Gå til innhold
Fiskersiden

Havstang vurderes hvilket merke?


Ricardo Ricco Seiboth
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Jeg er en gutt på 23 år som utføre fiske hobbyen sin i gandfjorden i Sandnes / Stavanger. Så nå har jeg nettopp gått for innkjøp av ny snelle (Okuma Makaira 8 http://www.skittfiske.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=64759&WebSiteMapNodeID=1000001&gclid=CMubt9uo5rUCFc94cAod0G8ApQ ) så da fikk jeg tanken å bytte ut stangen også. Har brukt SHIMANO stenge våre fornøyd med dem fram til jeg ville reise å merke lengde problemene da dem ikkje var delbare. Så har jeg prøvt Penn Overseas Pro 30 lbs Inn Liner som jeg var ganske fornøyd med men syns denn var litt for lett i typpen derfor bytte jeg denn ut med Penn Overseas Pro 50lbs denn er jeg forsåvidt 100% fornøyde med ligge perfekt i hånda å veie omtrent ingen ting. Einaste jeg savne med denn er at denn skulle vær Inn Liner så derfor vil jeg bytte denn ut med Penn Overseas Pro 50lbs Inn Liner som kun veie 277gramm og kun ligge på rundt 700kr,- ny (import fra tyskland) Men hva anbefaler dere jeg har ønsker om å prøve å jakte etter kveite, lange samt brosme i gandsfjorden å andere fjorde i vestlandet. Bruke for det meste angn (naturköder) som makrel på kroken med opp til 3 krok. Denn nye stang jeg ønske kan har maks lengde på 2,10m da stangen blir for lang for meg viss denn går øver 2,10m fra båt. Også viktig at det ikkje veie for mye derfor jeg syns vekten på Penn sin Overseas med 277gramm er perfekt. Einaste jeg er redde for er at kvalitet ikkje er 100% på Penn Overseas Pro så derfor jeg spør dere om hva dere anbefaler.

Håbe på svar å tips fra dere. :)

Mvh Ricardo Seiboth alias Ricco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Velkommen hit! Det er et par småting som jeg lurer på. Hva og hvordan er hovedfiske ditt? Agn, pilk eller begge deler?

Dybde du tror du fisker mest på, og hvilke pilk og søkke vekter du bruker mest?

Personlig syntes jeg 50lbs er for tungt for det meste. Unntatt det aller tyngste pilke og dypvannsfiske med tunge søkker etter lange. Jeg fisker en god del, og det jeg bruker mest er 12-20, og så 20-30 lbs som en nummer to..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for velkommsten :)

Ehm ja, jeg bruke mest mellom 200/ 400 og 600gramm i bly. I tillegg bruke jeg denne stangen aldri til pilk kun til angn fisking, på enn jubte mellom 60m-250m.

Har også holdt meg mellom 8-20lbs fram til stangen min tog av denn eine gangen å jeg blir redd å ikkje fikk åpnet bremsen på snellen da jeg holdt stangen fast med ei hånd å meg selv med denn andere hånden i rekkverket til båten, derfor har jeg gått på større stang i tilfelle av tilfelle dette skulle skje igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Anbefaler ei stang som ikkje er altfor stiv, da dette ofte resulterer i hardere fiske. 30 lbs går greit i dei fleste tilfelle, ikkje meir enn 40lbs. Skaff deg ei ikkje så alfor stiv fiskestang, men heller ei litt følsom stang med ein god rygg eller ei stang som tuppen tåler å bli bøyd. Det er litt psykologi i fiske, har du ei stiv og hard stang blir det til at ein ofte dreg vel hardt til når ei skal ta opp ein skikkelig fisk. Har du ei litt mjukere og følsom stang, fisker du finere kjører fisken meir og heiletatt tar fisken inn finere og roligere. Dette seier eg av erfaring og står fult inne for det. Eg sveiver nå uten å pumpe, roligt og greit inn ei 20 kg lange, det er berre ta det litt med ro og ikkje stressa i vei. Eg fisker finere nå med ei forholsvis følsom 40lbs stang, i motsettning til dei første stengene som ente med at eg knekte berre på grunn av tulleskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gått for 20-30 lbs. Den dekker fint opp til 400-500 gr. 600 er vel litt heavy, men går det og til agnfiske! Du får en bedre opplevelse av å kjøre fisk. Og du vil se napp bedre. Til agnfiske vil jeg gjerne ha en mer følsom topp enn ved pilking. Så til agnfiske velger en mer toppaksjon stang.. Men smaken er forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei, tusen takk for info og hjelp. Jeg vil nok holde meg til 50lbs jeg har fått med meg det fleste små napp med denn 50lbs av Penn så er fornøyde med dem. Einaste jeg lure på er hvilket merket som folk syns er best? :) Både av kvaltiet å fiskingå?



Takk Sigbjørn sok ikkje komentaren din før nå. Jeg har opplevt selv hva du meine med sveiing å ikkje minst med å fiske med for harde stang har prøvt enn 80lbs i Gandsfjorden å det var extremt kjædelig! Så men denn Penn Overseas Pro 50lbs er jeg veldig fornøyd med siden denn er så lett i tuppen at jeg for med meg det små fiskene på stangen å når dem bite. Einaste som slår meg litt i veien er at denn ikkje er enn Inn Liner og at jeg ønske å har enn Inn Liner som kan dele i mer enn 2 deler for å minske reise frakten, men det blir vel mest uaktuell pga senen som går via stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja okei, tusen takk for info og hjelp. Jeg vil nok holde meg til 50lbs jeg har fått med meg det fleste små napp med denn 50lbs av Penn så er fornøyde med dem. Einaste jeg lure på er hvilket merket som folk syns er best? :) Både av kvaltiet å fiskingå?

Takk Sigbjørn sok ikkje komentaren din før nå. Jeg har opplevt selv hva du meine med sveiing å ikkje minst med å fiske med for harde stang har prøvt enn 80lbs i Gandsfjorden å det var extremt kjædelig! Så men denn Penn Overseas Pro 50lbs er jeg veldig fornøyd med siden denn er så lett i tuppen at jeg for med meg det små fiskene på stangen å når dem bite. Einaste som slår meg litt i veien er at denn ikkje er enn Inn Liner og at jeg ønske å har enn Inn Liner som kan dele i mer enn 2 deler for å minske reise frakten, men det blir vel mest uaktuell pga senen som går via stangen.

Så bra. Eg har forgjengaren til "Pen - Overseas" , Penn-Powerstick 30/50lb. Det er og blir gostanga mi ser det ut for. Eg passer på den som gull for eg veit ikkje om eg får tak i tilsvarende, den er 7fth og todelt frå 2005. Eg har testa det meste og det beste av stenger, men uansett den Penn-stanga blir min bedre halvdel i havfiskesammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker endel i samme området som deg.

Jeg bruker en Lawson 15-40lbs... noe jeg syns egentlig er litt for heavy.

Blir kjekkere med noe lettere utstyr.

30lbs er en fin balanse, og takler større fisk uten problem... dersom du må ha noe som tåler litt :)

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker endel i samme området som deg.

Jeg bruker en Lawson 15-40lbs... noe jeg syns egentlig er litt for heavy.

Blir kjekkere med noe lettere utstyr.

30lbs er en fin balanse, og takler større fisk uten problem... dersom du må ha noe som tåler litt :)

Tor Arne

Stanga her er knall den, men for tung for lange dager med aktivt fiske. Derimot skal en ligge og dunke 5-600gram i bunn etter lange så har den både rygg og en flott aksjon til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra. Eg har forgjengaren til "Pen - Overseas" , Penn-Powerstick 30/50lb. Det er og blir gostanga mi ser det ut for. Eg passer på den som gull for eg veit ikkje om eg får tak i tilsvarende, den er 7fth og todelt frå 2005. Eg har testa det meste og det beste av stenger, men uansett den Penn-stanga blir min bedre halvdel i havfiskesammenheng.

Hei, stanga di er på restesalg nå! http://www.fiskogfang.dk/shop/havstaenger-3119p.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har og en Lawson 15 - 40 lb. Den bruker jeg bare på Sørøya og kanskje på dypt vann. Jeg synes også den er litt for tung til fiske her i området. Ellers er den fin.

Jeg har også en Penn Overseas 20lb. Grei nok den, men snellefestet er ikke bra nok. Løsner lett i bruk. Synes også fremste del av håndtaker er litt pinglete. Så har den helaksjon. Liker bedre toppaksjon til agnfiske.

Favorittstanga mi er ei Penn Seahawk 15 - 40 lb og har moderat toppaksjon. Den har bra håndtak og snellefeste, og er delbar foran håndtaket. En grei løsning. Ypperlig til fiske her i fjordene rundt Stavanger så den kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har og en Lawson 15 - 40 lb. Den bruker jeg bare på Sørøya og kanskje på dypt vann. Jeg synes også den er litt for tung til fiske her i området. Ellers er den fin.

Jeg har også en Penn Overseas 20lb. Grei nok den, men snellefestet er ikke bra nok. Løsner lett i bruk. Synes også fremste del av håndtaker er litt pinglete. Så har den helaksjon. Liker bedre toppaksjon til agnfiske.

Favorittstanga mi er ei Penn Seahawk 15 - 40 lb og har moderat toppaksjon. Den har bra håndtak og snellefeste, og er delbar foran håndtaket. En grei løsning. Ypperlig til fiske her i fjordene rundt Stavanger så den kan anbefales.

Må si jeg likte veldig godt denn Lawson 15-40lb, men einaste som forstyrre meg igjen er ringene å att denn har denn lengden på deling.

Penn Seahawk syns jeg ser ikke så bra ut fra kvalitet å håndtak, men jeg er nok så enige med håndtaket på Penn overseas det er litt tynne ja.

Men det med feste til snellen løsna kan jeg ikke bekrefte heilt enda da min gamle Okuma snelle kun hadde ett feste igjen å løsnet veldig fort i aksjon. Skal for prøve det med denn nye Penn Overseas 50lb Inn Liner med denn nye Okuma snella.

Tusen hjertelig takk for info iallefall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker endel i samme området som deg.

Jeg bruker en Lawson 15-40lbs... noe jeg syns egentlig er litt for heavy.

Blir kjekkere med noe lettere utstyr.

30lbs er en fin balanse, og takler større fisk uten problem... dersom du må ha noe som tåler litt :)

Tor Arne

He, he. Jo, så rett, så rett.

Glad for at eg befridd frå utsyrsdemonen når det gjelder både jakt og fiske. Har ikkje alt det beste men heller ikkje det verste, eg nermare 15 langer over 20 kg og derav 5 over 25 kg på stang, har uoffisielt bikket 30 (på profilbiledet mitt) Eg har tru på det eg sjølv holder på med og ikkje det alle andre som fisker driver med. Ka krok og stang den eine og andre bruker og liker, bryr meg absolutt veldigt lite og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok Sigbjørn, men i midt tilfelle har jeg veldig mye å lære å da skjer ting fortere via nette. (forumet her)

Ehm ny stang i tanken.

WFT 68° North Z-LINE 2,10m 50lbs Inline

Noen som har prøvt denne da? Finns det negativt på denn stanga lure veldig på hvordan det er med Z-Linbe. Tungden av stanga er jo alrede øver dobbelt så mye enn Penn Overseas sin 50 lbs Inline. Så eg reine nok med følelsen forsvinde mer enn denn lettere fra Penn slik at jeg må nok nær til 30lbs da? :)

Sjekket nettopp 30lb av WFT 68 North utrolig denn var faktisk 20gramm lettere hehe for vel bare trena litt med denn da slik jeg vett jeg har enn stang som dekke alle mine behov er framdeles litt usikker på Z-line noen her inne som har prøvt / har slik? :)

Endret av Ricardo Ricco Seiboth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he. Jo, så rett, så rett.

Glad for at eg befridd frå utsyrsdemonen når det gjelder både jakt og fiske. Har ikkje alt det beste men heller ikkje det verste, eg nermare 15 langer over 20 kg og derav 5 over 25 kg på stang, har uoffisielt bikket 30 (på profilbiledet mitt) Eg har tru på det eg sjølv holder på med og ikkje det alle andre som fisker driver med. Ka krok og stang den eine og andre bruker og liker, bryr meg absolutt veldigt lite og ingenting.

Stenger er vel som alt annet..

Noen liker dem ekstra stive.. andre liker dem litt myke..

Noen skal ha dem ekstra lange.. andre liker dem litt korte..

Å det samme gjelder vel for fiskestenger også.. hehehe..

Det viktigste er å finne noe du trives med selv. :)

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.