Gå til innhold
Fiskersiden

Arapaima og litt til


KjellArne
 Share

Recommended Posts



Det finnes alltid en. Da jeg gikk på skolen, var det alltid en som rakk opp hånda og sa:

”Vi har ikke fått noen lekser lærer”, hvis læreren mot formodning skulle ha glemt det.

Senere i livet har jeg truffet på mange av dem, som skal løfte pekefingeren og minne oss på dette og hint. Skal jeg være helt ærlig har jeg nok vært en av dem enkelte ganger selv også. Det finnes alltid en. Denne rapporten skal omhandle både ikke stedegen fisk, oppdrettsfisk, fisk holdt i fangenskap og tilrettelagt turistfiske. Men alt dette tar ikke fra meg gleden over det jeg opplevde. Jeg har hatt noen fantastiske opplevelser, den gleden skal ingen få ta fra meg. Så får jeg heller leve med at ”Det finnes alltid en”.



Etter en noe i overkant dramatisk og begivenhetsrik høst, som på mange måter har dreid livet mitt i en litt annen retning, så jeg med glede frem til 4 uker ferie i Cha-am, Thailand. Etter at ferien var bestilt, ble et av målene å komme seg på fisketur. Siden dette i utgangspunktet nærmest skulle være en ren badeferie, måtte jeg ta til takke med hva området hadde å tilby. Etter litt frem og tilbake fant jeg ut at havfisket i området er heller labert, så valget falt på Cha-am fishing park. Den første turen til parken var like mye en rekognoseringstur, som noe annet. Jeg valgte å fiske i den billigste dammen. For leie av stang, agn og selve fisket betalte jeg en norsk hundrelapp, da kunne jeg stå og dra fisk hele dagen. Foruten den arten jeg fikk(som jeg ikke har peiling på hva heter) inneholdt denne dammen også en karpeart(Siam carp?). Mange engelskmenn benket seg for å fiske etter nettopp denne. Utstyret jeg leide var av heller dårlig kaliber, jeg lurte mang en gang på om det ville holde. Høyresveiva haspelsnelle er jeg heller ikke så vant med, og da snelle og stang heller ikke stod i forhold til hverandre kan du tenke deg hvordan det var. Nok om det, fisk ble det i massevis og selskap hadde jeg.



img0108vx.jpg

Denne flotte hanen hadde et stort behov for å vise seg frem. Den holdt seg i nærheten av meg og gol titt og ofte.



img0107jd.jpg

Mange av denne arten, største på ca 6 kg.



Noen dager senere ble det nok en tur til denne dammen, mest for å holde en annen nordmann i reisefølget med selskap. Like mye fisk, like dårlig utstyr, men samme glede over å være på ”fisketur”.

img0096y.jpg

Godt tilrettelagt som du ser.


Jeg var i grunnen innstilt på at det ikke ble noe mer fisking, men . . . .

Oppholdet mitt i Cha-am gikk mot slutten og jeg var så alt for klar over hvilke andre muligheter som parken hadde å by på. I resepsjonen til parken hang det mange fotografier av kjempefisker, tatt av verdenskjente fiskere. Det er bare slikt som jeg har sett på tv. Jeg ble overbevist om at hvis jeg ikke tok en tur til, ville jeg angre resten av livet på at jeg ikke benyttet meg av sjansen. Jeg hadde lest et eller annet sted at fiske i ”Predator pound” måtte forhåndsbestilles, men jeg valgte å ta sjansen på å dra allikevel. Hvis de ikke kunne by meg fiske i den, ville jeg reise tilbake til hotellet og legge meg på stranda isteden. Det ble ikke noe problem, jeg ble tatt i mot med åpne armer. For ca 800 norske kroner kunne jeg fiske fra kl 0900 til kl 1700. Agn, utstyr og guide inkludert. Jeg følte meg som en konge der jeg sto.Utstyret jeg leide holdt mål i massevis, den siste fisken jeg fikk beviste det.

Dammen jeg skulle fiske i er litt større enn en fotballbane tenker jeg. Guiden tok meg med og fisket kunne starte. Metoden som ble brukt var dødt agn, fisket på bunn. Da jeg vennlig fortalte guiden at jeg ville gjøre mest mulig selv, lot han meg gjøre det. Hvis jeg ikke hadde sagt noe, hadde han fisket og jeg bare tauet fisken til lands. Den første arten jeg fikk var denne.


img0344pt.jpg

Pacu? Steike artig, selv om den ikke var så innmari sprek.

Da vi hadde fisket en stund på denne plassen uten noe mer action flyttet vi oss videre til neste plass. På den nye plassen kom det etter hvert på land disse artene


img0313yp.jpg

Artig liten sak, hva den heter aner jeg ikke.

img0338i.JPG

Alligator-gar. Anslått av guide til ca 10 kg.



img0320nn.jpg

Jeg trodde en stund at jeg kanskje hadde arapaimaen på kroken. Opp kom den på neste bilde, forårsaket ikke akkurat skuffelse.


img0322sd.jpg

Red tailed catfish. Anslått av guide til 20 kg. Sprek som bare det.


Hele tiden mens jeg fisket kunne jeg med jevne mellomrom se svære arapaimaer som viste seg i overflaten. Å få de til å bite var imidlertid ikke en selvfølge, så guiden tok meg med videre på vandringen rundt dammen. Klokka var blitt 1500 og fremdeles ingen arapaima på kroken, jeg begynte å miste håpet om at det skulle skje. Jeg hadde vel ikke mer enn tenkt tanken på at jeg kom til å bli arapaimaløs, før snøret rant ut av snella. Mothugget satt og det var tungt i andre enden, jeg var overbevist om at det var nok en Red tailed catfish. Etter å ha kjørt den en stund kom fisken til overflaten, en Arapaima viste seg. Jeg jublet og guiden flirte. Ikke et sånt flir jeg forventet, men et overbærende skjelmsk et. Jeg kunne ikke riktig forstå det, før han på sitt særegne thai-engelsk sa ”You got a baby”. Jeg syntes fisken var stor jeg, og det var jo arapaima.


img0346jg.jpg.

Baby og baby fru Blom. Der og da var jeg fornøyd. Arapaima er arapaima tenkte jeg.


Etter at babyen var landet var det fremdeles tid igjen å fiske på. Så nytt agn ble festet og ut i dammen med stasen bar det, klokka var vel ca 1600 tenker jeg. Det gikk ikke lang tid før ny fisk ble kroket. For et monster å ha i andre enden av snøret, guiden startet straks å telefonere og det gikk ikke lang tid før flereThai’er til ankom. Da det etter langt om lenge viste seg en kjempe av en fisk i overflaten jublet Thai’ene med meg. Dette var slettes ingen baby. Fisken gjorde som den ville. De få metrene med snøre som jeg greide å få på snella, tok den tilbake med renter gang på gang.


img0355uqv.jpg

Her kjøres 50 kg fisk, skulle ikke tro det på ringene i vannet.

Mitt eneste håp var at krokfestet ville holde, foruten at jeg fikk la stang og snelle gjøre jobben så godt som mulig. Jeg tror jeg gjorde det meste riktig, for Thai’ene som så på, og guiden, kom ikke med et eneste råd eller rettledning under hele fighten.

Sakte men sikkert kom arapaimaen til land. Det hele tok i underkant av en time og jeg måtte bade, slike fisker tas ikke på land.


img0356np.jpg

For mest mulig skånsom behandling oppbevares fisken i denne anretningen her, før den slippes tilbake.



img0359fz.jpg

Lykke! Fisken ble anslått til ca 50 kg.



Anbefaler jeg dette til andre? Uten tvil.

Totalt fikk jeg 2 stk Pacu, 1 ”raring”, 5 alligatorgjedder,4 Red tailed Mekong catfish og 2 Arapaimaer.

Mitt livs opplevelse. Jeg har det godt og lever bra med at: ”Det finnes alltid en”.





Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott rapport! utrolig masse fin fisk og spennende arter! Dernest må jeg si det er litt stas å få dedikert en rapport, er jo med både i ingress og avslutning jo :)

Skjønner seff. at det er meg du sikter til med "den ene" Siden jeg i en annen tråd komenterte at Arapaimaen er hentet fra et annet kontinent.

Forstår at jeg er "håret" i suppa di og jeg kunne sikkert formulert meg litt mer diplomatisk. Men at du blir så sur at du må demonstrere det skjønner jeg ikke; husk at det er et diskusjonsforum dette her. Det er tråder "opp og i mente" som angasjert diskuterer hvor vidt det er "krise" med norske arter i nye vann her til lands, så når du da raporterer fra "fiske-disneyland" med arter samlet fra hele verden, er dette også et aspekt ved det hele. Men bevares, det ser drit gøy ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at jeg er "håret" i suppa di og jeg kunne sikkert formulert meg litt mer diplomatisk. Men at du blir så sur at du må demonstrere det skjønner jeg ikke; husk at det er et diskusjonsforum dette her. Det er tråder "opp og i mente" som angasjert diskuterer hvor vidt det er "krise" med norske arter i nye vann her til lands, så når du da raporterer fra "fiske-disneyland" med arter samlet fra hele verden, er dette også et aspekt ved det hele.

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, til deg også Maritim :)

Du er slettes ikke håret i suppa mi. Jeg er ikke sur, jeg smiler faktisk og er i godt humør. Det var ikke deg spesifikt jeg siktet til, men jeg skjønner godt at du forstår det slik. Det finnes som du sier tråder, opp og ned i mente, som diskuterer problematikken du berører. Hold diskusjonen der da.

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, til deg også Maritim :)

Du er slettes ikke håret i suppa mi. Jeg er ikke sur, jeg smiler faktisk og er i godt humør. Det var ikke deg spesifikt jeg siktet til, men jeg skjønner godt at du forstår det slik. Det finnes som du sier tråder, opp og ned i mente, som diskuterer problematikken du berører. Hold diskusjonen der da.

Er ikke helt overbevist om at du ikke er litt sur. Er ikke helt overbevist om at jeg ikke er "den ene" heller :) men får nøye meg med at du inrømmer at jeg er medsiktet på et generellt grunlag. Så får man heller leve med å være to, eller flere :)

Å komentere problematikken rundt innførsel av sydamerikanske fisk (og ev.t. deres parasitter) til vann og vassdrag i asia, blir jo litt søkt i en tråd som handler om gjedde i telemarkskanalen eller sørv i sørlandstjern.

Er for så vidt helt greit å ta det i en annen tråd, som f.eks den første du starta etter arapaima-fangsten, men i og med at du tiltaler meg her, synes jeg det er naturlig å svare her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.