Gå til innhold
Fiskersiden

Avliving av ål


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Det å avlive ål er nesten umulig. Har hørt triks om å legge de i pose med salt, eller holde de oppned (hvordan man nå skal klare det). Det å dunke hodet dens, eller prøve å knekke nakken hjelper ikke i hvertfall. Beste måten er vel bare å hive fisken i en pose, knyte igjen også legge posen i fryseren når man kommer hjem. Etter et par uker er det mulig at ålen er død.

Men her om dagen hørte jeg om en temmelig spesiell måte å drepe ålen på, som visstnok yrkesfiskrne brukte[:0]

Den gikk ut på at man hadde ålen i en tønne, helte litt salmiakk oppi, la på lokket og ventet litt. Da skulle det bli et vanvittig rabalder oppi tønna en liten stund - også var all ålen død. Og ikke nok med det: Den hadde gått av seg slimet også! Da var det bare å ta et hånkle og dra ålen gjennom når du tok de opp fra tønna, også var de klare for tilberedning.

Stiller meg ganske kritisk til denne måten å avlive ål på, dersom det virkelig stemmer at foregår slik. En ting er at det høres ut som en svært pinefull måte for ålen å dø på. Men det høres jo også ut som om fisken blir hyper-stressa og det er vel ikke bra for kjøttet som skal spises - stressa dyr er jo dårlig mat. Og vil salmiakken, selv om det blir i ørsmå mengder pr ål, sette smak og evt forgifte kjøttet?

Noen andre som har hørt om denne måten å drepe ål på, eller har tanken om matverdien av ål som er avlivet slik?

Og er det noen som vet om andre avlivingsmåter som fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset. Driver ikke masse-drap på ål, men det hender at jeg tar noen for å spise eller røyke. Røkt ål er veldig godt, og jeg hører også med til de som like stekt ål (har skjønt at ikke alle gjør det - litt for fett kanskje?)

Skal jeg steke ålen flår jeg den først - men det snittet rett bak hodet trenger vel forhåpentligvis ikke være så dypt at hodet detter av. (greit å holde i når man skal flå ålen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barndommen spiste eg en del ål[:0] Da kutta eg hodet av ålen, og det gjekk ikke lenge før den slutta å sprelle.

Edit: Hvis du vil ha hodet på når den skal flås, så kan du knuse skallen med en stor stein. Noe brutalt, men funker også.

Min gamle farmor tilberedet ålen til meg. Eg trur hu kokte den først, for så å steike den. Det var faktisk veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Skal jeg steke ålen flår jeg den først - men det snittet rett bak hodet trenger vel forhåpentligvis ikke være så dypt at hodet detter av. (greit å holde i når man skal flå ålen.)

Du bør nok skjære litt over halvparten. Det å stikke en kniv i hodet/rett bak hodet fungerer sikkert fint det også, bare man treffer på rett plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ål er ikke bare en flott sportsfisk/meitefisk, men også en fantastisk god mat fisk. Varmrøkt ål = delikatesse.

Har røyka ål selv noen ganger, legger da fisken i litt eddikkvan med skinnet på, dette for å fjerne slimet.

Skal den flås før tilberedning så kan det være lurt å spikre den opp i hodet på en planke. Gjøre et snitt rundt fisken i bakkant av hodet for så å dra av skinnet med tang. Forutsatt at ålen er avlivet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til røyking bør en fjerne slimet som du beskriver med enten salt eller det beste salmiakk det er svært brutalt og er ikke og anbefale for sarte skjeler.men slimet blir borte og ålen dau.setter ikke smak men må skylles før ålen entrer røyke ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 years later...
Den 15.5.2005 at 10.51, Gabrielsen skrev:

Takk for tipset. Driver ikke masse-drap på ål, men det hender at jeg tar noen for å spise eller røyke. Røkt ål er veldig godt, og jeg hører også med til de som like stekt ål (har skjønt at ikke alle gjør det - litt for fett kanskje?)

Skal jeg steke ålen flår jeg den først - men det snittet rett bak hodet trenger vel forhåpentligvis ikke være så dypt at hodet detter av. (greit å holde i når man skal flå ålen.)

Ål er fredet i Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
  • 1 month later...

Jeg vet ikke hvor gammel jeg var, tidlig tenårene tenker jeg. Jeg var på brygga å hektet ål, de beiter på moringtauene sånn at du kan se dem.

Veldig spennende, jeg likte å fiske når du kan se hva som skjer der nede på 3-5meters dyp. De beit aldrig men jeg kunne hekte dem. Så en dag fikk jeg en stor en og de er jo nærmest umulig å få tak på så jeg tenkte raskt på hva som var den beste måten å avlive den på. Jeg kom til at å stabbe kniven igjennom nakken på den og ned i brygga burde både avslutte og holde den fast, en konklusjon gjort egenhendig av hjernen min på et tiendedels sekund..

Jeg tok et godt tak rundt jaktkniven og siktet meg inn på det høyst bevegelige målet og hogget til så hardt jeg klarte. Jeg traff, jeg var ung, kjapp og fokusert den gangen og ålen ble penetrert og satt godt fast i brygga. Men da kniven stoppet i brygga mens jeg tviholdt rundt den så hardt jeg kunne så skled hånden min nedover bladet.

Sånn ser lillefingeren ut i dag 35 år etter... den kan ikke strekkes ut - de kaller meg bare for kaptein krok :rolleyes:

Et minne for livet...

_DSC0001.thumb.JPG.487af30fe58d943a16cc9f6da2c97ed8.JPG

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.7.2023 at 19.58, Celine skrev:

Enkelt å avlive ål! Sitt og lek med den. Finn en planke og litt vann og lag vannsklie til den og lek med den i ett par timer så er den død. Klarte jeg og brosjan lett når vi var små!

Hvis du vil drepe noe ved å leke med det så syns jeg du bør starte med deg selv. Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ber herved uforbeholdent om unnskyldning for eventuelle fornærmelser.

Jeg må åpne overtrykksventilen i toppen med jevne mellomrom, dette gjøres med to flasker rødvin og da blir det sagt mye dumme og fornermende kommentarer.

Jeg beklager på det sterkeste, Mvh. Det vil gjenta seg... med gjevne mellomrom.

Men hvis du hadde møtt meg ansikt til ansikt så ville du visst - at jeg ikke mener noe vondt med det.

Sånn er det bare...1014012520_bt1.thumb.jpg.fd279d0a1c5d4059a8ac94ba8c21a2ab.jpg

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.