Gå til innhold
Fiskersiden

fileteringskniv


karmøyfisk
 Share

Recommended Posts

Hvis du synes det funker best i praksis, så gjør du det, Maritim. Det er mange måter å gjøre "saker og ting" på, og hvis du føler at dette er en ok måte å filetere fisken på for deg, er det ingen som kan arrestere deg på det. Hovedsaken er at man liker og er fornøyd med det man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du synes det funker best i praksis, så gjør du det, Maritim. Det er mange måter å gjøre "saker og ting" på, og hvis du føler at dette er en ok måte å filetere fisken på for deg, er det ingen som kan arrestere deg på det. Hovedsaken er at man liker og er fornøyd med det man gjør.

Synes faktisk det er et ganske godt tips jeg, som flere kan ha glede av!

Hvorfor være så rigid at man ikke tillater seg å skifte kniv underveis i filiteringa når man like vel har kniven der?

Mener du alvorlig at en lang og myk fileteringskniv er bedre redskap å skjære spord og nakker med enn en Hunter (13,5cm blad, relativt tynnt gods og hard)?

I så tilfelle skulle jeg like å høre argument ut over "knivrollesammenblanding".

Grunnen til at jeg "peser deg" på dette er at du brukte store deler av ditt første inlegg på å poengtere at dette var galt uten at jeg klarer å se ett eneste argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maritim, her er det ikke snakk om hva som er riktig eller galt. Det er mange måter å filetere fisk på. Og la det nå ikke gå noe prestisje i dette. Den måten du fileterer fisken på med to forskjellige kniver, er helt sikkert ok. Og hvis du føler at det er den riktige måten for deg, er jo det bare helt flott ! Jeg kapper imidlertid aldri av sporen når jeg fileterer, og jeg beiner også ut "ribbeina" på fisken uten å kappe dem av. Det er derfor en filet kniv også ofte benevnes som en "utbeiningskniv". Når du skal kappe av hodet, følger kniven den anatomiske kjøttveien inn og forbi finnene fram til nakken av fisken. Du skjærer IKKE av nakken, men knekker den - og river av hodet. Du har således ikke sløvet kniven mot bein. Men uansett ville heller ikke det vært noe problem for kniven din.Ellers...Skal du ha en ujålet, men et skikkelig proff redskap for filetering av fisk, anbefaler jeg en av de to Øyo AS (Geilo verktøysfabrikk) fileterings knivene. Geilo har levert disse knivene til fileterings fabrikker i over 100 år. Det beste stål - og lett å sette opp. Det norske kokkelandslaget bruker også disse. Du får neppe noe bedre proff fileteringskniv.

Du bør også ha i mente ved valg av kniv - at Norge gjennom tidene har vært en av verdens største fiskerinasjoner, som nødvendigvis har framtvunget produksjon av de aller beste proff knivene. Sverige, Finland etc har ingen slik erfaring.

Endret av eddy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.