Gå til innhold
Fiskersiden

klumpvekt


lasse34
 Share

Recommended Posts

  • 5 weeks later...

Du er nok forholdsvis safe med Turins anbefalinger, men så kommer det også an på dine egne preferanser. Det er f.eks en del forskjell med en full klumplengde på 40 gram og en som opprinnelig f.eks har vært 44 i full lengde, men som er klippet ned til 40. Ikke minst kastemessig og presentasjonsmessig. Så du bør selvsagt vite noe om dine egne preferanser. Til en nybegynner pleier jeg anbefale kort klump da det er enklere å håndtere. En nybegynner som har tenkt å øve MASSE mellom nuh og sesongstart kan gjerne gå i gang med en lengre klump. Dersom man har øvet seg opp til å håndtere lange klumper vil man håndtere en kortere uten problemer.

Hvilken langde man foretrekker kan også være en del avhengig av hvor man fisker. I tranger forhold med lite armslag foretrekker jeg gjerne kortere klumper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt over er ok, teknikk, smak og behag avgjør mye. Salarstanga har jeg ingen formening om hvordan er, men begynn på 46gr. og kapp deg nedover. Kapp i bakdelen, teste for hvert kapp, og test på åpent vann slik at du får satt snøre om du spey kaster, Det vil alltid være et premiss mellom spey og over hode kast. Noen liker helt opp mot 35cm overheng på spey og andre liker 15-20 cm. Som regel vil ofte snøre tilpasset sin stil for spey være litt tyngre til over hode kast, og man trekker da klumpen inn slik at du så og si ikke har noe overheng ved vanlig kasting, og et ok overheng ved spey. En god speyer liker gjerne noe tyngre liner enn en som ikke er like god speyer. En letter line( dog ikke for lett) gir ofte penere presentasjoner. Men på en 15 foter som du har er det normalt en maskin å kaste med og presentasjonen kommer i annen rekke. Du kan veioe på en brevvekt eller en digital husholdningsvekt. Personlig havner jeg på mine litt lette 15 foter på 36gr, men min sage 15 foter i 10/11 trenger rundt 42-44gr. for å spennes skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.