Gå til innhold
Fiskersiden

Bygge egen havfiskestang


goliath1
 Share

Recommended Posts

Høres kjent ut ja! Samme unnskyldninga hver gang. Jeg har tydeligvis blitt svartelista av ho :lolu: Fikk ikke bestilt noe i dag på eget navn, men ingen problemer når jeg bestilte gjennom en kompis :rolleyes2: Synd det er eneste plassen jeg får tak enkelte småting som det kan være kjekt å ha.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også dårlig erfaring med acidrof. Bestillte noe smådims (de har mye bra varer), men alt kom i feil dimm. Purret to ganger vis epost , men hørte aldri noe. Mista litt piffen, så nå støver stangbyggerprosjektet i skapet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kom med en adresse jeg kan kjøpe blanks bygd for dette, så skal jeg gjerne bygge en for å prøve. Kommer bare på Daiwa som selger ferdige innliner stenger. Mulig det er flere, men som blanks vet jeg ikke om noen. Har heller ikke sett noen som har spurt etter dem på de forum jeg er innom daglig (10-12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom med en adresse jeg kan kjøpe blanks bygd for dette, så skal jeg gjerne bygge en for å prøve. Kommer bare på Daiwa som selger ferdige innliner stenger. Mulig det er flere, men som blanks vet jeg ikke om noen. Har heller ikke sett noen som har spurt etter dem på de forum jeg er innom daglig (10-12).

Jeg har ikke heller sett noen som selger slike blanks, nei, men kan prøve å undersøke. Jeg personlig kunne ikke tenke meg å fiske med stenger som har ringer og etter å ha fisket med innlinere i flere år nå, dog forstår jeg godt at ringer betyr mye i faget som stangbygger . Å surre disse er en del av hobbyen :)

Du gjør forresten flott håndverk !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Kommer forresten på et forum hvor det har vært spurt om, eller skrevet om innlinerstenger. Dette :)

Skjønner faktisk ikke hvorfor man kvier seg for å prøve slike ...Bortsett i fra den kalde årstiden ,og at man må tre på linen ved brud, er det bare fordeler med innlinere. Jeg utviklet selv (100 år siden) 1 konsept med stenger med trekant snitt ( innlinere selvfølgelig) La merke til hvor mye mindre gods man trengte for å få meget bra styrke , samt at kun ved å vri stanga (tuppen) kunne man oppnå forskjellige aksjoner ettersom hvilke del av "trekanten" man belastet. Mottakelsen var selvfølgelig : Kommer aldri til å selge.

Litt moro å se at nye revolusjonerende skistaver fra Swix har trekant snitt ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorger en del etter laks og har to stk inliner stenger men har ikke falt helt i smak, har litt problemer og få sena genom stanga, så dem blir stående bakerst i boda,,,sikkert noe med meg.

Halve moroa ved stang bygging er montering av ringer,,, hadde ikke vart så mye montering ved bygge av inliner stang,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Kjenner to av stengene, og det er bra saker normalt, men etter en kjapp titt så er alle disse jigg stenger. Ikke noe galt i det, men jigg stenger er beregnet på jigging. Til agn og og pilking ville jeg valgt lengre stenger. Og med tildels litt toppaksjon for å se nappene bedre. Jeg har flere jigg stenger, men må innrømma at til agnfiske og pilking brukes de ikke... Derimot til lure fiske med shads, speedjigging etc så føler jeg de funker bra. Jeg føler at en jigg stang ikke gir meg det jeg trenger for pilking og agnfiske rett og slett. Så om du ikke skal ha en stang for rent spesialfiske ville jeg gått opp i lengde. Personlig som en universalstang til norsk havfiske finner jeg 7-7,6fot mer egnet. Også mer følsom i mange tilfeller.

Det er sikkert mye smak og behag..

Jeg er nysgjerrig på dette med lenger stenger for pilk og agnfiske. Gjerne opp til 8-9 fot med følsom tip og skikkelig rygg, samtidig som stanga ikke skal vege for mye. Ca 20 - 40lb, men jeg sliter med å identifisere aktuelle stenger på nettet særlig på utenlandske sider og ebay. Har du forslag til en god stang, potbelly eller andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nysgjerrig på dette med lenger stenger for pilk og agnfiske. Gjerne opp til 8-9 fot med følsom tip og skikkelig rygg, samtidig som stanga ikke skal vege for mye. Ca 20 - 40lb, men jeg sliter med å identifisere aktuelle stenger på nettet særlig på utenlandske sider og ebay. Har du forslag til en god stang, potbelly eller andre?

Her er et knippe du kan se nærmere på

Lami CGBT901H

Lami GTF901H

Calstar GFX800M

Calstar GF800M

Seeker CSB909

Seeker Hercules GTS80H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.