Gå til innhold
Fiskersiden

stor gjedde på mjøsa på tv2


staalel5
 Share

Recommended Posts

Får uansett vondt i magan ta å se på slik praktisering av fang og slipp. Om jeg tråkker noen på tæra nå får så bare være, men når slik behandling av fisk blir sendt rundt på riksdekkende TV er det ikke rart at dyrevellferderne får bensin på bålet...

Hvis man ikke har evnen til å utføre fang og slipp på korrekt måte så får man heller holde seg til matauk tradisjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får uansett vondt i magan ta å se på slik praktisering av fang og slipp. Om jeg tråkker noen på tæra nå får så bare være, men når slik behandling av fisk blir sendt rundt på riksdekkende TV er det ikke rart at dyrevellferderne får bensin på bålet...

Hvis man ikke har evnen til å utføre fang og slipp på korrekt måte så får man heller holde seg til matauk tradisjonen..

Helt enig! Søplete håndtering av fisk som skal settes tilbake - uavhengig av art. Dette er like "fornuftig" som å veie fisk i kjeften, i gjellelokket o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå rart at uansett hva folk gjør så skal det kritiserer. All honnør til fiskeren som helt sikkert gjorde det beste han kunne ut i fra det utstyret han hadde tilgjengelig for å utføre c&r på en "riktig"måte. Og jeg vil da også påstå at c&r er noen man lærer seg bedre og bedre hvor flere fisker man håndterer på c&r vis. Hvis dette er en fisk som ikke er hverdagskost eller i det hele tatt forventet å få av fiskeren kan man fort miste litt fatning, naturlig nok. Nei jaggu må det være lov å prøve å gjøre sitt beste, neste gang vil det beste bli enda bedre osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke med/bruker ikke avkrokingsmatte, filmer og sender videoen til TV2; skulle nesten tro det var en bevisst provokasjon.

?? Har ikke med avkrokningsmatte ? For meg ser det ut i fra kalibre på stang og snelle at det var ørret eller abbor han var ute etter og ikke 11+ gjedde. Man kan ikke forvente/forlange at alle uansett hva de skal fiske har med seg avkrokningsmatte tilfelle man får en gjedde dame. Denne gjedda kan fort klare seg noe den ikke hadde hatt muligheten til hvis den ble kakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns han skal ha honnør for at han satte den tilbake. Som Erik skriver her var det nok ikke gjedde av litt størrelse han var ute etter. Plassen han pilket på er en ørret og åbborplass og utstyret tatt i betraktning må han ha mjøsisens mest nedkjølte nerver om han faktisk var ute etter mor sjøl.
En annen ting dere må ta litt i betrakning er antallet 10+ gjedder som faktisk finnes i denne innsjøen. Jeg tør hevde at det ikke finnes en eneste en med like mange, og heller ingen som er større. Største fra 2012 var tett oppunder 18 kg, dessverre ble den tatt under åbbordorging. Største jeg vet om som ble satt tilbake veide 12.3kg, men her er det nok noen større. Bare på Hedmarksiden fra Brumunddal og ned til Helgøya ble det tatt gjedde på 15. 16. og den nevte på nesten 18. kg. Samme skjedde i fjor og året før der, så de store gjeddene i Mjøsa er overhode ikke i fare, det er massevis av dem. MEN er det mulig bør de settes tilbake og denne fiskeren satte faktisk fisken tilbake selv om han i likhet med meg selv og sikkert mange fler har mye å gjøre når det kommer til utøvelse av CR

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? Har ikke med avkrokningsmatte ? For meg ser det ut i fra kalibre på stang og snelle at det var ørret eller abbor han var ute etter og ikke 11+ gjedde. Man kan ikke forvente/forlange at alle uansett hva de skal fiske har med seg avkrokningsmatte tilfelle man får en gjedde dame. Denne gjedda kan fort klare seg noe den ikke hadde hatt muligheten til hvis den ble kakka.

Helt enig!

Og hvem har vel ikke på ett eller annet tidspunkt kommet borti en situasjon man ikke hadde forberedt seg på at skulle skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke utstyrsvalg jeg reagerer på (med mindre han faktisk var ute etter gjedde), men at personen velger å utføre C&R uten ett snev av kunnskap hvordan det skal utføres. Den behandlinga jeg ser gjedda går igjennom på videoen så synes jeg at den ikke burde blitt gjenutsatt. Ja gjedda kan klare seg, men sannsynligheten for at akkurat denne gjedda får litt i overkant mindre hyggelige etterfølger av denne behandlinga tror jeg er stor. For de fleste av oss her inne som praktiserer C&R så vet jeg følelsen av hvor vanskelig det er å ta det steget hvor man kakker en stor fisk, men det er mye som skal gå galt (i de fleste situasjoner) for at dette skal være nødvendig. Dog, det å vite hvordan man ihvertfall IKKE skal håndtere fisk burde være ett minimum. Og C&R er i de fleste tilfeller ganske enkelt, egentlig: Kort behandlingstid ute av vann, ikke la fisken ligge på barmark/is som kan gi frost, kutt og skader på indre organer, samt at fisken skal så godt det lar seg gjøres ikke befinne seg i vertikal tillstad..

Blir nesten litt skremt av det inntrykket jeg får av noen av deres holdninger. Så lenge man "gjør det beste man kan" så kan man sette tilbake fisk samme f*** hvilken tilstand fisken er i etter håndtering.

Jeg vet at man ikke kan forvente for mye kunnskap blant hvermannsen av fiskere, men en holdningsendring må til. Jeg er for promotering av C&R og det har nå fått ett reelt fotfeste i Norge, men budskapet har dessverre bare vert "sett fisken tilbake" og ikke hvordan dette burde utføres. Vi har heldigvis ikke en lov tredd nedover øra som forbyr C&R, enda, men hvis de som praktiserer C&R ikke klarer å følge visse etiske retningslinjer og samt at slike eksempler som dette får vise seg frem i tabloidene, så er jeg redd at en lovendring fort kan bli realiteten.

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de fleste over her at man bør etterstrebe å gjøre dette på optimal måte, men det er dumt å "halshogge" de som gjør sitt beste uten å sitte på allverdens kunskap og utstyr.

Det er som med det meste, det skal læres. Jeg tør vedde på at det ikke er en kjeft her i tråden som ikke på et tidligere tidspunkt i fiskekariere har behandla fisk vel så røfft som karen på dette klippet.

C/R er en bra ting og da er det viktig å ikke kvele initiativ til de som ikke er like "drilla" som en selv.

Velmenende råd og vink derimot er no annet.

Nå veit ikke jeg hvor kalt det var den dagen, men om det ikke var for kaldt tipper jeg på at gjedda svømmer rundt i beste velgående, de er hardføre fisker. Så stor gjedde er ikke egnet menneskeføde og jeg er ikke enig i at man burde kakke den for dyrevelferdens/etikkens skyld. Og det er jeg sikker på at gjedda er enig i....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mengden kunnskap og utstyr som kreves til å utføre skånsom C&R er jo så minimal. Til de fleste arter holder det lenge med enkle midler, dog gjedde er noe mer krevende. Men du trenger ikke stort mer enn ei avkrokningstang, ei matte og en sling, det er ikke store investeringen. Etter mitt inntrykk så har denne fisken blitt veid etter gjellene og på det ene bildet så har fiskeren pressa begge hendene inni gjella på fisken og holder den vertikalt. Det å forstå at fisken ikke skal behandles på en slik måte er ikke så vanskelig å forstå (og hvis jeg ikke tolker denne reportasjen feil så virker det som at denna karen har fiska noen timer før i livet, og synes det er rart om han ikke hadde fått med seg noe så basic). At gjedda liksom skal være en så hardfør fisk er også noe av problemet, har sett flere vell promenerte fiskere som lar 10+ gjedda henge og sprelle fra gjellegrepet lenge føre de stabiliserer fisken med den andre hånda. Hvorfor?; Jo fordi gjedda er jo så hardfør at det er jo ikke noe problem. BULLSHIT.!! Det er ingen studier om hvor hardfør gjedda er når det kommer til fysisk behandling (hvertfall ikke som jeg har kommer over).

Ja; de fleste her inne (meg inkludert) har nok i sin fortid behandlet fisk feil, men for de fleste så var C&R fortsatt i startgropa på den tiden og kunnskapen hadde ikke blitt promotert i slik grad som det den har blitt de siste årene. Men for mitt vedkommende var det faktisk kjeft og ikke ros som gjorde at jeg ble inneforstått med at det jeg gjorde ikke var bra. Ja for enkeltpersonen som dette gjelder så hjelper det sikkert like godt å gi veiledning fremfor kjenn, men det å underbygge en krass tone ovenfor dårlig behandling av fisk ved C&R er ikke veien å gå, ettersom det er den krasse tonen som skaper debatt og det er debatten som blir hørt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullfiskern du som bruker orde som ***** og Bullshit for å virkelig få frem budskapet må jo kunne dette så det er nesten så jeg kvier meg for å kommentere. Det er bullshit at gjedda er hardfør etter som du ikke har funnet noe studier om det. Egenerfaring har du det ? Det finnes en del mennesker i norge som har fått noen gjedder opp igjennom der det er både avrevne hjeller og kroker som sitter i hals, mage og gatt. Så der er de hardføre i mine øyne. Om det er studie nok i dine øyne for du jo selv velge. Værre er det å få de ned igjen under fiske i varmt vann f eks under dorging. Så der er de ikke så hardføre ut i fra egenerfaring. Og en ting til det går nok ikke på fattigdom/invisteringsvilje når ikke alle sportfiskere i norge ikke har med seg matte eller veienett tilfelle man skulle få ei gjedde. Klart behandlingen av denne fisken kunne ha vært bedre, men igjen jeg mener han gjorde det riktige med å slippe den ut igjen. At kjeft aler kjeft er en annen kjent sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste her inne på dette forum tåler å høre ett par "ukvemsord" og det tror jeg ikke du tar deg så svært nær av heller wallis ;) Nei det er ikke "bullshit" at gjedda er hardfør bare fordi jeg ikke har funnet studier som sier at den er det, har heller ikke funnet studier som sier noe annet. Men er det ikke bedre å etterstrebe det å fiske så skånsomt som mulig? Når man ikke vet hva tålegrensa er så burde man forholde seg til føre var prinsippet. Ja jeg har egenerfaring, dog ikke i like stor grad etter gjedde som du. Men selv jeg har fått med meg at med en økende interesse innen gjeddefiske og økende praktisering av C&R så har også antallet fangene gjedder med svært dårlig kondisjon økt drastisk. Jeg konkluderer ikke med at det er en relasjon her, men mange tråder tyder på det. Ja selvfølgelig så hadde disse gjeddene vert borte hvis de ikke hadde blitt satt ut igjen. Men jeg har sett alt for mange eksempler på fisk som kunne vert behandlet langt bedre, og dette av personer som er anerkjent som sportsfiskere. Dette gjør at jeg setter spørsmålstegn på hvor mye unødvendig additiv skade som er blitt påført.

Ja jeg forstår at fiskeren ønsker å få vekta til fisken samt å få foreviget fangsten og at han kanskje ikke hadde med seg nødvendig utstyr til å utføre skånsom C&R. Men mitt inntrykk er at han har brukt mye tid på håndtering, samt vert vell røff med gjedda under håndteringen. En håndtering utført av en mann som etter mitt inntrykk fisker en god del og burde vert bedre inneforstått med hvordan og hvor lenge en fisk bør behandles. Ja hadde han kakka gjedda så hadde jeg sikkert reagert da og, men selvom jeg mener at denne fisken kanskje hadde hatt best av bli det etter den behandlingen den inntrykksvis har gått igjennom, så er det ikke det at han ikke kakka fisken jeg reagerer på, det er som sagt behandlinga.

Som ett siste spørsmål til deg Erik; hvordan har kondisjonen til de gjeddene med avrevne gjellelameller vert, vet du det? Jeg vil være overasket hvis den hadde vert god, heller dårlig. Dog så er det ikke evnen til å tyde skade jeg reagerer på men det å påføre totalt unødvendig additiv skade under behandling av fisken reagerer jeg på, og jeg tror at noe av problemet ligger i at mange tenker "gjedda tåler så mye at detta er itte noe problem"..

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote: "Men mengden kunnskap og utstyr som kreves til å utføre skånsom C&R er jo så minimal."

Alt er lett når man kan det, og når det gjelder spesialutstyr er det utopisk å tro at det blir standard blandt "menigfisker" med det første, man bør like vel vere glad for at flest mulig velger å returnere fisk som ikke blir spist.

Quote: "BULLSHIT.!! Det er ingen studier om hvor hardfør gjedda er når det kommer til fysisk behandling (hvertfall ikke som jeg har kommer over)."

Gjedda er en hardfør fisk. Har selv fått gjedde med tre avrevne gjellebuer, fisk med massive sårskader, og sogar fisk med brukket rygg. Alle disse skadene var helet og fiskene så ut til å være i fin form.

Gjedda er utpreget kanibalistisk og det å være ekstra hardfør ser ut til å være en tilpassning til dette.

Så at gjedda er hardfør er ikke "bullshit".

Det betyr selvfølgelig ikke at man skal behandle den skjødesløst, men det betyr at gjedder som ikke blir behandla forskriftsmessig fortsatt har en god sjanse til å overleve.

Quote: "de fleste her inne (meg inkludert) har nok i sin fortid behandlet fisk feil, men for de fleste så var C&R fortsatt i startgropa på den tiden og kunnskapen hadde ikke blitt promotert i slik grad som det den har blitt de siste årene."

Husk at det er langt fra de fleste gjeddefiskere som er like ingående intressert som de som dagelig er innom forumet her. Det er ikke opplagt at de sitter på mye kunskap rundt tema. Men som sagt er det bra at de med den begrensa kunskapen like vel velger å returnere fisken, jeg har sett nok gjedde-lik i buskene.

Quote: "det å underbygge en krass tone ovenfor dårlig behandling av fisk ved C&R er ikke veien å gå, ettersom det er den krasse tonen som skaper debatt og det er debatten som blir hørt.."

Denne er jeg ikke helt sikker på om jeg forsto, men om du mener at det er feil å svare på innlegget ditt, faller det på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote: "Men mengden kunnskap og utstyr som kreves til å utføre skånsom C&R er jo så minimal."


Quote: "Alt er lett når man kan det, og når det gjelder spesialutstyr er det utopisk å tro at det blir standard blandt "menigfisker" med det første, man bør like vel vere glad for at flest mulig velger å returnere fisk som ikke blir spist."

Ser den, men jeg mener da at man kanskje burde vurdere å holde seg til mataukprinsippet. Dog så er det vi som har kunnskapen om hvordan og med hvilket utstyr som kreves som sitter med ansvaret angående promotering av viktigheten av å utføre dette korrekt, og der kan vell de fleste av oss bli bedre. Selvfølgelig så er det mange av "menigfiskerene" (som du kaller det) som setter tilbake fisk grunnet at de ikke anser det som "matfisk" og hvis fisken da er stor så blir det fort en del feil med behandlinga når man ønsker å veie og fotografere fangsten, desverre. Men som sagt så er det faktisk ganske enkelt å tilegne seg informasjonen som er nødvendig og det er ikke mye materiale som trengs for å gjøre det langt mer skånsomt. Dog så er det som sagt våres ansvar om å bringe dette frem.



Quote: "BULLSHIT.!! Det er ingen studier om hvor hardfør gjedda er når det kommer til fysisk behandling (hvertfall ikke som jeg har kommer over)."

Quote: "Gjedda er en hardfør fisk. Har selv fått gjedde med tre avrevne gjellebuer, fisk med massive sårskader, og sogar fisk med brukket rygg. Alle disse skadene var helet og fiskene så ut til å være i fin form.
Gjedda er utpreget kanibalistisk og det å være ekstra hardfør ser ut til å være en tilpassning til dette.
Så at gjedda er hardfør er ikke "bullshit".
Det betyr selvfølgelig ikke at man skal behandle den skjødesløst, men det betyr at gjedder som ikke blir behandla forskriftsmessig fortsatt har en god sjanse til å overleve."

Ja gjedda er nok mere hardfør en mange andre arter på mange måter, men det er fortsatt feil å si at den er hardfør. Dette er nettopp slike utsagn som påvirker holdninger, og holdningen "gjedda er hardfør" kan som sagt tidligere medføre additiv skade.

Selv har jeg kjennskap til mange tilfeller hvor gjedda har vist sterke signaler på at C&R har svekket den betraktelig, og det handler vell ikke bare om å overleve eller ikke, det synes hvertfall ikke jeg når jeg får ei halvblind og syltynn høstgjedde som jeg vet hadde blitt fanget med god kondisjon bare ett par måneder i forkant.

Quote: "de fleste her inne (meg inkludert) har nok i sin fortid behandlet fisk feil, men for de fleste så var C&R fortsatt i startgropa på den tiden og kunnskapen hadde ikke blitt promotert i slik grad som det den har blitt de siste årene."

Quote: "Husk at det er langt fra de fleste gjeddefiskere som er like ingående intressert som de som dagelig er innom forumet her. Det er ikke opplagt at de sitter på mye kunskap rundt tema. Men som sagt er det bra at de med den begrensa kunskapen like vel velger å returnere fisken, jeg har sett nok gjedde-lik i buskene."

Det jeg skulle frem til er at temaet C&R har i dag kommet langt lenger enn forum som man aktivt må oppsøke. Det er meget bra på mange måter, men dessverre så har tydligvis holdningene og kunnskapen angående praktisering ikke kommet like langt.

Quote: "det å underbygge en krass tone ovenfor dårlig behandling av fisk ved C&R er ikke veien å gå, ettersom det er den krasse tonen som skaper debatt og det er debatten som blir hørt.."

Quote: "Denne er jeg ikke helt sikker på om jeg forsto, men om du mener at det er feil å svare på innlegget ditt, faller det på sin egen urimelighet."

Mente langt i fra at det å svare på innlegget var å underbygge debatten, tvert i mot. Men det var tonefallet i deler av noen innlegg som jeg tolket som "det ække så farlig, slutt å engasjer deg". Dog dette er rent subjektivt av hva jeg tolket det som, og tolkninger kan være meget feil (ærgo burde ha holdt den siste der utenfor papiret, men tolkninger skaper følelser og det preger igjen utsagn).

Ellers så har jeg nok gitt fiskeren i på nrk litt mye tyn i denne tråden, men jeg reagerer når jeg ser slik praktisering, samt at vi vet alle hvilken påvirkningskraft tabloidene har. Men videoen viser vell spesielt at det er en meget lang vei å gå, en vei jeg tror vi må begi oss ut på i ett økende tempo for vi har ett ansvar i å sørge for at de som praktiserer C&R gjør det på korrekt måte, det er tross alt holdninger som er spredd fra oss som har gjort at mange har påbegynt denne praktiseringen uten å få med seg hele pakka.

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel i store trekk enige. Det jeg føler skiller er at jeg mener det er bra at flest mulig slipper ut fisk, og derfor er det viktig å bifalle at dette blir gjort (til tross for at det kan/bør gjøres på en bedre måte),

Mens du mener at det er bedre å kakke fisken om det ikke evnes å gjøres utslippet forskriftsmessig.

Du sier at det da er bedre å kjøre "matauk-prinsippet". Men alternativet er ikke "matauk-prinsippet".

Store gjedder er ikke egnet menneskemat, så da blir det "kakk fisken og kast den i buskene-prinsippet"

Da tenker jeg faktisk at det er et bedre alternativ at fisken blir satt ut, og så får det heller være at en viss prosent dør, og at noen blir svekket. Tross alt er det også en viss prosent som restituerer fulstendig.

Men å engasjere seg for riktig utført C/R er selvfølgelig bare positivt :)

Vi må bare passe på at det ikke blir en elitistisk holdning. At vi faktisk bifaller initiativ selv om det er forbedringspotensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel i store trekk enige. Det jeg føler skiller er at jeg mener det er bra at flest mulig slipper ut fisk, og derfor er det viktig å bifalle at dette blir gjort (til tross for at det kan/bør gjøres på en bedre måte),

Mens du mener at det er bedre å kakke fisken om det ikke evnes å gjøres utslippet forskriftsmessig.

Du sier at det da er bedre å kjøre "matauk-prinsippet". Men alternativet er ikke "matauk-prinsippet".

Store gjedder er ikke egnet menneskemat, så da blir det "kakk fisken og kast den i buskene-prinsippet"

Da tenker jeg faktisk at det er et bedre alternativ at fisken blir satt ut, og så får det heller være at en viss prosent dør, og at noen blir svekket. Tross alt er det også en viss prosent som restituerer fulstendig.

Men å engasjere seg for riktig utført C/R er selvfølgelig bare positivt :)

Vi må bare passe på at det ikke blir en elitistisk holdning. At vi faktisk bifaller initiativ selv om det er forbedringspotensiale.

Ja på den fronten er vi nok litt uenige, men det handler nok om prioritering. Store gjedder er ikke matfisk, samt enormt viktige for mange av systemene de finnes i og bør selvfølgelig på dette grunnlag gjensutsettes. Men perspektivet er større enn som så, det er blant annet etiske og ikke minst politiske grunner som gjør at jeg heller mot at de som ikke evner ikke bør utføre C&R.. Det finnes eksempler på land hvor C&R i prinsippet er ulovlig (sveits og tyskland) og det er nettopp eksempler som "nrk-gjedda" som kan gjøre dette til en nærmere realitet her på bjerget, noe som ville vert meget negativt ettersom forvaltningspotensialet til C&R er enormt i tillegg til at det muliggjør og opprettholder ett stort spekter av rekreasjonelt fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja på den fronten er vi nok litt uenige, men det handler nok om prioritering. Store gjedder er ikke matfisk, samt enormt viktige for mange av systemene de finnes i og bør selvfølgelig på dette grunnlag gjensutsettes. Men perspektivet er større enn som så, det er blant annet etiske og ikke minst politiske grunner som gjør at jeg heller mot at de som ikke evner ikke bør utføre C&R.. Det finnes eksempler på land hvor C&R i prinsippet er ulovlig (sveits og tyskland) og det er nettopp eksempler som "nrk-gjedda" som kan gjøre dette til en nærmere realitet her på bjerget, noe som ville vert meget negativt ettersom forvaltningspotensialet til C&R er enormt i tillegg til at det muliggjør og opprettholder ett stort spekter av rekreasjonelt fiske.

Skjønner ikke helt hvordan du får det til å bli mer etisk riktig å kakke ei stor gjedde og hive den til reven, enn å sette den ut på en klønete måte...

Når det gjelder dine politiske betenkeligheter så husk at du kommer fra en utøvende hvalfangst-nasjon :)

Er vel strengt tatt dine holdninger som hypotetisk sett kunne sette en stopper for C/R på et etisk/politisk plan, men den bekymringen tror jeg er høyst overdreven.

Man må begynne et sted, og med dine standardkrav vil det ta laaaang tid å få fart i sakene. I så tilfelle må vi eventuellt vente til det blir inført fiskesertifikat som i tyskland, og det trur jeg vi må vente ei stund på.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.