Gå til innhold
Fiskersiden

Driftfiske utenfor sandstrender?


max_fishing
 Share

Recommended Posts

Har tenkt litt på dette. Har ikke sett noen rapporter fra båtfiske utenfor sandstrender. Mange bruker jo en del tid på kystmeite etter piggvar. Det må vel være mye mer effektivt å drive (gjerne utenfor kastehold), og dekke større områder. Slik jeg forstår det tar piggvar mer enn gjerne agn i bevegelse, og driftfiske med lange fiskestrimler eller en Sand Eel, må jo være perfekt?

I tillegg finnes det jo andre ater som liker seg på slik bunn.

Noen som har erfaringer fra slikt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt samme tankene selv og gjort et par forsøk, uten at det har blitt noe piggvar av det (men har fått en del andre arter). Problemet med dette fisket er at man som regel drifter alt for fort enten inn på stranda eller ut til havs, men jeg har klokketro på planen, så det blir definitivt fler forsøk (men først vil jeg ha litt varme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var på vestsiden av karmøy jeg kunne tenkt meg å prøve det! Det med driftretning er jo et godt poeng, men man kan jo dekke store områder ved å drive ut/inn, for så å flytte seg tilbake og et stykke til "siden".. Plotter er jo en fordel hvis du skal prøve å dekke størst mulig område.


Endret av max_fishing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda. Vi har forsøkt endel ganger, men det har ikke tatt helt av enda. Fangstene domineres av horngjel, fjesing og knurr, men det hender en gang i ny og ne att mer spennende arter som piggvar, rødknurr og faktisk kveite tar.

Dette er min sålangt største piggvar tatt på driftfiske utforbi Jæren. Det er garantert ikke den siste :-)

Pinsa+09+148.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også prøvd dette - i Sandebukta, Randaberg.

Tenker også at dette skal prøves mye mer - på våren, bevæpnet med vannkikkert.

Kunne også vært interessant å ankret opp og drevet rundt på et relativt lite, grunt, område - igjen med vannkikkert...

Har aldri fått Piggvar, men det skal satses til den sitter nå til våren... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.