Gå til innhold
Fiskersiden

Brisling som gjeddeagn?


Eivind Stensrud
 Share

Recommended Posts

Har søkt litt rundt, men lurer på om brisling er et bra agn til ismeite etter gjedde. Har også sett at makrell og hvitting funker.

Er det et bra agn?

Hvis dere ville lagd en liste med som inneholdt brisling, makrell, hvitting og mort, hvordan hadde den sett ut mtp best først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 2fish. Skal du ha smågjedde på rundt kg så funker de utmerked. Skal du ha større eksemplarer må du opp i str. Gjerne 20-30cm. Da er det lokal agnfisk (mort, sørv, sik, abbor) eller makrell/sild som funker best. Liker saltvannsfisk om det er tykk is og snø på toppen og lokal om det er tynnere blankis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men steinar er det ikke slik at det selges brisling i de fleste butikker som brukes til ørret dorging f.eks i mjøsa.

Om det sier noe om lovligheten er en annen sak.

Tror de færreste bruker brisling til ørretdorging i dag. For noen år siden kjente svært få til at det er ulovlig, så kom en periode hvor det var en del forvirring om reglene, men de siste 2-3 årene har de vært kjent i miljøet at dette ikke er tillatt.

Jeg kjenner ikke til at det har vært solgt brisling på butikker i Mjøsområdet.

Viktig å være klar over at dette forbudet også gjelder makrell og sild (og alle andre saltvannsarter) og overalt i ferskvann.

Tror det syndes mye mer mot reglene om at agnfisk skal komme fra samme vassdrag blant andre grupper av fiskere enn det gjøres blant trollingfiskere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit hvilken smitteproblematikk disse reglene bygger på? Har det noen gang kommet frem indisier på smitte fra frossen (eller fersk) saltvannsfisk til ferskvann? Ev.t. Hva er man potensiellt redd for kan smitte?

Blir litt nyskjerrig da jeg aldri har hørt om smitte den veien men mener selvsagt at man skal forholde seg til gjeldende lover og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sier vel strengt tatt forskriften at man ikke kan bruke fisk fra ett vassdrag som agn i et annet vassdrag. Saltvann er ikke et vassdrag, ergo er det ikke forbudt å bruke saltvannsfisk som agn i ferskvann. Jeg klarer ikke å finne den igjen på lovdata.no, men mener at ordlyden gikk i den retningen.

Dette er dog min tolkning av forskriften, så ikke ta den for god (agn-)fisk.....

§ 37 Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av fisk forbudt å bruke:

8. Fisk som agn i vassdrag, unntatt død fisk fra samme vassdrag som agnet benyttes i.

Det betyr vell at saltvannsfisk ikke er tillat.?!

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 37 Så vel i sjøen som i vassdrag er det til fangst og avliving av fisk forbudt å bruke:[/size]

8. Fisk som agn i vassdrag, unntatt død fisk fra samme vassdrag som agnet benyttes i.

Det betyr vell at saltvannsfisk ikke er tillat.?!

Du fant tydeligvis den jeg lette etter. :) Enhver tvil er borte, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som veit hvilken smitteproblematikk disse reglene bygger på? Har det noen gang kommet frem indisier på smitte fra frossen (eller fersk) saltvannsfisk til ferskvann? Ev.t. Hva er man potensiellt redd for kan smitte?

Blir litt nyskjerrig da jeg aldri har hørt om smitte den veien men mener selvsagt at man skal forholde seg til gjeldende lover og regler.

Tror dette er noe av grunnen: http://en.wikipedia.org/wiki/Viral_hemorrhagic_septicemia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nei Eivind. Fjord og Sjø er sammenhengende og fisken er ofte på vandring over store områder. makrellen man fisker langs land i den lokale fjorden på sommeren, befinner seg langt ute i de dypefjorder på vinteren og blir fanget av trålere og notfisker der ute, så en slik regel hadde ikke vært gjennomførbar.

fisken i sjøen vandrer i store sammenhengende vannmasser. i ferskvann kan man bruke all fisk i det samme vassdraget til agn, så om man foreksempel fisker sørv i et vann, og bruker det i et annet vann noen kilometer unna så lenge disse er forbundet med en bekk eller lignende er det lov

Korriger meg om jeg tar feil :-)

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg ser ikke den store problematikken med å bruke brisling i ferksvann, hvis man sier at samme vassdrag skal være tillatt, siden sistnevnte da inkluderer å flytte fisk oppstrøms. Veldig mange fisk er forholdsvis lokale og flytter seg ikke i stor grad mellom fjorder (mer vanlig at fisk sprer seg via befrukta egg som følger strømmen), så den delen gir mening. Uansett: det er nok best å begrense seg selv, heller enn å anta at lovens tekst alltid er like fornuftig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt abbor under ismeite etter gjedde. Fisker først opp noen superabbor mellom 15-20 cm som jeg henger "døde" på agnkrokene.

Fungerer bra om gjedda er i slaget, pers. 6.5kg på Bergsvannet med et slikt oppheng!

Viktig å ikke spre smitte, så med det i bakhodet bruker iallefall jeg agnfisk fra det aktuelle vannet det agnes i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.