Gå til innhold
Fiskersiden

Alternativer til svenskepilken, lookalikes/kopier?


alek
 Share

Recommended Posts

Hallais folkens

Bruker som oftest en svenskepilk med gummimakk opphenger når jeg er ute etter torsken utenfor fedje.

Lurer på om det er noen som vet om andre pilker med design ala svenskepilken.

Ikke Biltema sine.

Har merket de siste par årene at godset på svenskepilkene er blitt mykere, noe som gjør at nederste splittringen har blitt klemt fast i godset slik at bevegligheten forsvinner.

Det var bestefar som første gjorde meg oppmerksom på dette, og han har alltid sverget til svenskepilken etter stortorsken.

Ser for meg at godset blir svekket når man til stadighet må rette ut nederste delen.

Så nå ønsker jeg å prøve andre pilker med samme design, er jo mange kopier der ute. Og når den orginale koster gryn i stor størrelse, så er det greit hvis det finnes noen litt billigere versjoner. Blir jo ofte litt svinn.

Alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rustfriplate modellen eller støpt modell du har brukt Alek ? Om det er platemodell kan det hende at disse er kopier som Mustad-Svendsen sport, eller Fairpoint kom med for en tid tilbake. Originalen fra Sølvkroken har platetykkelse og sveissing som er ment å tåle betydelig juling, samt at blyet som Sølvkroken bruker har rett mengde med antimon til forsterkning og ble fylt ned til spissen. Kopiene har tynnere plater samt at disse blir fylt med ren vrakbly (altfor myk) som kan hende ikke fyller hele pilken.

Alle taper om man handler kopier, da kvalitet koster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det rustfriplate modellen eller støpt modell du har brukt Alek ? Om det er platemodell kan det hende at disse er kopier som Mustad-Svendsen sport, eller Fairpoint kom med for en tid tilbake. Originalen fra Sølvkroken har platetykkelse og sveissing som er ment å tåle betydelig juling, samt at blyet som Sølvkroken bruker har rett mengde med antimon til forsterkning og ble fylt ned til spissen. Kopiene har tynnere plater samt at disse blir fylt med ren vrakbly (altfor myk) som kan hende ikke fyller hele pilken.

Alle taper om man handler kopier, da kvalitet koster...

Martin, antar at Sølvkroken ikke lager disse selv, men setter ut produksjonen til kinesisk OEM? I så fall er det vel en mulighet for at den kinesiske produsenten selv kutter i platetykkelser og tilsetninger, uten å opplyse Sølvkroken om det? Man hører jo en del historier om kinesisk kvalitetsnivå og filosofi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin, antar at Sølvkroken ikke lager disse selv, men setter ut produksjonen til kinesisk OEM? I så fall er det vel en mulighet for at den kinesiske produsenten selv kutter i platetykkelser og tilsetninger, uten å opplyse Sølvkroken om det? Man hører jo en del historier om kinesisk kvalitetsnivå og filosofi....

Sølvkroken holder tett kontroll med råvarer og spes. Av den grunnen produseres ikke disse i Kina...for å holde kontroll med rett kvalitet til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølvkroken holder tett kontroll med råvarer og spes. Av den grunnen produseres ikke disse i Kina...for å holde kontroll med rett kvalitet til formålet.

Der røk den teorien :)

Apropos kopier, som du nevnte. Jeg skulle handle pilker nordpå for noen år siden, og stakk innom den lokale sjappa. Jeg hadde plukket et par rustfrie svenskepilker og skulle til å betale da jeg plutselig så at det var kopier. Til og med papp-plata den hang på var tro kopi av originalen, bortsett fra navnet, som var til forveksling likt. Angrer på at jeg ikke tok bilde av den...

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der røk den teorien :)

Apropos kopier, som du nevnte. Jeg skulle handle pilker nordpå for noen år siden, og stakk innom den lokale sjappa. Jeg hadde plukket et par rustfrie svenskepilker og skulle til å betale da jeg plutselig så at det var kopier. Til og med papp-plata den hang på var tro kopi av originalen, bortsett fra navnet, som var til forveksling likt. Angrer på at jeg ikke tok bilde av den...

Mange har fått seg en god del overraskelser med disse kopier under fiske...Sveis som åpner seg i kontakt med bunnen, eller rett og slett pga. kald vann, plater som er neste like tynne som alufolie, eller mangefull fylte pilker. Pilker som burde ha veid 500 gr, har veid ned til 400 etter blykrymp , luftporer , osv.

Edit: Det er utrolig at mange butikker har tatt inn disse kopier og at på til solg disse til noenlunde samme priser som originalen...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har fått seg en god del overraskelser med disse kopier under fiske...Sveis som åpner seg i kontakt med bunnen, eller rett og slett pga. kald vann, plater som er neste like tynne som alufolie, eller mangefull fylte pilker. Pilker som burde ha veid 500 gr, har veid ned til 400 etter blykrymp , luftporer , osv.

Edit: Det er utrolig at mange butikker har tatt inn disse kopier og at på til solg disse til noenlunde samme priser som originalen...

Originalen er ivhertfall bygget som en tanks. jeg har en samling nordpå, som er i jevnlig bruk av slekta. De er fortsatt helt fine, etter over 20 års hardt bruk. (krokene må selvfølgelig byttes av og til da, men det teller ikke).

Spent på TS' sin pilk, lukter kopi......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originalen er ivhertfall bygget som en tanks. jeg har en samling nordpå, som er i jevnlig bruk av slekta. De er fortsatt helt fine, etter over 20 års hardt bruk. (krokene må selvfølgelig byttes av og til da, men det teller ikke).

Spent på TS' sin pilk, lukter kopi......

Originalen bygges som en tanks :) Jeg husker fra min tid som utviklingsansvarlig hos Sølvkroken, at jeg ble imponert over kunskapen som ble bygget rundt om disse pilker gjennom mange år , samt kvaliteten i prosessen frem til ferdig emne. Det var også mange steg fra A til Å som om, og, sluttbrukeren hadde vist om dette , vel da hadde ingen klaget om prisen. Tror det var opp til 16 steg før pilken var ferdig og med godkjent kvalitet...

Legger til at stålkvaliteten og tykkelse som ble brukt krevde stanseverktøy av YPPERSTE kvalitet, med kost deretter !! Nei, man betaler ikke bare for 1 pilk , man betaler også for alt som ligger bak produksjonen og kunnskapen bak disse frem til torsken henger i enden av snøret . Det er derfor yrkesfiskere kun handler originalen ;)

Kan du fordype det Pål ? TS ?

Edit: Du mener selvfølgelig trådstarteren : ) Ja, kan hende Alek uheldigvis fikk katta i sekken levert av piratparasitter fra våre naboland...

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunker du den i bånn, siden du klarer å bøye den? Har aldri opplevd dette selv, og har mange år med Svenskepilken før den ble lagt på hylla til fordel for andre godsaker :)

Dunker ikke dem bevisst hardt i bunnen, men ja de blir nok dunket litt i bunnen.

Litt for å sjekke fiskedybden og litt for å lokke litt.

Skal få tatt noen bilder av pilkene, og de fleste er kjøpt på Campelen.

Lurer på om bestefar faktisk har måtte bøye opp hullene på enkelte.

Er det rustfriplate modellen eller støpt modell du har brukt Alek ? Om det er platemodell kan det hende at disse er kopier som Mustad-Svendsen sport, eller Fairpoint kom med for en tid tilbake. Originalen fra Sølvkroken har platetykkelse og sveissing som er ment å tåle betydelig juling, samt at blyet som Sølvkroken bruker har rett mengde med antimon til forsterkning og ble fylt ned til spissen. Kopiene har tynnere plater samt at disse blir fylt med ren vrakbly (altfor myk) som kan hende ikke fyller hele pilken.

Alle taper om man handler kopier, da kvalitet koster...

Det er nok platemodellene, for man kan tydelig se skjøtene/sveisene. Men skal være orginale svenskepilker.

Og det virker som om blyet ikke fyller helt ut ja.

Originalen er ivhertfall bygget som en tanks. jeg har en samling nordpå, som er i jevnlig bruk av slekta. De er fortsatt helt fine, etter over 20 års hardt bruk. (krokene må selvfølgelig byttes av og til da, men det teller ikke).

Spent på TS' sin pilk, lukter kopi......

Skal få tatt bilde, tror bestefar har et par, så bare vente til han er tilbake fra sydligere strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes flere varianter lignende svenskepilken, de er ikke bygget på samme måte, Karmøypilken er brukt mye da den er mulig å bøye rett slik at den går hurtigere ned til fisken og fisker like godt. den har ikke like lett for å henge seg opp som bla svenskepilk vi kjøper karmøypilk i bulk hos havfiskeklubben hos oss og de fisker veldig bra. Den andre jeg har linket heter lofotpilk og den kjenner jeg ikke til men ser ut til å være noe lignende.

http://www.sportogfiske.no/produkt/fiskeutstyr/slukermakkerpilker-sjo/karmoypilken-450-g

http://www.sportogfiske.no/produkt/fiskeutstyr/slukermakkerpilker-sjo/lofotpilken-500-g

en variant av sluk med hulrom til lukt har dere nedenfor. Den har jeg selv fisket noe torsk på men ikke prøvd den så mye pga av for mye drift på min båt. Er grei med blåskjell inni og ev agne pilken men er litt stor ifh til tyngde og dermed ikke god om du drifter fort, denne kan du og bruke ev lokkelys inni.

http://www.fiskewebshop.no/shop/shop/Silver-Shell-320gr

Endret av karmøyfisk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunker ikke dem bevisst hardt i bunnen, men ja de blir nok dunket litt i bunnen.

Litt for å sjekke fiskedybden og litt for å lokke litt.

Skal få tatt noen bilder av pilkene, og de fleste er kjøpt på Campelen.

Lurer på om bestefar faktisk har måtte bøye opp hullene på enkelte.

Det er nok platemodellene, for man kan tydelig se skjøtene/sveisene. Men skal være orginale svenskepilker.

Og det virker som om blyet ikke fyller helt ut ja.

Er det handlet på Campelen, er det 100 % originaler- Gutta der er til å stole på :) Jeg kan ta saken opp med Sølvkroken. Sølvkroken er veldig opptatt av rette varer ,dog kan det forekomme mandagspilker også. Jeg husker hvor viktig det var å ha retttemperert "tapp" som man stakk i hulen til pilken slik at blyet fikk rett flyt og fylte opp pilken. Regner med at du få nye pilker om disse er originaler og om du returnerer disse :)

Det er "premien" man får ved å handle originaler: Mulighet til å reklamere, samt og ikke minst gjøre produsenten klar over avvik...

Finnes flere varianter lignende svenskepilken, de er ikke bygget på samme måte, Karmøypilken er brukt mye da den er mulig å bøye rett slik at den går hurtigere ned til fisken og fisker like godt. den har ikke like lett for å henge seg opp som bla svenskepilk vi kjøper karmøypilk i bulk hos havfiskeklubben hos oss og de fisker veldig bra. Den andre jeg har linket heter lofotpilk og den kjenner jeg ikke til men ser ut til å være noe lignende.

http://www.sportogfiske.no/produkt/fiskeutstyr/slukermakkerpilker-sjo/karmoypilken-450-g

http://www.sportogfiske.no/produkt/fiskeutstyr/slukermakkerpilker-sjo/lofotpilken-500-g

en variant av sluk med hulrom til lukt har dere nedenfor. Den har jeg selv fisket noe torsk på men ikke prøvd den så mye pga av for mye drift på min båt. Er grei med blåskjell inni og ev agne pilken men er litt stor ifh til tyngde og dermed ikke god om du drifter fort, denne kan du og bruke ev lokkelys inni.

http://www.fiskewebshop.no/shop/shop/Silver-Shell-320gr

Karmøypilken er 1 etterlikning av 1 av tidligere Lanes modeller (senere overtatt av Sølvkroken) som også støpte "billigere" Svenskepilk modell. Lanes var den opprinnelig fabrikk og om dere får tak i disse med Lanes stempel på , vel, gullverdt !!

Støpte pilker med bare hull og ikke tråd er ikke til å stole på , selv om det kan holde 1 stund. Kan rykke fort når man minst aner ( eller ønsker) Derfor inførte jeg syrefasttråd langs igjennom i "original" støpt modell for å motvirke brudd i hullet under fiske

Ta en titt på lenken og se

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker begge over. Karmøy og Svenskepilk. Faktisk er min favoritt ofte Karmøypilken. Den er "bløt" i godset sett i forhold til Svenskepilken. Uten at det har gjort meg noe. Den er og rimelig da man kan kjøpe den i bulk uten kroker. Den går faktisk å bøye litt på også. Svenskepilk er en fantastisk torskekiller uten tvil. Men har en tendens om man fisker litt for aktivt og er fler i samme båt og fiske naboen også. Karmøyen slår ikke så mye ut. Og er litt mer allround pilk enn Svenskepilken. Til Torskefiske så har jeg normalt aldrig behov for å dunke særlig i bunn vanligvis. Kvalitetsmessig ligger Svenskepilken langt over Karmøypilken. Fiskemessig er det litt mer hva en liker og har trua på. Ellers syntes jeg den nye serien til Seeberg fisker generellt svært godt. De har en "kopi av svenskepilken der ikke øye sitter i bunn på pilken.Detet slik at du ikke ødelegger feste så lett.(Søvik Torsken) Blå og sort/sølv med glitter har fisket godt, også den som heter Søvik silda fungerte utrolig godt på stor sei sommer fisket kjapt i gjennom vannlaget. Særlig den i sort/sølv/holo. Den i gul/rødt/holo har fisket godt når våren og været har vært litt varemere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger noen Lanes pilker på finn. 500,- for en 500grams.

Litt i dyreste laget for en metallbit som kjapt henger seg fast i noe på dypet.

Da må jeg ta en titt. Disse rariteter bruker man ikke til å fiske med Alek ;) Det er den absolutt originalen og er best til samling for spesiellinteresserte !!

Fant linken til Lanes pilker ( som Sølvkroken overtokk senere) , så kan resten av dere se hvordan originalen var :)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en haug med de

Da må jeg ta en titt. Disse rariteter bruker man ikke til å fiske med Alek ;) Det er den absolutt originalen og er best til samling for spesiellinteresserte !!

Fant linken til Lanes pilker ( som Sølvkroken overtokk senere) , så kan resten av dere se hvordan originalen var :)

Har en haug slike liggende, og de har en helt annen kvalitet en nyere pilker fra Sølvkroken. Disse tåler også å bli dunket i bunnen time etter time uten å ta skade.

Brukte de til å fiske steinbit med i flere år, men nå ser det jo ut til at de er for verdifulle til å fiske med lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en haug med de

Har en haug slike liggende, og de har en helt annen kvalitet en nyere pilker fra Sølvkroken. Disse tåler også å bli dunket i bunnen time etter time uten å ta skade.

Brukte de til å fiske steinbit med i flere år, men nå ser det jo ut til at de er for verdifulle til å fiske med lenger.

Tror ikke på deg, du får donere en bort til meg så kan jeg sjekke:)

Hvor får jeg tak i Kongepilken Henry?

Endret av alek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.