Gå til innhold
Fiskersiden

Is på Nordåsen?


Kveldulv
 Share

Recommended Posts

Er det sant? Jeg tar ikke opp fisk, men gjør likevel en sak utav å ha mitt på det rene. Hvor/hvordan er dette spesifisert?

Jeg finner ikke kartlinken igjen, men hele Nordåsen bortsett fra et lite område ved Hopsfossen er fredet. Mulig du finner kartet ved å lete litt på fylkesmannens hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å finne info noen steder om fredning der. Så om den er fredet der er det i alle fall dårlig nok opplyst til at det ikke er rart om folk ikke vet det.

Jeg vet at det jobbes med gyteforhold i bekkene der. Men ellers handler mesteparten av informasjonen man finner om at det er ett flott sted å fiske SØ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter iherdig, gravende etterforskning viser det seg at hele Nordåsvannet ut til Straume bro er fredningssone som altså har samme fisketid som det strengest regulerte anadromførende vassdrag som renner ut der.

Hvis det er Apeltunvassdraget, er fisketiden 1. juli - 15. august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På siden som beskriver fredningssonen i Nordåsen, står følgende å lese:

"I den raude fredingssona er det strengare reglar for fiske med garn og andre fastståande reiskap".

Link: http://www2.fylkesmannen.no/fagom.aspx?m=58942&amid=3018811

Tolker det dit hen at det er lov å fiske med stang fra land etter sø hele året i Nordåsen...

MM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, merkelig. Hvis du går ett nivå opp på kartet står det nemlig:

Dei raude områda viser fredningssonene i sjø utanfor vassdrag med laks og sjøaure. Innanfor fredningssonene er fisketida for fiske etter anadrome laksefisk frå land og båt dei same som reglane for fiske etter sjøaure i det aktuelle vassdraget. I munningssoner som omfattar fleire vassdrag følgjer fisketidene reglane for sjøaurefiske i det strengast regulerte vassdraget.

http://www2.fylkesmannen.no/hovedEnkel.aspx?m=58941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På epost bekrefter Fylkesmannen at det i hele Nordåsvannet, ned til Straume bro, bare er lov å fiske anadrom fisk, også med stang, innenfor fisketiden til det strengest regulerte anadromførende vassdraget som renner ut der.

Jeg går ut fra at det er Apeltunvassdraget, 1. juli - 15. august.

Ikke akkurat lett å finne ut av. Det tok meg noen fem eposter før jeg fikk et noenlunde klart svar. Jeg vet ikke om det strengest regulerte vassdraget som renner ut der faktisk er Apeltunvassdraget, og fisketiden der fant jeg heller ikke tilgjengelig på nettet, men fikk den opplyst ved forespørsel til Fylkesmannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På epost bekrefter Fylkesmannen at det i hele Nordåsvannet, ned til Straume bro, bare er lov å fiske anadrom fisk, også med stang, innenfor fisketiden til det strengest regulerte anadromførende vassdraget som renner ut der.

Jeg går ut fra at det er Apeltunvassdraget, 1. juli - 15. august.

Ikke akkurat lett å finne ut av. Det tok meg noen fem eposter før jeg fikk et noenlunde klart svar. Jeg vet ikke om det strengest regulerte vassdraget som renner ut der faktisk er Apeltunvassdraget, og fisketiden der fant jeg heller ikke tilgjengelig på nettet, men fikk den opplyst ved forespørsel til Fylkesmannen.

I Boken "Fiskeguide for Bergensvannene" står det under Apheltunvanent at all ørret og SØ som blir tatt i Apheltunvannet bør gjenutsettes for å sikre et godt fiske i nordåsen. Videre står det at Bergen Sportsfiskere er blitt faddere for vassdraget, de har startet kultiveringsarbeid osv. De har også utarbeidet en rapport som kan fåes ved hendvendelse til foreningen.

Så om du tar kontakt med Bergen Sportsfiskere kan du nok temmelig sikkert få et godt og tydeligere svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.