Gå til innhold
Fiskersiden

Ser etter Helaksjon ørretstang!


Lindholmer
 Share

Recommended Posts

Jepp, det gjør jeg, og jeg ser for meg å bruke opp til 2000NOK. Ute etter hovedsaklig en turstang som virkelig spenner hele veien ned i korken til ørretfiske, kastevekt rundtomkring 2-15g (har stortsett bare sluker på 6-9-12 gram).

Videre er stanga på godt over 8 fot, og helst rundt 10. Siden dette er tenkt som en turstang er det heller ikke å forakte at den er 3 eller tilogmed 4 delt, men om den ikke er det, så trenger jeg et slankt stangrør jeg får spent i sekken.

Så håper jeg da at dere vet om noe som ligner litt hvertfall på det jeg vil ha :)

Lindholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du ser egentlig etter en litt eldre utgave av Shimano sin Beasmaster 2-10gram i 9" lengde 4 delt i stangtube altså?

Har denne selv å er knakende fornøyd, liten plass tar den å knall å dra spinnerer på 3-7gr eller blink på. Har landet SØ på den på 2,42, men det tok tid, med en 1000 snelle å jobbe med :)

Type slik, eller lignende:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Beastmaster-reisestenger/Beastmaster-CX-STC-210-240L-3-14gr-Nyhet-2013-140831-p0000072214.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd det skal være så vanskelig å finne helaksjon stenger for tiden. Personlig synes jeg at stangutviklingen går litt i feil retning på dette punktet. Nå skal jo alle ha stenger med rask toppaksjon fordi man er opptatt av å pælme så langt som mulig. Det medfører at stengene blir stivere å kjøre fisk på. Tror nesten ikke det finnes noen nyere stangmodeller med helaksjon lenger å få tak i på det norske markedet. Jeg har den første versjonen av shimano forcemaster 9 fot 3-15 gram, denne har helaksjon. Ellers har jeg en gammel tica discovery g2 7 fot 3-15g og en like gammel tica ultralight 9,6 fot 2-14g. Sistnevnte tror jeg er den beste stanga jeg har kjørt fisk på, og den kaster

langt i tillegg.

Hvis du ikke får tak i en gammel beastmaster ville jeg kanskje sett på disse stengene:

Berkley twilight travel 4 delt 3-15g 8 eller 9,6 fot

daiwa procaster x ultralight 4 delt 2-15 g 9,6 fot

har kjent på den førstnevnte i butikken og den tror jeg har en relativt dyp aksjon. Den andre har jeg ikke kjent på, men mistenker sterkt at er arvtakeren til min gamle tica ultralight. Den har i alle fall nøyaktig de samme spesifikasjonene bortsett fra utsende. (mener at tica og daiwa har inngått noe samarbeid eller noe for en stund siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se se! Bestillt meg ny stang, fenwick Wild Wings 10 fot 2-12g kastevekt som jeg ble fortalt fra den hyggelige mannen på skittfiske hadde en utrolig morsom aksjon. Også så lekker den ser ut... :Phttp://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/Wild-Wings.aspx

Takk for gode tips her uansett, kommer stadig til å være på utkikk etter en forcemaster av god årgang, og skal titte to ganger når jeg ser tica stenger på finn fremover. Tica stenger har jeg aldri sett i butikker siden fiskeinteressen min blomstra opp får etpar år siden, har de kun godt over på sneller nå?

Endret av Lindholmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se se! Bestillt meg ny stang, fenwick Wild Wings 10 fot 2-12g kastevekt som jeg ble fortalt fra den hyggelige mannen på skittfiske hadde en utrolig morsom aksjon. Også så lekker den ser ut... :Phttp://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/Wild-Wings.aspx

Takk for gode tips her uansett, kommer stadig til å være på utkikk etter en forcemaster av god årgang, og skal titte to ganger når jeg ser tica stenger på finn fremover. Tica stenger har jeg aldri sett i butikker siden fiskeinteressen min blomstra opp får etpar år siden, har de kun godt over på sneller nå?

Er vel sølvkroken som har sluttet å føre de? Har selv en 13 fots Tica Discovery til laksefiske og den er konge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tica discovery 9,6fot 3-15gr og det er totalt helaksjon på den. moro å kjøre fisk på, men litt for slaskete til å spinnfiske med for min smak. bruker den mest til lett duppmeite. det er artig/utfordrende med makrell på litt størrelse mellom alle andre fiskere på makrellbrygga i holmestrand.

jeg har sikla litt på wild wings-stengene sjøl. har ei av de gamle black hawk-stengene(9,6f 5-20gr) og dette er favorittstenga mi til lettere spinnfiske. nydelig aksjon. passe toppaksjon til å kaste som en kanon, mjuk nok til å fighte fisk og rygg til storfisk. håper wild wings ha tatt opp arven, da skal jeg jammen ha en. så om du handler inn en wild wings-stang, gi gjerne en liten "anmeldelse" her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt aksjonen i guideline lpx stanga mi. Mer behagelig fiskestang en kastemaskin. Ligger ei 9-fot til salgs på fjellforum.http://www.fjellforum.no/topic/25924-fiskestong-og-snelle-bortimot-ubrukt/#entry245692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere er litt intresert i feed back noen av dere ja, kan jo alltids prøve meg på det når jeg får stanga her i morgen, men sammenligningen blir da med Fenwick Sølvvingen, som er min første og hittil eneste fiskeredskap. Har jo testet noe beast master greier i samme kaste vekt klasse, men det var jo for meg som å hive med kjepp. Kan hende det kjentes sånn ut for meg siden jeg er vandt til å fiske med monosene mens denne beastmaster greiene var utstyrt med multisnøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hvordan er denne stangen?

Lurer på å kjøpe en selv, men er litt usikker på hvilken størrelse jeg skal ha på snellen. Tror det kan bli litt lite med en 1000, mtp vekt og balansering. Og med en 2500 får den kanskje litt større bruksområde..Noen forslag?

Tenker på en: Shimano Aernos FA haspelsnelle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noe å tenke på er å sjekke ut sneller som er laget av ekstra lett materialer f.eks shimano sine c4 sneller(rarenium, stradic). jeg har en rarenium i 2500 som bruker en del på korte lette stenger. synes det funker helt greit, selvom det sikkert hadde passa bedre med ei 1000-snelle på de stengene.

men som det vel er nevnt lenger opp, så kan det nok lønne seg å få kjent på stang og snelle sammen for å se hvordan sneller i 1000 og 2500 str vil balansere stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Jeg har også ei Black Nighthawk 10.6' 2-12g som trofast følgesvenn og favorittstang.

Den er 10år og er vel strengt tatt ikke særlig stram i fisken lenger :)

Gi oss feedback på Wild Wings!

litt feedback på wild wings; kjøpte ei 9,6fot 7-38gr wild wings-stang. aksjon var grei nok. virker kanskje litt mer slaskete enn jeg hadde håpa på, men dette kan være fordi jeg omtrent kun har fiska med to delte stenger før. synes bakerste del av håndtaket var ser litt kort ut, men har ikke merka noe til det under fiskinga.

men nå må jeg si at jeg kun har testa stanga to ganger. og til min overraskelse så knakk stanga tvers av under et rolig kast med en 27gr kystwobbler. den knakk midt på andre delen. jeg har behandla stanga veldig pent under transport og fiske, så jeg regner med at det er et mandagseksemplar og fabrikkasjonsfeil. håper og tror at garantien vil dekke detta stangbruddet.

så foreløpig er ikke inntrykket mitt det beste. for se om det blir bedre hvis jeg får en ny stang på garantien.

edit: skulle visst gå greit med å få ny stang på garantien, så håper det beste. de hadde ikke hørt om noen flere stangbrudd på stangmodellen tidligere.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.