Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags båt foretrekkes til fiske i ferskvann?


LaHo
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er på utkikk etter en ny og større båt til sesongen.
De to siste årene har jeg kun lånt båt ettersom den jeg har selv er altfor liten. Jeg tipper den er rundt 8 fot og det fungerer dårlig med utstyr, og stor fisk i båten.

Hva slags båt foretrekker DU til ditt fiske i ferskvann? Jeg spør fordi jeg er usikker på størrelse, og materialvalg.

Foreløpig har jeg sett på aluminiums-båter rundt 12 fot fordi de er veldig lette og skal tåle en trøkk. Jeg liker å kaste fra båten og aller helst stående. Derfor skal jeg ha en stabil båt.

Samtidig bør den være god å ro da jeg ikke har tenkt på el-motor, i hvert fall ikke i begynnelsen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stabil" og "god å ro" og "lett" er ord som ikke er mulig å kombinere i en båt. Du kan få båter som er gode og ro og er relativt stabile, men de er ikke lette.

Alt er relativt, og båtvalg blir et spørsmål om prioriteringer. Skal du ha en båt som er lett nok til å få på et biltak, eller som skal kunne bæres og sjøsettes uten båtslipp, er enkeltskrogede aluminiumsbåter ala Linder og Alufish etc veien å gå. Disse er helt ok å ro, men kan ikke konkurrere med retningsstabiliteten til tre- og glassfiberbåter med skikkelig kjøl. Men en alubåt på 4 meter tåler en trøkk, og kan være stabil nok til at to man kan stå og kaste.

Skal du kjøpe nytt eller brukt? Hvilken prisklasse snakker vi om? Skal båten kun ros/ ha elektrisk motor eller er planen å sette på en påhenger etterhvert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stabil" og "god å ro" og "lett" er ord som ikke er mulig å kombinere i en båt. Du kan få båter som er gode og ro og er relativt stabile, men de er ikke lette.

Alt er relativt, og båtvalg blir et spørsmål om prioriteringer. Skal du ha en båt som er lett nok til å få på et biltak, eller som skal kunne bæres og sjøsettes uten båtslipp, er enkeltskrogede aluminiumsbåter ala Linder og Alufish etc veien å gå. Disse er helt ok å ro, men kan ikke konkurrere med retningsstabiliteten til tre- og glassfiberbåter med skikkelig kjøl. Men en alubåt på 4 meter tåler en trøkk, og kan være stabil nok til at to man kan stå og kaste.

Skal du kjøpe nytt eller brukt? Hvilken prisklasse snakker vi om? Skal båten kun ros/ ha elektrisk motor eller er planen å sette på en påhenger etterhvert?

Hehe. Nei, jeg veit det er tre ting som foreløpig er vanskelig å få i én og samme båt. Men båten skal brukes i små til mellomstore innsjøer i jakten på gjedde. Den blir mest sannsynlig brukt i det samme vannet uten behov for transport til andre vann.

Jeg har tidligere fiska mye fra en trebåt. Dette var en kanonbåt i forhold til å ro, men den var tung og ikke optimal å håndtere.

Båten jeg eier nå er liten og ikke retningsstabil i det hele tatt. Jeg har allikevel greid å ro den rundt omkring uten å klage spesielt mye over at den er vanskelig å ro. Pionerbåten på ca 12 fot jeg har lånt har også vært god å ro og er relativt manøvrerbar. Den er jo heller ikke altfor tung.

Grunnen til at jeg har sett på alubåter er fordi det er lite å finne på finn.no for tida og en brukt pioner koster gjerne like mye som en ny alubåt.

Jeg kommer ikke til å bruke mer enn 10.000,-.

Båten skal i utgangspunktet kun ros, men med mulighet for driv ved hjelp av el.motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har massevis av timer med kastefiske i ymse alubåter. (Ikke minst så har jeg en firemeters selv.)

Stabiliteten kommer nødvendigvis ann på skroget, og ikke minst bredden. Men alle båter jeg har prøvd er ok for en person å stå i, og de fleste jeg har prøvd har fungert ok med to også.

Desto bredere båten er desto mer stabil er den som kasteplattform. Samtidig gir høyere fribord noe av den samme effekten rent følelsesmessig, høyt fribord føles trygt selv om båten heller litt.

Ulempen er at bredde og høyt fribord går utover hvor lett båten er å ro. Feks er min egen Silver Colibri på 4 meter stø som fjell (to mann kan fint stå på ripa), men den er direkte håpløs å ro pga bredde og høyt fribord. (Dessuten er den langt utenfor prismessig og blir relativt tung pga dobbeltskroget.)

Mitt tips er å ta en tur på båtmessa, og ikke minst å google endel for å finne to-tre modeller du kan tenke deg. Så er det bare å følge med på Finn og kanskje Blocket hvis du bor mot svenskegrensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flatbottnad aluminiumbåt är väl bland det stabilaste som finns. Men å andra sidan är den inte någon roddbåt. Gå in på www.fiskenyheter.se och klicka på "webb-tv" och sedan en gång till där det står "30 Jan Quintrex 385 Explorer" för en demonstration. Jag har en likadan båt själv som jag använder överallt från insjöar och östersjöskärgårdar till Norska fjordar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har massevis av timer med kastefiske i ymse alubåter. (Ikke minst så har jeg en firemeters selv.)

Stabiliteten kommer nødvendigvis ann på skroget, og ikke minst bredden. Men alle båter jeg har prøvd er ok for en person å stå i, og de fleste jeg har prøvd har fungert ok med to også.

Desto bredere båten er desto mer stabil er den som kasteplattform. Samtidig gir høyere fribord noe av den samme effekten rent følelsesmessig, høyt fribord føles trygt selv om båten heller litt.

Ulempen er at bredde og høyt fribord går utover hvor lett båten er å ro. Feks er min egen Silver Colibri på 4 meter stø som fjell (to mann kan fint stå på ripa), men den er direkte håpløs å ro pga bredde og høyt fribord. (Dessuten er den langt utenfor prismessig og blir relativt tung pga dobbeltskroget.)

Mitt tips er å ta en tur på båtmessa, og ikke minst å google endel for å finne to-tre modeller du kan tenke deg. Så er det bare å følge med på Finn og kanskje Blocket hvis du bor mot svenskegrensen.

Kjedelig med en båt som ikke er spesielt god å ro... kanskje en standard pioner eller lignende ikke er så dumt likevel ;)

En flatbottnad aluminiumbåt är väl bland det stabilaste som finns. Men å andra sidan är den inte någon roddbåt. Gå in på www.fiskenyheter.se och klicka på "webb-tv" och sedan en gång till där det står "30 Jan Quintrex 385 Explorer" för en demonstration. Jag har en likadan båt själv som jag använder överallt från insjöar och östersjöskärgårdar till Norska fjordar.

Takk for tips. skal kikke på den demo'en ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en padleåre ombord, ellers gjør en 50 HK Honda grovjobben når det kommer til fremdriften så det med roingen er ikke allverdens problem. :)

Hehe. Ja, da er det ikke no problem. Jeg ser jo at de aller fleste som fisker i området bruker el-motor så da er det vel heller ikke noe å stresse med ;)

Men foreløpig har jeg tenkt å holde meg til årene, ettersom det ikke er lov med el-motor

Hvordan holder Pioner-båter seg i pris på bruktmarkedet. Jeg fant ingen aktuelle på finn.no i kveld, men nye pionerbåter på 12 fot går for rundt 12.000,- hvis jeg ikke husker feil. Dersom det dukker opp en slik brukt kan man kanskje kutte av den i hvert fall halvparten av prisen?

Endret av LaHo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pioner har et utrolig sterkt merkenavn her på berget. De har laget noe som treffer mange nordmenn rett i hjerteroten, nemlig en norsk båt som få klarer å ødelegge så de kan slippe junior løs i den med sin 9,9. :) Junior vokser opp med flotte sommerminner fra pappas Pioner, og kjøper den samme til sin junior når den tid kommer. Du vil ikke tro hvor mange unger (og voksne) som setter likhetstegn mellom ordet båt og Pioner.

Selv raste jeg rundt i en 9 fots flatbunnet alujolle med 8 HK som dro fra alle sammen. :) Det, kombinert med at jeg kunne sjøsette min alujolle selv siden den veide halvparten av en Pioneer, mens de andre måtte vente til Senior hadde tid til å hjelpe dem har sikkert "formet" meg til en alufan like mye som Pionergutta.

Those where the days.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en liten gummibår som jeg ikke har fått brukt så mye som den fortjener... Båten er ikke noe særlig hvis det er litt sjø -det er ikke store bølgene som skal til før det skvalper litt (men jeg er ikke det minste redd for å stå og kaste i den) Jeg har store planer om å bruke den til gjeddefiske til sommeren. Det er en egen tråd her på forumet om gummibåt. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=62920&hl=. Det virker for meg som om en gummibåt kan være akurat det du leter etter.- Maritim (maritim.no) pleier å ha gode tilbud på gummibåter utpå våren..

Dette er båten jeg foretrekker til fiske i ferskavnn, det er faktisk det eneste jeg bruker båten til.

Antares650.jpg

men du får neppe denne til under 10000... Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte litt mer mener jeg å huske B)

Bare å si ifra hvis du får det for deg at du skal selge den til den prisen...

Det ligger en ved brygga her (tror det er samme) jeg må bort og kikke og beundre litt hver gang jeg går forbi...

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si ifra hvis du får det for deg at du skal selge den til den prisen...

Det ligger en ved brygga her (tror det er samme) jeg må bort og kikke og beundre litt hver gang jeg går forbi...

Har lest gjennom tråden du henviste til. Det ser jo ut som det er litt plass i sånne båter i og med det er flat bunn. :)

Men... roing, hva trur du om det? det er vel ingen av medlemmene i gummibåtbanden som ror? Det er vel en klar fordel med motor.

De er vel kanskje litt vinglete og svinger hit og dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aluminiumsbat.no/kimple-catch-370

Denne har jeg aldri prøvd, men den ser ut som en kopi av tilsvarende Linder som jeg har prøvd. Over budsjett som ny, men en 4-5 år gammel bruktbåt bør være innenfor.

http://www.aluminiumsbat.no/viking-370#img1368=0&view1368=thumb&page1368=1

Billigere og lettere, men også med litt vel tynne aluplater som gir et mykere skrog.

http://westsystem.no/no/bater/aluminiumsbater/bater/canadian_12/

Jeg vet ikke noe om skroget på denne, men prisen for ny båt er nesten på budsjettet ditt. En av gutta på ofaforumet har denne tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.aluminiumsbat.no/kimple-catch-370

Denne har jeg aldri prøvd, men den ser ut som en kopi av tilsvarende Linder som jeg har prøvd. Over budsjett som ny, men en 4-5 år gammel bruktbåt bør være innenfor.

http://www.aluminiumsbat.no/viking-370#img1368=0&view1368=thumb&page1368=1

Billigere og lettere, men også med litt vel tynne aluplater som gir et mykere skrog.

http://westsystem.no/no/bater/aluminiumsbater/bater/canadian_12/

Jeg vet ikke noe om skroget på denne, men prisen for ny båt er nesten på budsjettet ditt. En av gutta på ofaforumet har denne tror jeg.

Fine båter det der. Det gjelder vel å holde utkikk på bruktmarkedet. Sjøl om det er lite spennende der om dagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Hei!

Har en Viking 440 som legges ut på finn til helgen.

Fin båt til å ta med på fjellet. Trilles lett på en kanotralle. Veier kun 78 kilo.

Får ikke beholde den av kona, som mener ny båt og 3 kajakker får være nok. Hun har nok rett...sukk!

Kajakken har overtatt rollen som lett båt her i huset, så det jeg trenger er noe litt større til å dra ut på havet.

Jeg har den i kombinasjon med en 9,9/15 Hk 4 takts Yamaha. Da går den over 20 knop, men trenger en sandsekk i baugen for å bli stabil om jeg går ut alene. Kombinasjonen er ikke helt ideell for fiske i ferskvann, da motoren veier for mye til å kunne bæres et stykke (54 kg) Fjellvann har som oftest ikke en god slipp... Båten planer med 5 Hk og en person om bord. Lånte en det første året, men så kjøpte jeg altså ny 15 hesters Yamaha til bruk i Hafrsfjord. Båten har 2 ekstra sett med toldepinner slik at den også kan ros fra baug og akter, alt etter behov.

Flott båt, men føles litt lett i store bølger / dønninger på havet. Best innaskjærs...

I denne kan to personer fint kaste med flue fra, og den er god å ro med skikkelige årer av litt lengde. Alu-årene fra biltema duger ikke. Du får den ny i Tønsberg ;-)

Ragnar

Endret av Ragnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.