frozen, line on the reel was frozen and inside of the spool too, felt like uneven braking. once the spool and level wind was free, the water from the line was freezing up in the level wind again.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stengene mine i stangholdere slik at det ikke ligger på bakken,og dermed lite som kan komme inn i snella.

Aldri hatt noen problemer med dette ned til 15 minus.

Men klart om det regner og snør,for å så bli mange kuldegrader skjønner jeg problemet.

Holde snella ren og smurt, og unngå å legge dem i snøen er vel det beste for å forebygge ising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å hvite nøyaktig hvilke sneller det gjelder er det umulig å gi et bra svar, men generelt er det tynne oljer, tynt fett og små mengder av begge som gjelder ved vinterbruk.

Min egen C3 6500 klarte seg helt greit, men fusket litt. En rød gammel sak fra lawson og en fishmore ambiss-kopi var det verre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke noe problem med snellene, og la de slik at snella hang ned og fuktigheten ikke kom inn i tangent og knapper..det rant i så fall ut av snellene.. Rant gjorde det i vert fall. Av alt som var. 1ste gang jeg har brukt øsekar i bilen etter pasasjerer..

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å prøve å bruke noe annet enn en klassisk Ambassadeur til bruk i kuldegrader er nok litt optimistisk.

Men Ambassadeur kan også få problemer, IAR sneller har ofte et problem at baksperra feiler i kulde. For å unngå IAR problemer renses IAR lagret så godt som mulig og så sette det inne med en 50/50 mix av olje og fett. For de som får tak i TG's Rocket Fuel Liquid Grease så er dette perfekt medisin for IAR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har merket dette med iar lageret som slipper i kulde! Dette har kun skjedd på billigere sneller for min del! Merkbar forskjell på de billige kontra high end snellene er langt større klarering på sveivearmen og IAR lageret. Ettersom delen krymper i kaldt vœr begynner den billige snella å slippe mens high end snella holder fordi det er såpass tight fit mellom sveiva og iar lageret. man kan selvfølgelig gjøre små tiltak som nevnt ovenfor men det vil nok ikke hjelpe ar lageret å gripe noe bedre. Pass også på hva slags fett man evt. blander inn med oljen til ar lageret er fettet for tykt så bruk heller 70/30 forhold mellom fettet og oljen. accurate bruker corrosionX og cals universal drag grease i sine AR med et 70/30 forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det var flere enn meg som fikk trøbbel med snellene. :P 2 av 3 sneller hos meg (Ambassadeur 6501 C3) gikk på en smell under treffet, en på fredag og en på lørdag. Skjønt, det var ikke pga kuldegrader/is/snø osv. Det er rett og slett "kniven" som er slitt på begge to (ble kjøpt godt brukt) og det så jeg ingen indikasjon til da jeg spolte sene på de før avreise til treffet. Ved bruk av tyngre søkke osv så kom problemet; seneføreren ble stående og "slurre" på venstre side av spolen, senen samlet seg for mye der før seneføreren gled videre mot høyre og vips så var senen kilt mellom snellehus og spole. Riiiiimelig forbannet må jeg innrømme at jeg ble. Pure Fishing skaffer meg nye deler i disse dager, så får man håpe at det ordner biffen.

Når det gjelder snø og kulde så var jeg svært fornøyd med stang- og varslerholderene jeg lagde før treffet. Hadde ingen problemer med været når det gjelder snellene, til tross for at de bokstavlig talt føyket igjen gang på gang om fredagen. Stanga blir stående i en skrå vinkel ned mot varsler og snella henger opp-ned slik som Potbelly nevner. Puddersnø, sludd og til dels regn gled av snellene når det ble nok vekt på det. Når i tillegg de nye hjemmelagde stangholderne stod støtt i opptil 20 + m/s vindkast så anser jeg det som et vellykket prosjekt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har merket dette med iar lageret som slipper i kulde! Dette har kun skjedd på billigere sneller for min del! Merkbar forskjell på de billige kontra high end snellene er langt større klarering på sveivearmen og IAR lageret. Ettersom delen krymper i kaldt vœr begynner den billige snella å slippe mens high end snella holder fordi det er såpass tight fit mellom sveiva og iar lageret. man kan selvfølgelig gjøre små tiltak som nevnt ovenfor men det vil nok ikke hjelpe ar lageret å gripe noe bedre. Pass også på hva slags fett man evt. blander inn med oljen til ar lageret er fettet for tykt så bruk heller 70/30 forhold mellom fettet og oljen. accurate bruker corrosionX og cals universal drag grease i sine AR med et 70/30 forhold.

Billig-sneller har også som regel plast-fjærer på IAR rullene, som mister fleksen i kulda. Den andre typen IAR lager, som er helt uten fjærer, er utsatt for å bli sittende i "åpen" posisjon hvis det har dannet seg iskrystaller, eller har kommet inn fett som stivner inne i IAR lageret.

Jeg bruker kun tynn olje i IAR lageret, men den blandingen der høres også fin ut. Øker sikkert service intervallet på IAR lageret...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode svar og mye flott info gitt, takker! :D

Spørsmål: Hvor ligger IAR lageret, for oss uten nevneverdig kompetanse på multisneller?

Blir forresten å bytte ut lawsonsnella med tommeltangent med en fishmore CL40 (Hadde jo plutselig noen sånne), har sett litt på den innvendig og den er ganske fin faktisk. Er endel grease i den, en fordel å fjerne noe av dette før jeg bruker den på isen?

Og Jon, jeg kommer muuligens til å kopiere stangholderkonseptet ditt. Hvis jeg gidder, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig-sneller har også som regel plast-fjærer på IAR rullene, som mister fleksen i kulda. Den andre typen IAR lager, som er helt uten fjærer, er utsatt for å bli sittende i "åpen" posisjon hvis det har dannet seg iskrystaller, eller har kommet inn fett som stivner inne i IAR lageret.

Jeg bruker kun tynn olje i IAR lageret, men den blandingen der høres også fin ut. Øker sikkert service intervallet på IAR lageret...? :)

bruker også bare tynn corrosionX eller shimano syntetisk på IAR lageret Pål! men litt fett kan vel ikke skade... er jo ikke alle som skrur opp snellene sine 12 ganger før de skal brukes i 3 uker... :) Ellers takk for utfyllende svar på iar spørsmålet, dette visste jeg ikke men er ganske så selvsagt når du sier det! på samme måte du forklarte meg hvordan de JŒVLA ballene kommer seg inn i kulelagerbanene! LOL! :) makes sense!

@Veg IAR lageret ligger inne i høyre snellehus der sveivearmen går inn, lageret er presset inn slik at det ikke kan rotere mot snellehuset. bare inni seg selv. derfor er det et sant ****** om det skulle ryke og må byttes!

Her ser du IAR lageret inne i høyre snellehus (ikke det "blå" lageret) det er presset inn og har mange små stålstenger som sveiveskaftet sklir eller ruller på, men den rulles bare i klokkeretning og låses om du prøver å sveive bakover.

DSC_0175_zps194e464b.jpg

lengst til venstre ser du hovedgiret som er skrudd fast til sveiveskaftet, (andre siden festes sveiva) dette runde skaftet ruller rundt inni AR lageret

DSC_0173_zps96e9714b.jpg

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at det var flere enn meg som fikk trøbbel med snellene. :P 2 av 3 sneller hos meg (Ambassadeur 6501 C3) gikk på en smell under treffet, en på fredag og en på lørdag. Skjønt, det var ikke pga kuldegrader/is/snø osv. Det er rett og slett "kniven" som er slitt på begge to (ble kjøpt godt brukt) og det så jeg ingen indikasjon til da jeg spolte sene på de før avreise til treffet. Ved bruk av tyngre søkke osv så kom problemet; seneføreren ble stående og "slurre" på venstre side av spolen, senen samlet seg for mye der før seneføreren gled videre mot høyre og vips så var senen kilt mellom snellehus og spole. Riiiiimelig forbannet må jeg innrømme at jeg ble. Pure Fishing skaffer meg nye deler i disse dager, så får man håpe at det ordner biffen.

Når det gjelder snø og kulde så var jeg svært fornøyd med stang- og varslerholderene jeg lagde før treffet. Hadde ingen problemer med været når det gjelder snellene, til tross for at de bokstavlig talt føyket igjen gang på gang om fredagen. Stanga blir stående i en skrå vinkel ned mot varsler og snella henger opp-ned slik som Potbelly nevner. Puddersnø, sludd og til dels regn gled av snellene når det ble nok vekt på det. Når i tillegg de nye hjemmelagde stangholderne stod støtt i opptil 20 + m/s vindkast så anser jeg det som et vellykket prosjekt. :D

mulig å få se bilder av de stangholderne?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig å få se bilder av de stangholderne?

Jepp! Det er den enkleste patent, men de "oppgraderte" stangholderne jeg lagde nå kvelden før Lygnin-treffet funker mye bedre enn versjon #1 som jeg hadde tidligere. Jeg legger ut noen bilder her og så kan du heller si ifra om du ønsker spesifikasjoner på varene disse er laget av.

holderharingnd2_zpsc20300ec.jpg

holderharingnd1_zps633ddd4b.jpg

holderbak1_zpsae699a1f.jpg

Fra forrige fredag, ilddåp i opptil 24 m/s :D

Stangholderelygnin3_zps67f03b43.jpg

Stangholderelygnin2_zps4b89115a.jpg

Stangholderelygnin1_zps1d73b41f.jpg

Og før noen sier noe: Ja, jeg vet at bakre stangring ikke er foran varsleren.. jeg hadde nettopp flyttet litt på stanga før jeg tok bilder. Snellene brukes frikoblet og med knarren på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er is på drevet som var problemet. Sist tur fikk jeg fikset det (jeg hadde vært sløv med tørking av snelle, den sto ute fra treffet frem til igår) med å jokke sveiva frem og tilbake når problemet oppsto. Heldigvis funket snella som den skulle når ei kveite på 10+ slo seg på, uheldigvis vrei den seg av i hullet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Det er den enkleste patent, men de "oppgraderte" stangholderne jeg lagde nå kvelden før Lygnin-treffet funker mye bedre enn versjon #1 som jeg hadde tidligere. Jeg legger ut noen bilder her og så kan du heller si ifra om du ønsker spesifikasjoner på varene disse er laget av.

Hva er det du har brukt til "fot" på stangholderene? Det ser ut som sånne sugekopper du bruker hvis noen har klogga dassen...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er is på drevet som var problemet. Sist tur fikk jeg fikset det (jeg hadde vært sløv med tørking av snelle, den sto ute fra treffet frem til igår) med å jokke sveiva frem og tilbake når problemet oppsto. Heldigvis funket snella som den skulle når ei kveite på 10+ slo seg på, uheldigvis vrei den seg av i hullet :(

Vel, silkemyk var ikke bremsen akkurat så det ut som :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Bumper denne her igjen jeg nå litt før neste NM ;)

Det jeg har tilgjengelig for å bruke til isfiskestangene min er en Shimano Biomaster XSA 8000, og en gammel Kinetic Ocean 50D multiplikator, som gneller litt under sveiving.

Spm. 1: Er Kinetic snellene mulig å skru opp og vedlikeholde uten deler eksploderer ut av den? (aldri skrudd opp en snelle før)

Spm 2: Hvilken type fett/olje ville dere brukt på de når det skal taes med ut på isen? eneste tilgjengelig er Teflon spray og kansje noe annet, men har ikke peiling om dette er bad stuff å bruke eller ikke.

Spm 3: Hvordan kan jeg sjekke om Shimanoen vil fungere greit under kaldt og vått vær? noen som har erfaringer med den?

Spm 4: Ditto for Kineticen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri fisket i saltvann i sprengkulde, men jeg har brukt ambassadeur-sneller (5000) under lakefiske i ned til 30 blå, og har aldri opplevd at snella har fryst fast. Det er jo viktig å smøre drev og andre bevegelige deler godt, og i tillegg unngå at det kommer fuktighet inn i snella. Kjenner ikke til hvordan de nevnte sneller (Kinetic/Shimano) fungerer i sterk kulde.

ellers er det jo viktig å holde stangringer etc mest mulig isfrie. Dette har jeg opplevd som et reelt problem under fiske i sterk kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.