Gå til innhold
Fiskersiden

Min første karpeopplevelse i Frankrike


Hallvard
 Share

Recommended Posts

Mitt liv som karpefisker fikk sin spede begynnelse i 2007 sesongen, det var Iversen som var primus motor og dro meg inn i denne utrolig spennende fiskeformen. Det skulle allkevel gå 2 år før jeg virkelig fikk prøvd meg og det er her eventyret starter.

Sesongen 2009 nærmere bestemt april og jeg befinner meg i en overlesset bil sammen med Iversen på vei gjennom europa. Danmark, Tyskland, Luxenbourg og til slutt Frankrike. Jeg er pent sagt veldig klar for å fiske og uten tanker for at det i utlandet også er fartsgrenser dundrer jeg nedover så det formelig gnistrer i de tyske fotoboksene. :)

Vel fremme er det innom fiskebutikken for å ordne fiskekort, bomnøkkel og litt ekstra fiskeutstyr. Dette var ikke bare bare da franskmenn, ihvertfall de vi traff ikke kunne en glose engelsk, men ved hjelp av tegnspråk miming og lett blanding av norsk, fransk og engelsk ordnet alt seg. Og vi kunne sette leir. Som sagt var jeg relativt fersk i gamet så jeg hadde med meg tunneltelt og oppblåsbar madrass, ( full av hull skulle det vise seg) mens Iversen sov godt i shelter og god og bred feltseng. Jeg bestemte meg allerede første natta da jeg for n`t gang våknet av at jeg frøs og måtte pumpe opp madrassen igjen at her måtte det legges inn forslag til regjeringen om fornying av turutstyret. De av dere som vet litt om karpefiske kan vel levende forestille dere hvordan det fortonet seg når karpealarmen hylte mitt på natten og jeg i fortsatt halvsøvne skal prøve og bakse meg ut av en trang sovepose i et trangt telt mens jeg desperat prøver å få på hodelykt å finne skoa. Jeg følte meg mange ganger som en kålmark de gangene jeg bare kapitulerte å dro meg etter armene ut av teltet med soveposen godt vridd rundt ankler og knær.

Som alltid på min og Iversens fisketurer er yatsyen på plass og etter endel øl god mat og vin braker vi sammen i noen heftige runder med yatsy. Konkurransemennesker som vi er blir dette en fin tidtrøyte for oss.

Stedet vi fisker heter La Maxe.

La Maxe er en del av elva Moselle i nærheten av byen Metz i Frankrike. Området er sterkt påvirket av varmtvannsutslipp fra et kullkraftverk i nærheten, og store mengder fisk trekker inn i La Maxe fra den kaldere elva. Det varme vannet året rudnt fører til enorme matressurser og trivselstemperatur for de fleste fisk.

Det er tatt flere enorme karper i området, bl.a en speilkarpe ppå 35 kg og flere skjellkarper på over 30 kg. Det er også et eldorado for malle, og det er tatt fisk på over 90 kg. Fisken er selvproduserende og det er ingen utsettinger av fisk.

Fisket starter litt tregt noe vi er klar over da det er helg og kraftanlegget har stengt i helgene og utslippet av varmtvannet ikke starter før natt til mandag. Iversen får 5 karper i løpet av helgen før mandagen starter med et kanonfiske. Fortsatt for Iversen som høvler opp fisk etter fisk. Jeg smiler tappert å prøver så godt jeg kan å glede meg over kompisens action, men smilet blir stivere og stivere ;) etter sin 10`ende karpe og jeg fortsatt står uten napp. Foreslår Iversen at jeg skal overta en av stengene på han sin pod for det er tydelig at all action skjer på hans swim. Men det må endel overtalelse og nok en fisk til før jeg motvillig lar meg overtale. Det går jo hardt ut over stoltheten, men fiskefeberen får til slutt overtaket. Jeg peker ut hvem stang som er "min" og spenningen stiger. det tar ikke mange minuttene før det runner, men på en av de andre stengene., Og nok en gang må jeg bivåne Iversens gledesutbrudd :) dette gjentar seg enda engang før jeg endelig bryter forbannelsen og kan lande en karpe på 9.1 kg. Jeg er kjempefornøyd med PB og nyter en øl i sola før jeg finner ut at jeg må gjøre noe angående swim. Så jeg flytter meg litt lenger innover. Mens Iversen fortsetter å høvle opp fisk natt til tirsdag med en litt kaotisk dobbeltrun som høydepunkt som resulterte i 2 10 kg`s karper på matta samtidig. Begynner det å løsne for meg. i løpet av natta får jeg en pen fisk på 15.3 kg og så fortsetter det bare å bite gjennom dagene og nettene. Med en ny PB på 17.1 er jeg strålende fornøyd, "desverre" er fisken 100 gr mindre enn Iversens daværende rekord noe jeg selvsagt får høre til det kjedsomlige ;)

Oppsumert får jeg 25 karper den uka hvorav 7 er over 10 kg og 15.3 15.9 og 17.1 er de største. Mens Iversen kan skilte med 33 karper hvor største er 15.0 kg så jeg tok en overlegen seier angående de største fiskene;)

http://s1324.photobucket.com/user/kopeder/media/Facebook/La%20Maxe%20april%202010/580073_10151297595827657_1686184854_n.jpg.html

http://s1324.photobucket.com/user/kopeder/media/Facebook/La Maxe april 2010/580073_10151297595827657_1686184854_n.jpg.html

http://s1324.photobucket.com/user/kopeder/media/Facebook/La Maxe april 2010/580073_10151297595827657_1686184854_n.jpg.html

http://s1324.photobucket.com/user/kopeder/media/Facebook/La Maxe april 2010/580073_10151297595827657_1686184854_n.jpg.html

Dette var begynnelsen på rapportene mine fra Utlandet, har noen fler på lur så de kommer når tiden tillater det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.