Gå til innhold
Fiskersiden

Multiplikatorsneller og kuldegrader


veg
 Share

Recommended Posts

Hvis en har Ambassadeur med IAR er det viktig å vaske ut orginalfettet i IAR largret og erstatte det med Rocket Fuel Liquid Grease, eller en blanding av snelleolje (Eks Red Rocket Fuel) og fett som ikke blir alt for stivt i kulde (eks: Cal Reel & Brake Grease). Bortsett fra IAR så fungerer Classic Ambassadeur overraskende bra i kulde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Fikk testet begge snellene i noen små blå kuldegrader og litt vind i helga, ca -8, og begge fungerte greit der og da, men var bare Shimanoen jeg fikk kjørt med fisk på. Rakk aldri smøre ekstra før jeg dro, men det eneste jeg merka på Shimanoen var at "slark" ble ekstra slarkete i kuldegrader, sikkert pga. sammentrekninger i deler. Skal få prøvd å overhalt den før NM.

Men en annen ting; Nanofilen på heklestanga (2500 Aernos snelle) oppførte seg ekstra rart i kuldegrader, virket som den ikke hadde grep på spolen i det hele tatt, og bare "roterte" rundt spolen. Har ikke sjekket om det kunne være løst innerst, eller om dette er et kuldefenomen, men kan erindre å hatt litt generelt problem med dette tidligere også. Noen andre som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel fort stemme at det ikke har blitt brukt teip eller mono innerst på snellespolen; da glir all form for braid som regel. Eneste løsning da er å spole over all Nanofilen på en annen snelle eller rull og legge en runde el.-tape over knuten du har i bunnen av snellespolen. Spol deretter Nanofilen hardt på igjen, så skal problemet være løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.