Gå til innhold
Fiskersiden

Artsjakt/lister


Recommended Posts

Hei !

Jeg lurer på noe når det gjelder artsjakt/jegere... Ser jo at det er flere her inne med veldig høye tall på listene sine ( ref NKML-gutta )

90 ++ Finnes det mange i Norge som har over 100 arter ?

Jeg har selv 40 arter nå som er veldokumentert og avbildet. Og jeg vet at med litt ekstra innsats ( spesielt i ferskvann ) så er det gode muligheter for å runde 50 arter og med litt ekstra meite ( mikromeite ) i sjøen så kanskje 55 :)

For dere som har da 55-60 arter +++, hvor følte dere at "smertegrensen" begynte å komme... Det er jo relativt spørsmål.. For det er jo selvsagt avhengig av hvor mye innsats man legger ned... Men vil tro mange av dere har kommet til et punkt der dere jager 1 art over lengre tid..... Og da blir det jo ekstra glede ( lykke ) over å få en nye art slik som MrVolcom med sin Hvitskate :):thumbsup:

Håper på noen tilbakemeldinger her...

Hilsen

Area

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes smertegrensen kom når jeg nærmet meg 80 arter egentlig, selvom jeg hadde flere ganske lette arter igjen.

Det har jeg forsåvidt fremdeles nå også (97 nå).

Potensialet i ferskvann i Norge er jo bortimot 40 arter, så skal du klare å nærme deg 100, er du nesten helt avhengig av å få mange i ferskvann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste som samler på arter i norge har artslisten sin her på forumet, og der er del vel ikke mange som har over 100 arter.

villhelm, irvin og sms er vel de eneste om eg husker riktig.

eg har 51 arter og eg får fremdeles mange kjekke opplevelser på mine turer.

Hvis eg får en tur til Østlandet og fiska i ferskvann så vil eg garantert få mange nye arter. er desverre ikke mange artene eg har som er rene ferskvannsarter. gjedde, harr og gullfisk er de eneste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte noen uker fra 66 til 90 arter, så med innsats, litt flax og flinke folk i ryggen så går d fint. Da hadde jeg selvsagt et ganske godt grunnlag i saltvann på forhånd, og det var ferskvanns-raidet som dro lasset for min del. Går saktere nå selvfølgelig, men har noen "enkle" igjen som nesten kun krever målretta reising (brungylt, sik, gullbust, grundling, hfsu, vassild etc). Dedikert og allsidig artsfiske gjør at 100 langt i fra er umulig. Med mye variert fiske så kan d fort dukke opp bonusarter også som den eg fikk nå.

Er kun de 3 overnevnte som er registrert med 100+, i tillegg til 2 stk som hevder de har 100+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte noen uker fra 66 til 90 arter, så med innsats, litt flax og flinke folk i ryggen så går d fint. Da hadde jeg selvsagt et ganske godt grunnlag i saltvann på forhånd, og det var ferskvanns-raidet som dro lasset for min del. Går saktere nå selvfølgelig, men har noen "enkle" igjen som nesten kun krever målretta reising (brungylt, sik, gullbust, grundling, hfsu, vassild etc). Dedikert og allsidig artsfiske gjør at 100 langt i fra er umulig. Med mye variert fiske så kan d fort dukke opp bonusarter også som den eg fikk nå.

Er kun de 3 overnevnte som er registrert med 100+, i tillegg til 2 stk som hevder de har 100+.

Først og fremst grattis med kongefangst.... Rart at du som har 97 arter ikke har Brungylt( men litt godt å se at dere kan mangle noe som er "litt vanlig " dere også )... En av de siste turene med Torungen HK ifjor fikk jeg 2 stk som bifangst :) rare greier :) , men vi har tatt brukbart med Brungylt her i Arendal.... Ellers så håper jeg å øke min liste kraftig iår, med hjelp av bla storebror Florø-Larsen :) han har alt guidet meg til min første Svarthå ( ja, det går ann å mangle den også :)... Selv om ikke det var den tøffeste oppgaven tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl har jeg såvidt over 60 arter (husker ikke helt nøyaktig etter et slette-raid pga manglende dokumentasjon. Skal få sjekka og oppretta liste litt etterhvert), men føler ikke på noen måte at jeg har nådd noen smertegrense. Enn så lenge har jeg ikke noen "uvanlige" arter på lista mi heller, og med et ferskvannsraid har jeg plutselig +10. Og jeg har helt sikkert 10 relativt greie saltvannsarter jeg kan plukke uten større problemer også. Så vil tippe at Rage er inne på noe når han hever 80-skiltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Sunnmøre har eg totalt fått 1 svarthå og 1 hågjel, så forstår godt at det går an å mangle den. Men her i Trondheim derimot, aular det av slikt, så artar som er "sjeldne" ein plass, kan jo være plage ein anna plass. Har faktisk fått meir svarthå enn nokon anna fisk i år. Potensialet til 100 artar er vel tilstade for alle som er villig å flytte litt rundt på seg, hos meg skjølv er det vel nesten 30 "enkle" ferskvassartar som er den raskaste distansen å dekke mot 100. Men manglar også haugevis med til dels enkle saltvassfisk som kloskate, lomre, gapeflyndre, havmus, brungylt, piggvar, brisling, ymse mikrofisk osv. Med andre ord maaange fine timar med gutsing framfor meg! :)

Og som nevnt; Når du til slutt har fått 100 artar, har du fiska så mykje, så lenge og så variert, at ein og annan bisarr bonus blir det nok. Om det er breiflabb, kvitskate, skjeggtorsk, pelamide, gråhai eller makrellgjedde veit du ikkje før du står der med den i henda og vibrerer. Det er berre å håpe ein får "lotto-arten" før ein blir så gammal at hjartet sviktar når fisken ligg i håven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått 103 arter ved å fiske nøyaktig hvor, hvordan og med hva jeg har blitt fortalt. Også har jeg hatt flaks ved tre ganger ila 22 år med fiske.

Flaks 3 gongar på 22 år vil vel bety 9 gongar på 66 år, om aktivitetsnivået er det same? Men om ein skal rekne "ny art-flaks", så vil den vel avta gradvis, sidan du kan ha "flaks" med samme arten 2 gongar (f.eks. å "bruke opp" 2 "flaksar" på 2 breiflabb i staden for 1 breiflabb og 1 makrellgjedde). Kan du lage ein formel som forutser kor monge nye "flaks-artar" ein kan forvente på eit aktivt sportsfiskeliv på sei.. ca. 75 år? Fint om du tek høgde for artar som blir utrydda framover, samt nye artar som blir introdusert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger for tiden på tomgang på 57 arter. Med noen dager i ferske vann og elver rundtomkring bør jeg kjapt bikke 70-75. Da tipper jeg jeg nærmer meg en slags smertegrense :) Et overordnet mål må være art nummer 100 en dag. Men det ligger langt frem, og det er igrunn ganske OK å tenke på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Rage at bøygen begynner å komme i underkant av 80 arter, jeg ville kanskje til og med sagt 70. Derfra og opp mot 100 kreves det mer reising land og strand rundt og større grad av målrettet fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukte noen uker fra 66 til 90 arter, så med innsats, litt flax og flinke folk i ryggen så går d fint. Da hadde jeg selvsagt et ganske godt grunnlag i saltvann på forhånd, og det var ferskvanns-raidet som dro lasset for min del. Går saktere nå selvfølgelig, men har noen "enkle" igjen som nesten kun krever målretta reising (brungylt, sik, gullbust, grundling, hfsu, vassild etc). Dedikert og allsidig artsfiske gjør at 100 langt i fra er umulig. Med mye variert fiske så kan d fort dukke opp bonusarter også som den eg fikk nå.

Er kun de 3 overnevnte som er registrert med 100+, i tillegg til 2 stk som hevder de har 100+.

Artig setning. Hva innebærer det å være registrert med 100 arter? Er det en offisiell liste? Den kongelige norske artsregistrering? De to de sier "hevder" har 100+, går det ikke an å regne med dem siden de ikke har artslista si "registrert"? Det er nok en god del artsjegere her i landet som ikke er medlem av forumet, men som likevel har et anseelig antall arter. Alle her som enten er ivrige artsjegere, eller som bare fusker litt i faget når sjansen byr seg står på skuldrene til folk som begynte lenge før oss. Artsjakt er ikke noe som plutselig dukket opp med Fiskersiden, det ble bare enklere og mer tilgjengelig. Det hadde det ikke blitt uten enkelte pionerer. Det er ikke vi som har funnet det opp, og å si at man må være "registrert" for å få lista si godkjent, at andre kun "hevder" at de har så og så mange arter er en nokså arrogant holdning.

For min del har en artsliste egentlig ingen verdi for andre enn den som eier den. Ei lang liste forteller ikke stort annet om en sportsfisker enn at han er litt koko i huet, litt ivrig, har greit med tid til overs og er temmelig nerd (personlig har jeg ei liste som er 77 arter lang, og jeg kan krysse av for alle de overnevnte bortsett fra "greit med tid til overs").

Det man trenger mest av for å nå 100 arter er tid. Tid og god guiding. Et visst grunnlag med kunnskap er en fordel, men det inngår i guidingen. Ingen kan alt, men samlet sitter landets sportsfiskere på en helt latterlig mengde kunnskap. Skal man nå tresifret på arter hjelper det veldig å høre på hva ekspertene på det aktuelle stedet eller den aktuelle arten har å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artsjakt er ikke noe som plutselig dukket opp med Fiskersiden,

Jeg trodde hele prinsippet sportsfiske dukka opp med Fiskersiden jeg, før Fiskersiden var det bare mataukfiske og garn lizzom. Damn, nå blei jeg skuffa.

(personlig har jeg ei liste som er 77 arter lang, og jeg kan krysse av for alle de overnevnte bortsett fra "greit med tid til overs").

I forhold til hva andre, meg selv inkludert, har synsa om lengre opp; føler du at på 77 arter er du i ferd med å treffe smertegrensa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oz peker på en del vesentlige ting, både hva tid, reising og ikke minst gode guider gjelder. Takket være Fiskersiden kan du få kontakt med sistnevnte sort over så å si hele Norge, og dette gjør jo jobben enklere.

Hva artslister angår så har Fiskersiden en fin samling lister fra mange av de ivrigste artsjegerne i landet, men garantert ikke alle. Selv har jeg ført artsliste siden jeg var ni-ti år gammel, mange mange år før Fiskersiden fantes. Jeg har alltid fisket mye, og alltid har vært fascinert av mangfoldet i sjøen, og da ble det naturlig å føre liste. Egen flueliste ved siden av, til og med - jamført Sportsfiskerekordene sine lister i diverse fiskerelaterte blader. Jeg har likevel ikke fisket veldig aktivt etter nye arter før de to siste årene. Med en gang intensiveringen startet, gikk jeg fra 44 til 65 arter i løpet av to år. I løpet av mine snart 30 år her på kloden har jeg bare fisket i ferskvann i Hordaland og Rogaland, og mangler derfor det meste som ikke lever i sjøen.

Med de riktige folkene som guide tipper jeg at 80-tallet skulle være greit å passere i løpet av en varm uke eller to østpå, men uten guiding er det glemmesak. Så å anslå at smertegrensen ligger rundt 80 er sikkert ikke dumt, i alle fall for vanlige dødelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde hele prinsippet sportsfiske dukka opp med Fiskersiden jeg, før Fiskersiden var det bare mataukfiske og garn lizzom. Damn, nå blei jeg skuffa.

I forhold til hva andre, meg selv inkludert, har synsa om lengre opp; føler du at på 77 arter er du i ferd med å treffe smertegrensa?

Njaei... Jeg har en hel del enkle ferskvannsarter igjen blant annet. Tipper jeg vil treffe smertegrensa på rundt 85 - 90. Men med min beskjedne innsats for å øke antallet arter vil det neppe skje på noen år, selv om jeg med noe reising og god guiding sikkert kunne kommet dit i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig setning. Hva innebærer det å være registrert med 100 arter? Er det en offisiell liste? Den kongelige norske artsregistrering? De to de sier "hevder" har 100+, går det ikke an å regne med dem siden de ikke har artslista si "registrert"? Det er nok en god del artsjegere her i landet som ikke er medlem av forumet, men som likevel har et anseelig antall arter. Alle her som enten er ivrige artsjegere, eller som bare fusker litt i faget når sjansen byr seg står på skuldrene til folk som begynte lenge før oss. Artsjakt er ikke noe som plutselig dukket opp med Fiskersiden, det ble bare enklere og mer tilgjengelig. Det hadde det ikke blitt uten enkelte pionerer. Det er ikke vi som har funnet det opp, og å si at man må være "registrert" for å få lista si godkjent, at andre kun "hevder" at de har så og så mange arter er en nokså arrogant holdning.

For min del har en artsliste egentlig ingen verdi for andre enn den som eier den. Ei lang liste forteller ikke stort annet om en sportsfisker enn at han er litt koko i huet, litt ivrig, har greit med tid til overs og er temmelig nerd (personlig har jeg ei liste som er 77 arter lang, og jeg kan krysse av for alle de overnevnte bortsett fra "greit med tid til overs").

Det man trenger mest av for å nå 100 arter er tid. Tid og god guiding. Et visst grunnlag med kunnskap er en fordel, men det inngår i guidingen. Ingen kan alt, men samlet sitter landets sportsfiskere på en helt latterlig mengde kunnskap. Skal man nå tresifret på arter hjelper det veldig å høre på hva ekspertene på det aktuelle stedet eller den aktuelle arten har å si.

Du begynner å bli en bitter mann Åsmund. Hvem har sagt at pionerene innen det spede artsfiske ikke fortjener den kredit de kan få? Denne tråden handlet vel om hvor avrundinga i klatrekurven starter, og ikke om hvem som fant opp artsfiske først eller hvem som fikk masse arter på 80-tallet. Det finnes sikkert flere som har over 100 dokumenterte arter på stang i Norge, men i mangel på noen kongelig norsk artsregistrering må vi ta til takke med Avkrokens og FS sine lister for å finne ut hvem det er. Og for de som synes konkurranser er morsomt tilfører det et ekstra element til artsjakten. Det er gøy å være inne på en liste lixom (for de som ikke blir kvalm av litt navlebeskuing). Også er jeg sterkt uenig at artslister er verdifulle kun for de som eier den. De fungerer som en sjekkliste for hva som er vanlig og uvanlig av fiskearter i norske farvann og er av stor verdi både for havforskere og biologer. Det er også en motivasjon å se at folk har hvitskate på artslistene sine. Det gir motivasjon for å satse selv. Det er også mulig å ta havbrasme på flue og spisshala kutling fra oppankra båt. For meg gir det glede å dele mine fangster og erfaringer med andre og samtidig høste av andres erfaringer og motiveres av andres fangster. Det er greit at vi har en tøysete hobby, men la oss nå få leve oss inn i den og legge det man selv vil i det. Hvis norsk filateliforening skulle heve blikket hvert femte minutt og, "høy, hva er det vi eegentlig holder på med?", så tviler jeg på det hadde vært like gøy å samle på frimerker. Perspektiv er fint, men det er jaggu gøy å beholde skylappene på til tider også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner å bli en bitter mann Åsmund. Hvem har sagt at pionerene innen det spede artsfiske ikke fortjener den kredit de kan få? Denne tråden handlet vel om hvor avrundinga i klatrekurven starter, og ikke om hvem som fant opp artsfiske først eller hvem som fikk masse arter på 80-tallet. Det finnes sikkert flere som har over 100 dokumenterte arter på stang i Norge, men i mangel på noen kongelig norsk artsregistrering må vi ta til takke med Avkrokens og FS sine lister for å finne ut hvem det er. Og for de som synes konkurranser er morsomt tilfører det et ekstra element til artsjakten. Det er gøy å være inne på en liste lixom (for de som ikke blir kvalm av litt navlebeskuing). Også er jeg sterkt uenig at artslister er verdifulle kun for de som eier den. De fungerer som en sjekkliste for hva som er vanlig og uvanlig av fiskearter i norske farvann og er av stor verdi både for havforskere og biologer. Det er også en motivasjon å se at folk har hvitskate på artslistene sine. Det gir motivasjon for å satse selv. Det er også mulig å ta havbrasme på flue og spisshala kutling fra oppankra båt. For meg gir det glede å dele mine fangster og erfaringer med andre og samtidig høste av andres erfaringer og motiveres av andres fangster. Det er greit at vi har en tøysete hobby, men la oss nå få leve oss inn i den og legge det man selv vil i det. Hvis norsk filateliforening skulle heve blikket hvert femte minutt og, "høy, hva er det vi eegentlig holder på med?", så tviler jeg på det hadde vært like gøy å samle på frimerker. Perspektiv er fint, men det er jaggu gøy å beholde skylappene på til tider også.

Bitter? Tja, kanskje... Mer oppgitt og lei av et til tider ganske surt miljø blant sportsfiskere... Navletitting er i og for seg helt ok, men jeg begynner å se meg mektig lei på endel baktaling, surmuling og generell mistro til andres bedrifter. Da reagerer jeg på ordbruk som "hevder å ha..." Det er en ganske tydelig underliggende betydning der, som om en artsliste som ikke står registrert på FS eller hos Avkroken ikke kan stoles på. Det er en høyst unødvendig og forsurende innstilling som ikke fører noe godt med seg.

Artsjakt har helt klart tilført et nytt element i mitt fiske også, og selv om jeg ikke anstrenger meg enormt for å få nye arter er det alltid veldig gøy når det dukker opp en. Ser poenget ditt ifht listene, men selv om det kan være en kilde til informasjon vil nok de fleste artsjegere si at de primært fører lista for egen del. Klart det er gøy å komme med på ei liste, klart det er gøy å gjøre det bra innen det man driver med, men når perspektivet uteblir totalt og skylappene sitter litt vel stramt kan det være på tide å ta en titt rundt seg. Jeg har dyp respekt og forståelse (det har kommet etter at jeg ble i overkant begeistret for sære fiskearter) for folk som er engasjert og lidenskaplig rundt hobbyen sin, men når man ikke klarer å se noe annet enn sin egen navle blir det fanatisk og ganske trist.

Men uansett, artsjakt er gøy, og i sommer kan det tenkes jeg endelig tar den turen østover for å plukke et lite knippe "lette", men litt mer utilgjengelige arter i ferskvann. Da tror jeg jeg begynner å nærme meg en ganske grei utflating av kurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig setning. Hva innebærer det å være registrert med 100 arter? Er det en offisiell liste? Den kongelige norske artsregistrering? De to de sier "hevder" har 100+, går det ikke an å regne med dem siden de ikke har artslista si "registrert"? Det er nok en god del artsjegere her i landet som ikke er medlem av forumet, men som likevel har et anseelig antall arter. Alle her som enten er ivrige artsjegere, eller som bare fusker litt i faget når sjansen byr seg står på skuldrene til folk som begynte lenge før oss. Artsjakt er ikke noe som plutselig dukket opp med Fiskersiden, det ble bare enklere og mer tilgjengelig. Det hadde det ikke blitt uten enkelte pionerer. Det er ikke vi som har funnet det opp, og å si at man må være "registrert" for å få lista si godkjent, at andre kun "hevder" at de har så og så mange arter er en nokså arrogant holdning.

"Det offisielle kongelige norske artsregisteret for dorks" e dessverre ikkje oppretta ennå meg bekjent. For meg som virkelig synes det e fantastisk artig+ med artsfiske, så må eg da ty til disse useriøse/uoffisielle nettstedene som registrer en oversikt til en stor andel av artsnerder i Norge; FS, SF og NMiSportsfiske. Har aldri sagt at det ikke går ann å regne med disse 2 jeg kjenner til skal ha over 100 arter, muuuligens derfor jeg også nevnte dem i tillegg til de 3 som var nevnt i et tidligere innlegg i tråden. Allikevel har jeg ingen eksakte tall på disse personene annet enn 100+, ergo var dette mitt beste svar til trådstarter om hvor mange som hadde over 100 arter i Norge. Begynte selv sammen med en gjeng i NJHK å samle arter spesifikt i januar 2001, men blei ikkje riktig fart på nerdingen før eg satte i gang på de useriøse nettsidene FS og ikkje minst traff de enda mer useriøse gutta i NKPL. Utrolig kjekt med den gjengen som satte galskapen i system her på FS på 2000-tallet, et system eg forholde meg til foreløpig, inntil de offisielle kreftene eventuelt trer i kraft. Kjenner til flere som har et "anseelig" antall arter som ikke er registrert på forum, men meg bekjent ingen av de over 100. For å nå 100+ tror eg du e avhengig av et nettverk med kunnskap, både om hotspots, fisketips og artsbestemmelse. Har du dratt alle de lugubre artene som må til for å nå 100, så må mene eg du må være litt over gjennomsnitt interessert, noe som ofte fører med seg at d er folk "vi" har hørt om.

Kall meg gjerne arrogant, men eg tror max det er 5 stk som kan ha 100 arter+ på stang i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det offisielle kongelige norske artsregisteret for dorks" e dessverre ikkje oppretta ennå meg bekjent. For meg som virkelig synes det e fantastisk artig+ med artsfiske, så må eg da ty til disse useriøse/uoffisielle nettstedene som registrer en oversikt til en stor andel av artsnerder i Norge; FS, SF og NMiSportsfiske. Har aldri sagt at det ikke går ann å regne med disse 2 jeg kjenner til skal ha over 100 arter, muuuligens derfor jeg også nevnte dem i tillegg til de 3 som var nevnt i et tidligere innlegg i tråden. Allikevel har jeg ingen eksakte tall på disse personene annet enn 100+, ergo var dette mitt beste svar til trådstarter om hvor mange som hadde over 100 arter i Norge. Begynte selv sammen med en gjeng i NJHK å samle arter spesifikt i januar 2001, men blei ikkje riktig fart på nerdingen før eg satte i gang på de useriøse nettsidene FS og ikkje minst traff de enda mer useriøse gutta i NKPL. Utrolig kjekt med den gjengen som satte galskapen i system her på FS på 2000-tallet, et system eg forholde meg til foreløpig, inntil de offisielle kreftene eventuelt trer i kraft. Kjenner til flere som har et "anseelig" antall arter som ikke er registrert på forum, men meg bekjent ingen av de over 100. For å nå 100+ tror eg du e avhengig av et nettverk med kunnskap, både om hotspots, fisketips og artsbestemmelse. Har du dratt alle de lugubre artene som må til for å nå 100, så må mene eg du må være litt over gjennomsnitt interessert, noe som ofte fører med seg at d er folk "vi" har hørt om.

Kall meg gjerne arrogant, men eg tror max det er 5 stk som kan ha 100 arter+ på stang i Norge.

Jeg tolket nok det du skrev på verst mulig måte, og det beklager jeg. Det er bare så ofte slike ting blir ment på verst mulig måte... Dårlig formulert av deg, dårlig reagert av meg :)

Jeg tror nok heller ikke det er fler enn fem mann i Norge som ligger på over 100 arter, men det er nok mange som har et betydelig antall som ikke står på noen liste.

Du var litt uheldig som sto i skuddlinja da jeg trengte å få ut litt frustrasjon. Frustrasjonsutblåsing over, du kan ta av hjelmen igjen.

Edit: Men det hadde vært fett da! Med "Det kongelige norske artslisteregister"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at jeg møtte taket på ca. 85. Frem til det var det bare slik at jeg fisket en god del og veldig variert og plukket nye arter (inkludert sære mikroarter) når jeg så dem. Da rullet det jevnt inn med arter til jeg passerte 80. Men når det gjelder de artene som har kommet etter ca. 85 har de for en stor del vært resultat av 100% målrettet artsfiske (solabbor, HFSU, gullfisk, nipigget, bekkerøye++). Her snakker vi da ofte om arter jeg ikke hadde fått uten helt konkrete lokasjoner og tips.

Ellers har jeg lyst til å kommentere på den lille disputten mellom MrVolcom, Oz og Triturus: Synes egentlig begge har et poeng. Jeg liker å se andres artslister for inspirasjon, og synes det er fantastisk at det deles så mye informasjon (inkludert kritiske kommentarer og spørsmål rundt tvilsomme fangster/artsbestemmelser) på FS og andre steder. På den annen side er jeg litt skeptisk til at det dannes en slags presendens for "godkjenning" av arter/artslister. Artslista mi er primært for min egen del - og hva jeg fører opp der er til syvende og sist et spørsmål om hvilke arter jeg selv anser for korrekte/godkjente (da selvsagt etter at en tar hensyn til spørsmål og innspill fra andre). Grunnen til at jeg kommenterer akkurat det er en runde jeg nettopp har hatt med meg selv ift. et par av mine egne fangster. Jeg har bl.a. skjeggtorsk på artslista - og selv om jeg ikke har bildedokumentasjon og flere har stilt spørsmål ved denne fangsten er jeg 100% sikker på denne, og har latt den stå. Hadde lenge ført opp bekkerøye, men innså at den artsbestemmelsen måtte være feil og at det var snakk om en canadarøye (Lutvann 2001). Ordnet det med å fiske en ny bekkerøye, men har hatt en lang vurdering med meg selv om jeg skal føre opp canadarøya. Selv om jeg er 100% sikker på at det er riktig artsbestemmelse merker jeg at jeg har vært i tvil om jeg skal føre den opp, fordi jeg er inne på "topp-10"-lista og derfor kommer til å bli gått kritisk etter i sømmene av "artspolitiet". Vet ikke om dette er en følelse bare jeg har, men synes kanskje ikke det bør være slik?

Just my 5 cents...

EDIT: Ser det er sagt mye fornuftig om dette mens jeg skrev på denne...

Endret av kjs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppgitt og lei av et til tider ganske surt miljø blant sportsfiskere

Hehe, ja denne her bidrar du fint i riktig retning Oz^^

Men e delvis enig i at dette "Fisk og Hør"-miljøet kan vert i overkant bitre innimellom. Kan være artig til tider, selv om d noen ganger går for langt. Heldigvis har eg NKML; useriøse, brisne, glade nerder! Skjønte du bare trengte å fyre ut trykket for din frustrasjon, det e seff heilt ok :) hjelm tok eg av i tredjeklasse, på tross av ordtaket "hjelm er tøft" (d har kanskje fått sine ringvirkninger senere i livet mitt, men puttsann) :P

Må allikevel innrømme at eg ikkje e storveis fan av reklamering med 100 arter+ uten at vedkommende har prøvd å telle dem en gang. Men tok det med i svaret mitt allikevel, for å ikkje utelukke muligheten for noe eg ikkje vet.

Eg hadde elska "Det kongelige norske artslisteregister"! Men så e eg ein nerd, som like å ha noen tall, lister etc å støtte meg til når eg videreformidle vår kjære hobby til nye potensielle rekrutter :D

Artspoliti er vel i utgangspunktet litt drøyt, men det blir ofte slik når folk er så engasjerte, og vil at sin livs hobby skal være mest mulig korrekt. Listene er som du påpeker Kjs, først og fremst en personlig liste, med noen få retningslinjer for "hva som er en art" blant annet. Blir allikevel en slags offisiell liste, som eg sette pris på at folk oppdatere, for å få en oversikt over hva som skjer innen min besettelse. Lister e som Irvo påpeke, GØY!

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk at jeg møtte taket på ca. 85. Frem til det var det bare slik at jeg fisket en god del og veldig variert og plukket nye arter (inkludert sære mikroarter) når jeg så dem. Da rullet det jevnt inn med arter til jeg passerte 80. Men når det gjelder de artene som har kommet etter ca. 85 har de for en stor del vært resultat av 100% målrettet artsfiske (solabbor, HFSU, gullfisk, nipigget, bekkerøye++). Her snakker vi da ofte om arter jeg ikke hadde fått uten helt konkrete lokasjoner og tips.

Ellers har jeg lyst til å kommentere på den lille disputten mellom MrVolcom, Oz og Triturus: Synes egentlig begge har et poeng. Jeg liker å se andres artslister for inspirasjon, og synes det er fantastisk at det deles så mye informasjon (inkludert kritiske kommentarer og spørsmål rundt tvilsomme fangster/artsbestemmelser) på FS og andre steder. På den annen side er jeg litt skeptisk til at det dannes en slags presendens for "godkjenning" av arter/artslister. Artslista mi er primært for min egen del - og hva jeg fører opp der er til syvende og sist et spørsmål om hvilke arter jeg selv anser for korrekte/godkjente (da selvsagt etter at en tar hensyn til spørsmål og innspill fra andre). Grunnen til at jeg kommenterer akkurat det er en runde jeg nettopp har hatt med meg selv ift. et par av mine egne fangster. Jeg har bl.a. skjeggtorsk på artslista - og selv om jeg ikke har bildedokumentasjon og flere har stilt spørsmål ved denne fangsten er jeg 100% sikker på denne, og har latt den stå. Hadde lenge ført opp bekkerøye, men innså at den artsbestemmelsen måtte være feil og at det var snakk om en canadarøye (Lutvann 2001). Ordnet det med å fiske en ny bekkerøye, men har hatt en lang vurdering med meg selv om jeg skal føre opp canadarøya. Selv om jeg er 100% sikker på at det er riktig artsbestemmelse merker jeg at jeg har vært i tvil om jeg skal føre den opp, fordi jeg er inne på "topp-10"-lista og derfor kommer til å bli gått kritisk etter i sømmene av "artspolitiet". Vet ikke om dette er en følelse bare jeg har, men synes kanskje ikke det bør være slik?

Just my 5 cents...

EDIT: Ser det er sagt mye fornuftig om dette mens jeg skrev på denne...

Mye bra i denne posten, KJS! Jeg har tenkt det samme selv på en del arter. Jeg har både havabbor, rognkjeks, piggvar og brungylt - alle som 100 prosent sikre arter, men de ble alle tatt før jeg gikk rundt med fotoapparat. I all den tid jeg vet med meg selv at jeg helt sikkert har de, så har jeg de på listen min. Om noen skal komme og fortelle meg at jeg ikke har de, hører jeg gjerne på argumentasjonen. Men den skal være god. Det er tross alt snakk om listeføring dette her. Flere jeg kjenner har strøket mange arter fra listene sine fordi de er så gamle og de ikke har bilde av de. Det ser jeg ikke rare poenget i, om du er helt sikker på arten. Klart, det er lov å være skeptisk om du hevder at du har håbrann og storflekket rødhai fra 70-tallet som ikke kan dokumenteres, men om du mener du har de selv får vel bare folk være skeptisk, da.

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.