Gå til innhold
Fiskersiden

Hodekamera


Turin
 Share

Recommended Posts

Tenkte å skaffe meg et hodekamera som jeg skulle bruke til fiske. Så jeg lurer rett og slett hva slags kameraer som er bra. Det er sikkert noen her på forumet som har erfaringer med diverse kamera.

Man har jo hørt om GoPro kameraene, og vet jo disse er gode alternativ, så lenge man klarer å få de fast på hode. Men, er det andre alternativer jeg bør vurdere? Eller er det bare å gå for GoPro?

Krav:
- Kameraet bør kunne filme i HD.

- Kameraet bør også tåle vann slik at det ikke går fløyten om det skulle få seg et bad.
- Kameraet bør også være solid.
- Hadde vært greit om kamera kunne filmet brukbart når det er skjømt. Tenker da på sjøørretfiske på steder der sjøørreten kun tar i når det er mørkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoPro er veldig bra, men tror de aller fleste forbrukerkameraer sliter når lystilgangen blir beskjeden. Søk på Youtube for å se eksempler med nattfilming.

Ta da høyde for at nye Hero3 kanskje har bedre gjengivelse enn det du ser i videoene tatt med Hero og Hero2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Gopro hero 3 black edition. Genial med fjernkontrollen. Gjør det så mye lettere. 1080p i 60fps og 720p i 120fps er fantastisk. Eneste å utsette på er batteriet. Mulig det er lavt pga kulden. Ble hvertfall betydelig bedre når jeg oppdaterte og kjøpte ekstra batteri. Kosta ikke mer enn 300kr og enda ikke brukt begge på samme tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gopro er bra! Som mye annet så har slike kameraer fordeler og ulemper. Kvaliteten blir for et hakk dårligere i svakt lys. De nye modellene som har huset med 4 kantet frontdeksel gir generelt bedre bilder enn de 1ste modellene. Du må sørge for å ta opp i full HD. Blir fort stressede filmer om du kun har det på hode eller brystet. Håndholdt på en rigg for formålet er merkbart bedre. Også ved å sette det på stativ. Her kan du bruke et lett ett bens stativ som du finner feste for nesten uansett. Mellom noen steiner i ura. I en snøhaug, eller feste med noen steiner slik at det står. Kamera veier ingenting slik at det skal ikke mye til. Da får du bedre bilder. Stativet kan du og bruke for å ta bilder undervann. Men litt lys krever det for de aller beste bildene. Men de siste toppmodellene er også mye bedre på bildekvalitet enn forgjengerene. Det er Gopro du desidert får mest tilbehør til, og ganske rimlige piratbatterier på ebay. Så mitt valg ville vært Gopro pga tilgang på alle duppeditter som er til systemet. Min erfaring er at noen ekstra batterier er lurt å ha om du ikke har lademulighet på et par dager eller mer. Finnes andre som har like bra billedkavlitet, men mer klumpete, mindre utstyr og er rett og slett ikke bygget ut med så mye tilbehør som Gopro.

Ta med at den siste råeste utgaven også filmer i 4K om jeg ikke tar feil. Det er ganske frisk på et så lite kamera..

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Is it possible to film without that irritating wobbly fisheye view on a gopro?

Dette irriterer meg også. Ellers veldig fornøyd med Gopro Hero 2. Den nye modellen, Hero 3, har flat linse som ikke gir fisheye view. Derfor veldig fristende å oppgradere til Hero 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

All the clips I've seen with the hero 3 have been fisheye... need to check that out.

I would have thought for that kind of money you could choose a narrower view without fisheye and switch it on when you want a wider angle.

I really want a robust, verstile and easy to use camera but really don't see how it's worth so much money.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette irriterer meg også. Ellers veldig fornøyd med Gopro Hero 2. Den nye modellen, Hero 3, har flat linse som ikke gir fisheye view. Derfor veldig fristende å oppgradere til Hero 3.

Correct me if I am wrong.

Den flate Linsen er vel satt på for å filme under vann... Det blir fortsatt fisheyeeffekt.

Gopro fant ut at de tapte mye penger til folk som produserte flate linser til gopro, uten gopro-logoen.

Alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.