Gå til innhold
Fiskersiden

lett tilgjengelig telt og fiskeplass i nordmarka..


Slemmo
 Share

Recommended Posts

med utgangspunkt i Maridalen, gjerne ved et vann hvor det er litt gress og svaberg.....skal ha med dama på telttur og dette var kriteriene.....

selv er jeg ikke spesielt kjent i nordmarka selv. det bør heller ikke være plasser hvor det er mye folk, vi kommer til å sykle og det gjør ingenting om man må dytte syklene litt for å komme til en litt bortgjemt plass.

tittet litt på Fagervann på kartet f.eks og det så jo greit ut forutsett at det ikke er noe særlig trafikk der.....kanskje på vestsiden f.eks.

og for min del bør det jo være mulig å få fisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestsiden av Fagervann (med unntak av neset) har liten trafikk, men også dårlig med teltplasser. Og ingen som jeg vil kalle sikkelg fine (med tanke på sol)

ØyungenGåslungen er et lettere med teltplasser - og holder du deg unna blåstiene så er det ikke så veldig mye trafikk heller.

Fagervann er forresten ikke et sted man "lett" sykler til. Sett igjen sykkelen på skar.

(letteste er sykle opp et styke fra hammeren om man *MÅ* sykle på stiene)

Er ikke så lett å gi tips til vann som:

a) ligger nært maridalen (mye drikkvann rundt der)

:o litt skjermet for mye folk

Maridalen er tross alt utgangspunkt #1 for folk som skal med sykkel i marka fra oslo siden.

Ser man vekk fra Maridalen (tog et kjekt :) ) er Elvann (riktignok noe tappet) veldig lett å komme til. Veien fra Elnes går helt opp til vannet, selv om kartet og merkingen sier at du skal ta av lengre litt lengre nede. Enda lettere tilgjennelig er Store Skillingen (tog til Stryken, 10 minutter å sykle)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært på en del korte dagsturer til Gåslungen. Der treffer jeg nesten aldri folk, bortsett fra en og annen turgåer på jakt etter ett kjentmannsmerke som ligger rett rundt hjørnet. Vannet har flere OK fiskeplasser og OK med fisk. Minst to greie teltplasser. Vannet ligger litt "nedi ei dump", så det kan hende du mister sola litt tidligere enn ved Øyungen/Rottungen, men de siste dagene har det vært litt sur vind i marka, så det kan hende det bare er en fordel (hvis du drar i dag).

Har selv tatt med dama hit uten at det har vært noe surving over fasilitetene = :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er heldigvis kjentmannsposten som sto ved Gåslungen fra forgje sesong. (blir vel tatt vekk i løpet av Juni?) Nærmeste nå er ved myrtjernelva (fossen) like nedfor broa på veien mot liggeren. (Som forøvrig er en av markas eldste boplasser.)

Ellers er vel det noen plasser rundt Åslungene også som ikke er de mest trafikkerte stedene, men gåslungen/øyungen er vel det beste stedet imo. Vollen mellom Øyungen og Gåslungen burde være greit med tanke på sol, men jeg har ikke sjekket området for teltplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Thile

Hmmmm, ingen oslofolk som blir flaue nå når en bergenser opererer som kjentmann for nordmarka.

Ingen kritikk til deg dette Cral.

Østmarka er "min" skog.

Skal bli litt mere aktiv over there når jeg starter med ola-dilt.. Då ska me se om du ikkje får litt konkuranse der borte ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av poppe

NEI cral! i oslo har vi bare ett drikkevann, kanskje de har 50 i bergen men i oslo er det bare ett!

Kjenn din by Poppe :P

Du tenker på Maridalsvannet som er hovedvannforsyning for Oslo.

I tillegg har vi Nord og Sør Elvågå (Østmarka) og Langlivannet (ligger på grensen mellom Krokskogen og Nordmarka) som også levere vann til mange av byens innbyggere.

Men greit, bare Maridalsvannet som ligger i Maridalen da... Men nordfor Maridalen har vi Skjærsjøen og Dausjøen i henholdsvis vestre og østre nordmarksvassdrag. Disse har også fiske/campe forbud grunnet at de levere vann til drikkevannet.

I Lillomarka har vi (som forsyner maridalsvannet) Kringla og Langevann, Lille og Store Gryta. I tillegg kommer magasiene i Breisjøen, Svartkulp og Alnsjøen. Men disse 3 er ikke "rundt" maridalen lengre.

Videre i østmarka har vi vel bare Igltjern som har fiskeforbud grunnet drikkevann for oslo (lever vann til Elvågå), men Halsjøen, Drettvann og Fiskelausa (disse er vel reservevann?)levere vann til Nedre Romerike. (men disse ligger vel strengt tatt ikke i Oslo da) er noen andre vann legre øst i østmarka som også er drikkevann, men ved disse har jeg ikke vært.

Kan jo ta med et par vann til i Krokskogen (som heller ikke er Oslo Kommune) som har fiskeforbud: Trehørningen, Byvannet, Småvann og Aurevann som lever vann til Bærum. Kringla levere vann til Langlivannet og har derfor fiskeforbud det også.

Gabrielsen: Hvilke av disse er det som er på reserve listen? Elvåga er ikke reserve vann. Mulig at Halsjøen, Drettvann og Fiskelausa er reserve vann, her er jeg ikke sikker. Og så er vel Breisjøen, Svartkulp og ALnsjøen mulige reserver.

GeriM: 4 stk? Regner du nordSør elvågå for 2 vann, eller er det et vassdrag jeg ikke kommer på i farten?

Langlivannet, Maridalsvannet, Elvågå og ?

(Nå kan det jo hende at jeg tar litt feil innimellom alt dette da, men så er jo jeg bare bergenser og Poppe har jo bodd 4 ganger så lenge i Oslo som meg :P )

Når det gjelder Bergen, så har vi ikke så veldig mange vann der heller lengre. De bygger om hele vannforsynsingsnettet i Bergen nå slik at de fleste vil få vann fra Gullfjellet. Men forsatt vil nok vann som Jordalsvannet ha fiskeforbud lenge fremover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"GeriM: 4 stk? Regner du nordSør elvågå for 2 vann, eller er det et vassdrag jeg ikke kommer på i farten?

Langlivannet, Maridalsvannet, Elvågå og ?"

___________

Oslo kommune selv oppgir følgende vann:

Maridalsvannet, Elvåga, Langlia og Alunsjøen (skal det siste være Alnsjøen?) jfr.

http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.ko...annforvaltning/

Beklager, jeg kunne likså godt ha nevnt de i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av poppe

men **** heller da! ikke så farlig om du fisker der en gang i blandt, unnskyldningen er at du ikke visste det.

Regner vel med at det blir sett på som en forferdelig dårlig unnskyldning. Er vel som regel ditt ansvar at du kjenner reglene for å fiske der du fisker...

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAS: Jeg har fått noe fisk i fagervann og ikke mye i Øyungen.

Men vedkommende som spurte har spurt om steder der han kan sette opp telt, og som er nært maridalen - og hvor det bør være mulig å få fisk.

Alle vann jeg har nevnt er vann hvor det bør være mulig å få fisk. Hadde kravet vært at han skulle fått fisk, ville nok lista sett litt anderledes ut.

Avsporingen mot drikkevann gjør jo at 2/3 av vannnavnene i denne diskusjonen er vann man ikke har lov å fiske i. Og der har jeg i alle fall ikke fått fisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tok en liten sykkeltur opp på onsdag var det vel (den dagen med så ****** haggelvær) for å rekognosere litt og dro først opp på vestsiden av skjærsjøen opp til aurtjern og hadde akkurat startet på blåstien som går rundt nordsiden av skjærsjøen over til veien mot rottungen osv. da haggleværet slo til for fullt, så jeg dro tilbake samme veien og tok brua over skjærsjødammen og veien nedover igjen, men området så iallefall fint ut, rundt skjærsjøen var det jo tilogmed både gress og svaberg, så det lover jo bra, selv om man ikke kan campe akkurat der.....det er vel egentlig totenåsen som er mitt område, men jeg bør nok bli flinkere til å bruke nærområdene når man først har dem sånn nesten rett utenfor døra på carl berner......hvis det er noen som har fine telttips for østmarka også så er det forsåvidt bare å hoste opp de også ;) ...og takk for alle tips så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNGE POPPE!

Det er nok ikke bare maridalsvannet som har drikkevannsrestriksjoner i Maridalen. Også Skjærsjøen og Skjærsjøelva har drikkevannsrestriksjoner. Faktisk er også Dausjøen og dausjøelva som renner ut i Maridalsvannet underlagt drikkevannsrestriksjoner.

Og jo, det er "farlig" om du fisker der en gang i blant. Din henvisning til at det kan brukes som unskyldning at du ikke visste er for dum! Det er tydelig merket med skilting hele veien! Blir du påtruffet av vannverkets oppsynsmenn eller drikkevannsoppsynet fra OFA som har denne tjenesten fra mai til ut august mens du fisker i drikkevannsområdene, kan jeg garantere deg anmeldelse og bøtlegging.

At du gir uttrykk for så mye uvitenhet får vi bare legge på kontoen for lav alder.

sitat:Opprinnelig postet av poppe

men **** heller da! ikke så farlig om du fisker der en gang i blandt, unnskyldningen er at du ikke visste det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.