Gå til innhold
Fiskersiden

Kentab
 Share

Recommended Posts

Hei.

Type ekkoloddgiver er avhengig av bruksområde og båttype. I utgangspunktet er det greit med denne om du ikke fisker særlig dypere enn 60 m. Innebygget temp.sensor.

http://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/tilbehor-for-hds-serien/hekkmontert-svingere/hst-wsbl-83200khz-hekksvinger

Til Structurescan som er innebygget i denne Touch-modellen du sikler på, trenger du egen giver som i hekkmonterbar utgave er relativt lang.

http://stokken.mamutweb.com/Shop/Product/Lowrance-LSS-2-HDhekksvinger/103897

Farten får du best fra den innebyggede GPS-antennen i HDS-Touch.

Kart kan du velge forskjellig størrelse, område og kvalitet. Navionics. Jeg bruker platinum+ og synes det funker bra i HDS-Touch.

http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/elektroniske-kart/sjoekart/navionics/navionics-platinium-plus-3d-kart-kart/cf-5p410xl-skagerak-(goeteborg-flekkefjord).aspx

Jeg er lykkelig eier av HDS-12 Gen2 Touch med tilbehøret nevnt over. Fungerer problemfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med et slikt lodd ville jeg nok UTEN tvil gått minst et hakk opp på giveren. Ellers kan du jo kjøpe et mye rimligere plotter/lodd. Det er avhengig av om du skal ha innvendig, utvendig, svingere. Strukturscan må du da uansett kjøpe. Det er etter mitt syn stor forskjell om man går opp et hakk på svingeren. Aller beste er innvendig. Ellers funker P66 adskillig bedre den billigste utvendige... Skal du ha skikkelig store dybder så koster svingeren skjorta. I greie forhold uten for mye dritt i sjøen og ikke for mye bølger har jeg hatt bunnkontakt med P66 til 300m. Men over 250m så har den hatt tendens til å falle ut. Dette på en relativ liten båt som beveger seg mye i litt sjø! Jeg har dabden "gamle" Hds7. Mjøsservice kan dette og gir deg gode råd, og nomalt bra fine priser!

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville og gått for et hakk større skjerm, forskjellen på 7 og 8" er stor. Regner med at abbor kanskje kommer innpå og skriver litt rundt dette. NSS er og en maskin du absolutt burde se på i denne sammenhengen og da slipper du Lowrance logoen også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale noen rimeligere svinger enn P66, men hva som egner seg for deg avhenger av båttype, hva slags fiske og på hvilke dyp.

Jeg kjøpte en HDS-7 Touch i høst, den er svært enkel å komme i gang med. Den har nok den laveste brukerterskelen av alle kombimodeller jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Bestillte båt i dag (Quicksilver 640PH) med ferdig montert HDS-7 Touch Gen2 med HST-DFSBL 50/200 Khz og LSS-2 HD. Bør jeg heller gå for P66?

Skal ikke brukes på så mye dypere vann enn 50m.

JA. Den kostnaden er en dråpe i havet i forhold til resten ;) og den dagenb du kommer ut på litt mer offshore fiske vil du være glad for dette valget. Etter mitt syn!

Jeg har begge to, og det er stor forskjell. Den du har valgt har jeg i transportabel løsning, og ligger godt bak P66 i ytelse..Det er i vertfall min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler oppgradering til P66, du bør også vurdere B60. B60 har samme svingerelement som P66 men levres i en skråstilt stor skroggjennonføring som bare stikker ca 5mm ut fra skroget. Jeg har B60 på begge båtene mine, mister aldri bunnen uansett hastighet, kan faktisk også oppdage fisk uansett hastighet med denne svingeren.

Finnes i utgaver 12 og 20 graders tilt avhengig av skrogvinkel.

Slik ser B60 installasjonen ut:

20120915180733.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.