Gå til innhold
Fiskersiden

Mandalselva - Meninger


Wiggy
 Share

Recommended Posts

Mitt ønske er at alle skal få mulighet å lufte sine konstruktive meninger og erfaringer, kan da bruke de videre for å utvikle fiske i Mandalselva i en positiv og forbedret retning.

Jeg kommer til å poste dette på flere forum og på FB, så jeg beklager for at innlegget kommer til å dukke opp andre steder.

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ Atomichaggis - from one english guy to another. Pike and Zander, are you crazy? We can move to Holland for that kinda stuff. Give me adipose friends anyday.

@ Ictys - kr 5000,- er kun for et sesongkort i delområde 3. Ellers er de andre sesongkortene samt uke og dagkortene i de andre sonene er uforandret.

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere dette er så dyrt?

Det er tross alt ikke mer enn 50 kr dagen sånn ca. jeg fisker i bjerkreim ei uke i ferien, prisene der er omtrent det samme, 4500 for årskort, 1750 for uke og 350 for døgn.

Selv om mandalselva er ei smålakselv, så er det ikke noen sesongkvote der, kun døgnkvote. Sammenlignet med trøndelag der det er sesongkvote på 8 laks i de store elvene, så er sjansen for å få noen pene fisk i løpet av sesongen like store i mandalselva. ikke sammenlignbart med gaula eller namsen kanskje, men der koster det også endel mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det har visst nok oppstått noe misforståelse rundt dette tiltaket. Det var meg selv som ønsket å innhente meninger for å da videre formidle til den nye Styrelederen. Jeg beklager hvis noen har opplevd dette som negativt. Målet er og har alltid vært å dra i gang noe konstruktiv og produktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Det kunne vært greit at man på hjemmesiden faktisk informerer om hvem som er oppsyn i sone 2 og hvordan disse kontaktes. Jeg har til nå ikke møtt på et eneste oppsyn, og det foregår alt for mye tullball som burde vært meldt videre. evt får de ta grep og la oss som fisker sone 2 en del, få lov til å gripe inn med fullmakt der det er behov for det.

Videre er det behov for at elveeierlaget går ut på sin side og presiserer at det kartet som er laget over sone inndelinger, ikke overprøver de skilt som er satt opp langsmed elva. Videre at det enkelte skilt gjelder på den siden av elva det er satt opp, og ikke mot tilsvarende skilt som markerer sone inndelingen på andre siden av elva. Det kartet som er utarbeidet markerer sone inndelingen helt feil og skaper alt for mye frustrasjon. 99% av oss skjønner at kart gir en noenlunde oversikt og at det er skiltingen som gjelder. men jaggu kan de der 1%erne støye og ødelegge fisket for oss andre. Jeg har tidlgiere fått det bekreftet av Damli, det med at skilt etc skal forstås slik som dette. men hva hjelper det når dette ikke ligger ute for allmennheten et sted.

Jeg har forsøkt å kontakte de som har med dette å gjøre, men det finnes jo ingen sted det går an å sende en mail vedr slike ting. dette er for dumt i 2013. man burde som et minimum ha et sted hvor man kan sende tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja, da har det jo skjedd noe. Så for vi håpe dette holder. Da er det på mobilen og tar det med meg.

man bør videre innføre en fangstregistrering på den enkelte fisker og ikke på den konkrete sone. Jeg ser det tas mye fisk, men den finnes ikke igjen på nett. Fikk synes presset på å få kort er stort nok og vil ikke hause det opp mer. For bestandsmålingen sin del spiller det ingen rolle hvilken del den er tatt i. Videre bør rapportering belønnes på noe vis. En trekning på et gratis døgn eller no blandt de som melder inn??

Ble veldig nøyd nå Wiggy, ser sesongen videre lyst i møte. Dette har det vært jækla mye styr med gjennom flere år. En stor takk for effektiv kommunisering:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligens kjent, men bare til informasjon er det fra sesongstart til slutt:

1 oppsynsmann i sone 1

2 oppsynsmenn fra Lærkjær til møllsbrua i sone 2

2 oppsynsmenn fra Møllsbrua til Øyslebøgrensen i sone 2

2 oppsynsmenn i sone 3

1 eller 2 (litt usikker) oppsynsmann/menn i sone 4.

Takk for en hyggelig tilbakemelding Pero :bow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei Ryan,

kan du skaffe tall fra svogeren din på hvor mange sesongkort som ble solgt i sone 3 iår?...

Grunneierne i Mandal hadde ganske godt av en ræva sesong, for alt vokser ikke inn i himmelen (selv om mange på sørlandet tror det..:-)

Om man ser på mange soner i sone2 som tidligere var "umulige" å få kort på, så kan du nå fritt velge å vrake den dagen du har lyst... dette er utelukkende av den enkle grunn at det er faktisk KUNDEN som bestemmer hva som er rett prisnivå i ei smålakselv, og om sonen er verdt pengene. Hauge A er et strålende eksempel på det å prise seg ut.. hadde de senka kortprisen 100 kroner så hadde alle kortene vært solgt hver dag, det er jeg overbevist om, istedet nå, så er det sporadisk solgt noen kort igjennom sommeren.

At den største laksen hvert år bare er 11-13 kilo er ikke tilfeldig, det er kjempestort til mandal å være.

at det går en og annen laks der på 15+ er helt sikkert, men det er mange tusen sveler for hver 15+....

så en annen holdning til fiskerne (kundene) sine i framtida, der en faktsk stikker fingeren i jorda å ser hvilket produkt man faktisk selger er mitt gode råd til grunneierne i Mandalselva.

Og det holder ikke med å selge hva man TROR kommer, en må faktisk se bakover å se på kvaliteten som ble levert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helhjertet støtte til Aasmund aa! Det er mange som undres over hvordan Mandalselva styres og forvaltes. Noe kan sikkert forklares med at elva i mange år var tilnærmet tom for laks og at man derfor mistet litt fotfeste når laksen kom tilbake i starten av 2000 - tallet. Mange grunneiere trodde de satt på en gullgruve, og noen tror åpenbart dette fortsatt. Mandalselva er og blir en smålakselv der man i tillegg i svært liten grad har tilrettelagt for fiskerne i forhold til Gapahuker og toaletter langs elva og overnattingssteder. Prisene burde være deretter.

Kanskje kan noe av forklaringen ligge i den fullstendige mangelen på interresse for fisk og fiskere som enkelte grunneiere har? I andre elver er grunneierne en del av miljøet langs elva. De bidrar med tips og råd samtidig som de selv får høre hvordan de tilreisende fiskerne opplever elva. I Mandalselva har jeg aldri noen gang sett en grunneier ved elva bortsett fra et par untak.

Mandalselva lider nok også litt under nærheten til Danmark/Tyskland. Generelt vil fiskere fra disse landene være lite kravstore når det gjelder fasiliteter langs elva og relatert til overnatting. Siden disse også utgjør den største kundegruppen ser man kanskje ikke hensikten i å legge bedre til rette for fiskerende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode kommentarer, de beveger seg videre.

Jeg er ikke i noe posisjon/stilling for å kunne svare ditt spørsmål Asmund, og jeg er heller ikke helt sikkert om hvis slik informasjon er tilgjenglig til publikum, men jeg kan spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...
  • 5 years later...
Den 24.3.2013 at 16.44, Wiggy skrev:

@ Atomichaggis - from one english guy to another. Pike and Zander, are you crazy? We can move to Holland for that kinda stuff. Give me adipose friends anyday.

@ Ictys - kr 5000,- er kun for et sesongkort i delområde 3. Ellers er de andre sesongkortene samt uke og dagkortene i de andre sonene er uforandret.

fremdeles er det litt dyrt syns jeg... vi har audna og sygna som er betraktilg billigere i regionen og syns det er synd mandalsvassdraget er så høyt priset.....  er tross alt skatte penger som er brukt til og få elva i fiskbar stand igjen ... dette er sikkert ikke alle som er enige men jeg syns prisnivå i mandalsvassdraget ikke gjenspelier hva man får igjen.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.