Jump to content
Fiskersiden

Hvordan unngå små-ål.

Karleif
 Share

Recommended Posts

Har vurdert tanken på å prøve litt etter ål, liker i grunnen ikke fisken, men men.

I elva nedenfor barndomshjemmet mitt har eg dradd opp metervis med ål i løpet av årene. Mye skolisser, men også større opp mot 1,5 kg. Så er spørsmålet, hvordan fisker eg for å få dei store? Reke er forbudt i elva. Makrell og sild, vil det kunne fungere?

Agnfisk av litt størrelse er nok det beste å bruke.

Husk at det finnes to hovedtyper av ål: bredsnutet og smalsnutet, den bredsnutede er gjerne fiskespisende, mens den smalsnutede vanligvis spiser snegler, mark osv.

Fisk er normalt et av de bedre agnene for å skille ut de store eksemplarene uansett.

Makrell og sild vil nok fungere utmerket, i stillestående ferskvann er det lett å flu inn ålen (som har en av de beste luktesansene blant fiskene!) ved hjelp av litt fiskeslo i strandkanten,

om du bruker polaroid briller kan du se ålene som beveger seg et par meter ut fra stranda på jakt etter åtet, har erfart at ålen er veldig var for bevegelse over vann og kan være meget skeptisk til å komme inn til åtet, det eneste som hjelper er å sitte musestille å vente.

Tror som Avkroken sier at stor agnfisk er nok det beste for å få de store ålene. brisling eller småsild som blir tacklet opp med snøret sydd inn i gattet og snøret ut i munnen der en liten trekrok blir festet, ålen svelger agnfisken med hodet først.

Når jeg har fisket ål på Sørlandet så har jeg brukt biter av ørret som agn. Det funker meget bra samtidig som små-ålen ikke klarer å sluke fiskebitene. Her på østlandet har jeg brukt biter av abbor eller karpefisk for å få de store.

Snipen mener fortsatt hel (HEL) reke er toppers agn, men ettersom han har sørgelig lite stor ål å slå i bordet med vet jeg ikke om jeg tror helt på dette som agn til STOR ål.

Det beste agnet til STOR ål er trolig flaks (pure luck).