Gå til innhold
Fiskersiden

Los Roques


lars p
 Share

Recommended Posts

En liten rapport fra vinterens tur til Los Roques. Rapporten er opprinnelig skrevet for ett fluefiskeforum og bærer litt preg av det .

Har vært på øya her før og ligger en gammel rapport her http://www.fluefiske.net/forum/topic/29385-los-roques/#entry225186


Flytur ut til Øya gikk overraskende bra, enda vi fløy ett lite tullefly ( jeg var full av dop ;) )
8289369202_4e3253b83f_c.jpg

To glade gutter når vi endelig har landet
8288318975_73755c0cf5_c.jpg

Etter obligatorisk liten kø for å kjøpe tillatelse til ferdsel på øya blei vi møtt av Eva og turen gikk bort til Posada Eva noen hundre meter bort i gata
Meget flott Posada som ligger ved Lagunen rett ved flyplassen. Digg og sitte med morgen kaffe og se Snook jage småfisk inn på grunna rett utenfor veranda
8288314439_7d02c4dfa2_c.jpg

8289368454_e220d4267e_c.jpg

Hyggelig Vert og en svært god kokk i Thulio
8289368764_034152491d_c.jpg

8288310709_b0f12ac287_c.jpg

Et par ting det er mye av på Los Roques , Konkylier og Skilpadder, begge deler er nå fredet. Selv om endel tar konkylier og spiser snegla inni enda. Er vist meget bra for potensen... B)

8288311181_0b83ae876a_c.jpg

8288310137_a4e89efdf0_b.jpg

Fisket startet ganske dårlig de første dagene pga svært høyt tidevann. Det gjorde at Baitfish flyttet seg og fuglene og Bonefish gjorde det samme. Så rundt hovedøya var det dødt. Jeg landet noen bones på fra noen av de nærmeste øyene de første dagene.
Første dagen med guide var det jeg og Lars som var ute , en grei dag med MYE vind så vi kom ikke ut på de grommeste plassene etter tarpon. Fant likevel mye rullende fisk, men hadde kun ett par lugg. Resten av dagen blei brukt til og jakte Permit. Så kun en tailende og fikk ingen kast på den.

Neste dagen var Per A og Lars ute, de hadde en ganske lik dag , men de fisket endel Bones så Per kunne få sine første Bones. De avsluttet dagen med litt Off-Topic fiske, med stil :D

Neste guidedag jeg var ute var det sammen med Per A, da hadde vannet blitt litt lavere og vi hadde mindre vind så vi kom oss ut på en av gromplassene ute ved fyret om morgenen.
8288318425_bac686a4bf_c.jpg
Her er det noen sandflekker du kan se store Tarpon jage rundt. Første spot var død og da flyttet vi oss til kanten der det blir en drøy strøm.
Her var stikkord : kast langt, la flue synke litt og sakte strip inn. Kroker en fisk her med en gang men den detter av i første hopp(ca 15 kg). Tre kast etterpå sitter ny en og den får jeg landet delvis(spreller ut av hendene på guide når han lander den) ca 10 kg.
8289376962_45794647ff_c.jpg

Har et hugg til etter det og det samme har Per A. Så blir det en drøy tur etter Permit igjen, og like lite å se som sist.
Per får vel ett par bones på en av Øyene på Pancace flats. Det som er kult der da at pga den høye vannstanden kommer det inn digre Tarpons og jager småfisk inn mellom oss, Guiden klikker helt og løper til båten , henter 10 er stenger og rigger om fra Permit til Tarpon fortom fort som *****. Etter litt kasting kroker jeg en ganske stor en , men den detter dessverre av etter ett kort utras.
Etter det lurer guiden på om vi skal ta den siste timen med litt Off-topic fiske, noe vi sier ja til. Med hell

Etter dette har jeg en lang periode med strandliv som inkluderer Øl, Rom og kola og mye sol.
8289367488_c349431dc7_c.jpg

Tidevann blir hele tiden mye bedre og det blir etterhvert lett og finne Bones overalt. og prosjekt Bones på Tørrflue blir tatt frem igjen, Litt som motsvar på grisete Off-topic fiske så Puristen i meg gjenreises :rolleyes: .
Bones har en munn som ikke akkurat gjør den skapt til til å ta til seg næring i overflata. Men fisken på Los Roques er litt trent til dette da den stjeler endel småfisk i fra pelikaner. Likevel blir det MANGE bom tilslag på dette fisket.

Blei ihvertfall suksess, og etterhvert fikk jeg landet endel på tørt. Disse var ofte mindre fisk enn snittet ellers, de store refuserte flua mange ganger. Noe som var svært spennende :)
8289371632_8a6fa617dd_c.jpg

8288313931_c24641ec20_c.jpg


Fluene og en original
8289371162_148a683198_c.jpg

Til under vann er slike fluer gull . Her med lett rettet krok etter en 70 cm sterk feit Bones
8289370874_085d855b3f_c.jpg

Siste dagen min med guide er med Lars. Vi starter på utsiden av fyret og ser litt fisk men kjenner ikke noe. Er en del Wahoo i området får vi vite av de lokale fiskerne som har landet flere på håndliner. Så vi dorger en liten halvtime med fluestengene våres ;D, Men kjenner ikke noe.
Så er det lang jakt etter Permit og etter lenge så spotter guiden 4 stk på en dyp flat. Hopper ut av båten og må løpe med vann til over balla og river av line fra snella. Kommer i posisjon på svært langt hold og prøver ett kast men er ikke i nærheten. Så er det å løpe igjen, og etter langt om lenge og lengre enn langt klarer vi endelig av avskjære fiskene. Jeg ser dem endelig brukbart sjøl og legger ut ett langt og faktisk bra kast. krabba synker rolig, ett lite strip og en fisk kommer etter , lite strip til og BANG. Kroker klokkerent og kjenner en ekstase som er utrolig.
Den varer i to sekunder, når fisken tar ser Guide at det IKKE er Permit men en Horse eyed Jack som har tatt flue. Dritt.
8289372648_fb9ccae0fc_c.jpg

8289366918_08e4a7c0b6_c.jpg

Resten av dagen var ganske treg, lite fisk og finne egentlig. Blei jo noen Bones selvsagt da
Her Lars med en brukbar
8289372152_9dd1d0c592_c.jpg

Dagen blei avsluttet med litt Off-topic fiske.

Resten av tiden der nede surret jeg rundt lett brisen og fanget Bones på egenhånd uten mas fra guide. Morgenene blei tilbrakt på enden av flystripa, der er det ikke noe tau som ødelegger kjøring av stor fisk. Kroket flere Tarpon der akkurat når lyset kommer om morgenen men klarte ikke å lande noen. Men jævla morsomt fiske altså.

Hadde en drøy stim en morgen som jaget silda sånn som her inn i beina mine


Men ikke så brutalt og kjapt som GT gjør her i den videoen.




Purister bør stoppe å lese her !!!


Nå kommer litt om Off-Topic fiske :





Pga masse Yrkesfiskere på Øya så blir det sløyet masse fisk på ettermiddagen her. Mye av restene blir kastet ut i vannet og dette tiltrekker mye fisk. Og da stor fisk som horngjeld på flere kg som faktisk bøyer en #12 stang. Spanish Mackerel cruiser også rundt litt dypere. Men langs bunn går det noen feite Tarpon.

Så man fikser først litt Baitfish med kastenett og fyller bøtta
8288317537_3895095d39_c.jpg

8289376106_e5880c8e1c_c.jpg

Så ankrer man opp rundt en sandflekk, og kaster ut noen never Baitfish. Venter litt og ser at det blir mere og mere fisk rundt båten. Så slipper man ut en Gummy Minnow , hvis man har noen som ikke flyter da. Som ALLE Mine med skikkelig krok(2/0 tarpon) gjorde. Da må man strippe en vanlig krok og tre på en Baitfish. Så slipper man ut snøre og håper agn kommer forbi alle fisken i øvre og midtre vannlag. Da er det bare å vente, stirre hardt ned i vannet etter kroken og holde GODT tak i stanga !!
Så står man plutselig sånn :
8288316645_dd6a45a830_c.jpg

Og etter en halvtime hard jobbing så stikker fisken ut igjen, hopper og detter av :( .
Da blir man sånn
8289375170_cb0ebdf750_b.jpg



Da er det min tur

8288315635_fd41a3b33b_c.jpg

Og den var snill og blei med helt inn :D
(og dreit på meg)
8289374338_0cd9323499_c.jpg

Lars landet en liten en også :D

8289368032_5eb13a7a42_c.jpg

Dette her er brutalt fiske som gir mye action og er moro siste timen av en Guidedag . Guidene blir som små guttunger av dette ^_^ . Siste dagen min knakk jeg 12 Stanga mi seint på kvelden på en stor Tarpon. Da henter guiden 10 stanga med flyteline og skal prøve med den også enda vi har sett fisk på 100 kg under båten :rolleyes:
Vi røyk av flere fisk tidlig enda vi brukte 0,80 fortom(mono). Kommer fortom for langt inn i munn blir den raspet opp ganske fort.

Var ihvertfall en svært bra tur med to meget bra turkamerater. god stemning hele veien , untatt når Lars så litt mygg da
Som nevnt før er Los Roques lett å anbefale
Og det er ett ganske rimelig Tropisk alternativ siden du kan fiske mye på egenhånd uten guide etter både Bones og Tarpon. Vi hadde 16 netter der ute og en i Caracas, og jeg brukte vel 24 tusen totalt.
Regner da ikke med fiskeutstyr selvsagt, det er jo en investering....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeglede er fiskeglede , selv om det er fluefiske ;) Bra rapport å lese etter å ha måket snø på Sørlandet... Hvordan er det med kystfiske eller tilgang til båter til havmeite der nede i Venezuela ?

Vurderer selv tur på egenhånd og uten guider , men er usikker på om jeg skal satse på Fidel - land eller Chavez - land ( Que en paz descanse...;) ). Har god erfaring med Cuba når det gjelder kystfiske , men er villig til å prøve noe nytt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeglede er fiskeglede , selv om det er fluefiske ;) Bra rapport å lese etter å ha måket snø på Sørlandet... Hvordan er det med kystfiske eller tilgang til båter til havmeite der nede i Venezuela ?

Vurderer selv tur på egenhånd og uten guider , men er usikker på om jeg skal satse på Fidel - land eller Chavez - land ( Que en paz descanse... ;) ). Har god erfaring med Cuba når det gjelder kystfiske , men er villig til å prøve noe nytt...

Er masse lokale fiskere der nede som går ut hver dag etter Wahoo ,Barracuda og mindre Tunfisk på utsiden av revet. Så du som snakker Spansk burde komme deg lett utpå for en billig penge. Disse gutta fisker med håndsnører og med små båter. Ville ikke forundre meg om du fikk fiske bortimot gratis mot at de beholdt fangst og du betalte bensin(som er meget billig der nede)

Problemet er vel at det kan være mangel på Bensin til tider ute på Øya der til tider og registrerte guider har førsterett og størst del av kvota.

Meite er overlegent fluefiske som vanlig ja hehe

Ja det er som regel det. Men så henger en meita fisk dertil lavt også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men hver sin smak :D

Helt klart.

Har vel klar en formening om at man blir en betraktelig bedre fisker hvis man har prøvd det meste.

Akkurat nå er fluefiske greia for meg, men tilbringer en god del timer hvert år med å stirre på en stangtupp, i håp om napp :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Lars p : Når jeg har fisket på Cuba , brukte jeg faktisk flue også, dog ikke med fluestang. Jeg brukte flue + dobb som kastevekt. Husker det var flere finske og danske fluefiskere som brukte tradisjonell metode ( fluestang) De nåde aldri ( til sammen) mengde fisk og størrelse vi greide å få til med flue + dobb. Suverene fluevinnere var : Wolly bugger , oliven ( med kule øyne) og March Brown . Konkurranse er konkurranse, så det ble en god del fine middager og pils etter hvert :) ( betalt av fluefiskere , selvfølgelig)

Jeg vurderer sterk å ta meg en tur til Galapagos øyne etter hvert, istedenfor Karibiske øyne. Jeg er hovedsakelig en artsfisker, og disse øyne tiltrekker på mange måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.