Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger litt hjelp med de største


arnefk
 Share

Recommended Posts

Hallo!

Jeg skal på isfiske i påskeferien. Det er kikkfiske det går i, men de siste årene har jeg fått et aldri så lite problem. Jeg klarer ikke å få de største røyene til å bite på. Hvis det er noen har tips så hadde jeg tatt de imot med stor glede!!

Røya er jo av og på. Når den er på hugget kaster den seg over agnet med dødsforakt. Når fisket er tregt er det utfordring å få de store til å bite. Hvis fisken viser seg i hullet er den interessert (ikke alltid) og min erfaring er at det er nok å "vugge" forsiktig med skjea, men hvis røya mister interessen og er iferd med å forlate kan man legge inne noen lokkedrag. Når jeg fisker i Indre Troms fisker jeg med 0.30 fortom og maggotkrok str 8-10. Dette holder på fisk opptil 1.5kg. Hvis jeg ser større fisker har jeg ei stikke liggende klar med 0.40 fortom og større krok egnet med en stor akkarbit og bytter raskt til denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tips fra en som sa at det de fleste gjorde feil ved kikkfiske, var og ikke bevege skjea kraftig nok. man skulle gi den kraftige rykk, slik at den fikk kraftige, korte bevegelser. Det gjorde at storrøya hogde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.