Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret Lyngdal


nisse
 Share

Recommended Posts

Har som vanlig planlagt en tur til Lyngdal for å teste ut bryggerivarer og fiske sjøørret i vår. Pleier å ha en tur hver vår, og i år blei den så tidlig som 15-17 mars. Pleier vanligvis å legge den til midten/slutten av april. Ser at langtidsvarslet viser kuldegrader og fortsatt vinter. Er det noen som vet om turen blir for tidlig og fisket blir vanskelig med vintervær? Har stort sett aldri fiska der nede så tidlig.

Regner med at det blir tur uansett, så får jeg prøve å få lagt ut en rapport her etterpå.

Eneste som vel kan stoppe turen er hvis det er is på fjordene der nede. Er det noen som vet noe om det?

Endret av nisse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var i Farsund på vinterferie forrige uke, da lå hele fjorden fra Broen i Farsund og innover hele veie til Åpta og Lyngsfjorden. Men fjorden inn mot Rosjor og Sørlandsbadet var åpen å fin.

Evt kan du jo ringe ned til Lyngdal Jakt og Fiske å høre, de er behjelpelig med det meste :) skitt fiske.

Forøvrig hadde eg tre dagers fiske der nede uten resultat i det hele... Men ble rødmussen i kajakken av solen om ikke annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørlandets ferskvannsutsatte og skjermede fjorder er fortsatt isete, men det er ikke noe problem å finne åpent vann for å si det sånn. Ser at det tas littegrann sø rundtom så det er alltids muligheter!

Skal på møte og befaring på Spangereid i Lindesnes onsdag og kan gi fersk israpport etter det. Men jeg kan vanskelig se at det er noe is i Lindesnes å snakke om... Står lykken meg bi kan jeg forhåpentligvis levere en liten fangstrapport også, har tenkt å ta noen kast med flua etter endt arbeidsdag....

Skal i møte i Lyngdal på fredag og skal kanskje bevege meg litt utover Austadhalvøya for en befaring etterpå. Hvis så kommer fersk israpport også derfra. Men såvidt jeg har hørt er det isfritt i Rosfjorden og is i Lyngdalsfjorden. Tipper isen ligger innover Grønsfjorden/Lenesfjorden også, men det sjekker jeg ut.

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Da får vi satse på at iallefall Rossfjorden er fiskbar. Bra med en fangstrapport også hvis du får det til, greit å se om det er noe fisk å få. Ser at Bacster hadde tre dager uten en fisk, så da får jeg satse på at det er stappfult av storfisk som står å venter og at du er en elendig sjøørretfisker :rolleyes2: og at det er grunnen til at du ikke fikk noe.

Ser at du henviser til Lyngdal jakt og fiske, fantastisk butikk hvor jeg alltid får mye gode råd og brukt endel penger når jeg er i Lyngdal.

Takker for info så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste uka er det lagt ut bilder av fine fisker både fra Rosfjord og Spind på Ørretfiske i Lister og Lindesnesregionen på FB jaffal, så det skal da være håp. Men så tidlig på sesongen er man jo litt ekstra værutsatt, skal ikke mye til for at fisket blir tregt. Men heller ikke så mye til før det eksploderer, så spennende periode vi er inne i nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanketurer er vel en kombinasjon av uflaks, lite sol/for mye sol, for kaldt/for varmt, feil vindretning, at butikken var utsolgt for nettopp den sluken/flua som hadde funka, for bråkete motor eller eventuelt andre ting. Men som du sier er fangster kun dyktighet. Sånn er det for meg iallefall. Takker for lykkeønskningene, kan nok trenges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosfjorden og Grønsfjorden er isfrie. Lyngdalsfjorden har enda is, enkelte steder 30 cm tykk. Blir tatt en del fisk innerst i Rosfjorden, men vannet er kaldt og fiskene trege. Tok selv en mager hannfisk over 60 cm på Rosfjordstranden i går ettermiddag.

Rapporteres også om en del fisk i ytre deler av Spindsfjorden.

Er ute så og si hver dag, så det er ikke umulig at vi treffes på ørretjakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe is i Lindesnes jaffal, hvis man da ikke har en "Grønsfjorden innafor Jåsund" - fetish, for der lå det is så langt øye kunne se når jeg kjørte gjennom Spangereid. Men ellers ingen tegn til is.

Dro på befaring i strålende sol og vindstille, men på de to timene jeg vasa rundt kom både skyer og vind. Så når jeg endelig skulle lufte stanga var det ikke såååå innbydende. Men jeg tok meg en liten time på Underøy uansett og fiska mot Sniksfjorden så lenge jeg klarte å få ut flua, men etterhvert bestemte vinden at jeg måtte fiske andre sida av øya i stedet. Kjente ingenting. Uflaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå åpner det seg så smått i Indre Lyngdalsfjord!

Området innenforbi terskelen ved Dåreid-Asperøyna er isfritt i underkant av en kilometer fra terskelen og innover. Også mye åpent ved oddene på nordsiden av fjorden, der hjelper elva til!

Nå er det ikke lenge til valgmulighetene fordobles :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.