Gå til innhold
Fiskersiden

Artsjakt/lister


Recommended Posts

Ser helt klart problemstillingen din kjs. Det med "artspoliti" er veldig nyttig for de som er veldig interessert, siden det hjelper på listenes presisjon. Ser selvsagt at dette kan virke litt skremmende på de som ikke tar nerdinga fullt så seriøst og fører lister kun for sin egen del. Men det skal sies at til syvende å sist er det du selv som bestemmer. Det er per nå ikke noe krav om bildebevis for å få ført opp listene sine, og om du mener sikkert du har fått kanadarøye er det ingen som kan si noe på det. Om du derimot f.eks. la ut et bilde av en torsk og skrev at det var sølvtorsk, så er det klart at vaktbikkjene sier i fra. Fin balansegang med å være kritisk men ikke nedlatende, selv har jeg nok stått på den knivseggen ved flere anledninger.

Ellers er jeg med på å slå et slag for åpenhet og inkludering, vi er et for lite og spesialisert miljø til at det skal være nødvendig å være bitre på hverandre for en hver småting. Konstruktiv kritikk, ja takk. Symøtementalitet, nei takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra i denne posten, KJS! Jeg har tenkt det samme selv på en del arter. Jeg har både havabbor, rognkjeks, piggvar og brungylt - alle som 100 prosent sikre arter, men de ble alle tatt før jeg gikk rundt med fotoapparat. I all den tid jeg vet med meg selv at jeg helt sikkert har de, så har jeg de på listen min. Om noen skal komme og fortelle meg at jeg ikke har de, hører jeg gjerne på argumentasjonen. Men den skal være god. Det er tross alt snakk om listeføring dette her. Flere jeg kjenner har strøket mange arter fra listene sine fordi de er så gamle og de ikke har bilde av de. Det ser jeg ikke rare poenget i, om du er helt sikker på arten. Klart, det er lov å være skeptisk om du hevder at du har håbrann og storflekket rødhai fra 70-tallet som ikke kan dokumenteres, men om du mener du har de selv får vel bare folk være skeptisk, da.

Amen.

Stryker ikke Rognkjeks av lista for di om pc-en kræsja før backup ble gjort.. Men ønsker man å overbevise verden om at man er den i norge med flest arter bør man nok ha dokumentasjon på det meste ut over pir, hvitting og pale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra i denne posten, KJS! Jeg har tenkt det samme selv på en del arter. Jeg har både havabbor, rognkjeks, piggvar og brungylt - alle som 100 prosent sikre arter, men de ble alle tatt før jeg gikk rundt med fotoapparat. I all den tid jeg vet med meg selv at jeg helt sikkert har de, så har jeg de på listen min. Om noen skal komme og fortelle meg at jeg ikke har de, hører jeg gjerne på argumentasjonen. Men den skal være god. Det er tross alt snakk om listeføring dette her. Flere jeg kjenner har strøket mange arter fra listene sine fordi de er så gamle og de ikke har bilde av de. Det ser jeg ikke rare poenget i, om du er helt sikker på arten. Klart, det er lov å være skeptisk om du hevder at du har håbrann og storflekket rødhai fra 70-tallet som ikke kan dokumenteres, men om du mener du har de selv får vel bare folk være skeptisk, da.

No er vel ikkje havabbor, rognkjeks, piggvar og brungylt artar som er enkle å forveksle heller, og eg ville aldri ha fjerna f.eks. min steinbit eller fløyfisk berre fordi eg ikkje har bilde av dei. Såpass må det kunne gå an å føre opp. Dette er artar eg fekk når filmen i fotoapparatet ikkje skulle ødslast vekk på anna enn oppstilte gruppefoto foran Trollveggen, eller i bryllaup, konfirmasjon og dåp. Når det er sagt, tek eg no, og for framtida alltid bilete av både artar og persar, og lista blir nok komplett fotografert med tida. :)

Eg har gjennom oppveksten (i tillegg til fiskeartar) samla på: stein, frimerker, oppbrukt ammunisjon, brukt fyrverkeri, potetgullposar (lagt i press og samla i perm), ølbokser, ølflasker, whiskeyflasker, brusboksar, små lokk frå smørpakningar ein finn på hotell, klistremerker/vinyl/cd/kassett/dvd/vhs/plakatar/tøyflagg/pins/buttons/postkort/t-skjorter og ymse memorobilia knytt til bandet Megadeth, bein, kamskjell, krabbeskal, bil-emblem, kinobillettar, hattar, teikneserieblad, fiskeblad, bilblad og modellfly.

INGEN av desse hobbyane hadde vore i nærheita av like artig utan LISTER. Helst i Excel, med alt for mykje info som artsnavn, latinske navn, vekt, lengde, dato, automatisk utrekning av k-faktor, agn, bilde ja/nei, fangststad, automatisk utrekning av prosentvis andel av specimenvekt og n.rek, og sjølvsagt også dei tidlegare persane på kronologisk rekke og rad under.

Så ja, lister er kult. :)

MMmmmm... Lister.. :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så må vi ikke glemme at "ALLE" skal være venner og få mest mulig info fra alle andre til å forbedre seg selv og det vi driver med mot de magiske 100+.

Enig med at lister er først og fremst for seg selv og det er kun DU selv som tilslutt mener den er godkjent eller ikke.

Jo mer dokumentasjon jo bedre , men det må ikke bli mani.

Jeg er jo bra påvirket av LILLE bror ( les artsfiske he he ), men synes dette kun er artig men "artssamleri".

Mener , iallefall i mitt tilfelle, at det forbedrer meg som fisker på alle områder(her vil nok mange tenke at det er da ikke mye som skal til).

MEN skulle det komme noen " kongelig liste" bør nok de som står på denne ha noen form for dok på sine fangster, selv hvittingen he he

Brum brum , storebror har talt

Ps: eg har svarthå å det vett du !! MANGE !!!! :)

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

No er vel ikkje havabbor, rognkjeks, piggvar og brungylt artar som er enkle å forveksle heller, og eg ville aldri ha fjerna f.eks. min steinbit eller fløyfisk berre fordi eg ikkje har bilde av dei. Såpass må det kunne gå an å føre opp. Dette er artar eg fekk når filmen i fotoapparatet ikkje skulle ødslast vekk på anna enn oppstilte gruppefoto foran Trollveggen, eller i bryllaup, konfirmasjon og dåp. Når det er sagt, tek eg no, og for framtida alltid bilete av både artar og persar, og lista blir nok komplett fotografert med tida. :)

Eg har gjennom oppveksten (i tillegg til fiskeartar) samla på: stein, frimerker, oppbrukt ammunisjon, brukt fyrverkeri, potetgullposar (lagt i press og samla i perm), ølbokser, ølflasker, whiskeyflasker, brusboksar, små lokk frå smørpakningar ein finn på hotell, klistremerker/vinyl/cd/kassett/dvd/vhs/plakatar/tøyflagg/pins/buttons/postkort/t-skjorter og ymse memorobilia knytt til bandet Megadeth, bein, kamskjell, krabbeskal, bil-emblem, kinobillettar, hattar, teikneserieblad, fiskeblad, bilblad og modellfly.

INGEN av desse hobbyane hadde vore i nærheita av like artig utan LISTER. Helst i Excel, med alt for mykje info som artsnavn, latinske navn, vekt, lengde, dato, automatisk utrekning av k-faktor, agn, bilde ja/nei, fangststad, automatisk utrekning av prosentvis andel av specimenvekt og n.rek, og sjølvsagt også dei tidlegare persane på kronologisk rekke og rad under.

Så ja, lister er kult. :)

MMmmmm... Lister.. :shifty:

Du er ***** meg til å le seg ihjel av, SIndre. Bare i positivt forstand, selvsagt! Ødsla vekk film på oppstilte gruppebilde framfor Trollveggen... Hirrhirr! Rullet på gulvet, her. Men ja, vi er samde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker denne tråden.

Inntil for tre år sia hadde jeg opptil flere arter jeg ikke hadde bilder av, men brukte fattern som "artsleksikon" siden han har noe av skylda for at jeg er fiskenerd.

Ved flere anledninger har det kommet muligheter for å fiske feks ørekyte, en drittfisk, men nå har jeg om ikke annet bildedokumentasjon av alle arter jeg har fanget på stang i Norge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt klart problemstillingen din kjs. Det med "artspoliti" er veldig nyttig for de som er veldig interessert, siden det hjelper på listenes presisjon. Ser selvsagt at dette kan virke litt skremmende på de som ikke tar nerdinga fullt så seriøst og fører lister kun for sin egen del. Men det skal sies at til syvende å sist er det du selv som bestemmer. Det er per nå ikke noe krav om bildebevis for å få ført opp listene sine, og om du mener sikkert du har fått kanadarøye er det ingen som kan si noe på det. Om du derimot f.eks. la ut et bilde av en torsk og skrev at det var sølvtorsk, så er det klart at vaktbikkjene sier i fra. Fin balansegang med å være kritisk men ikke nedlatende, selv har jeg nok stått på den knivseggen ved flere anledninger.

Ellers er jeg med på å slå et slag for åpenhet og inkludering, vi er et for lite og spesialisert miljø til at det skal være nødvendig å være bitre på hverandre for en hver småting. Konstruktiv kritikk, ja takk. Symøtementalitet, nei takk.

Mange fornuftige innlegg her nå - blir nesten rørt - men jeg velger å svare på denne siden den er mest "to the point" ift. mitt poeng. Hele greia er jo nettopp at jeg er litt ambivalent til "artspolitiet": Jeg vil jo for min egen del at lista skal være mest mulig korrekt - og derfor er det helt supert med masse diskusjoner og avklaringer oss nerder imellom. Hadde lenge f.eks. lenge mudderkutling på lista mi, men den ble strøket etter overbevisende dokumentasjon her på FS på at det neppe var tilfelle. Og hele greia rundt artsfanatismen preges jo først og fremst av deling av informasjon, fruktbare diskusjoner om arter og artsbestemmelse og gode tips. Synes likevel at det er viktig å poengtere at en artsliste uansett først og fremst er en personlig ting (akkurat som andre lister:-). Og hva du fører opp på lista di blir dermed en sak mellom deg og din egen samvittighet. Synes bare vi skal passe oss for å bli FOR seriøse her - det er jo først og fremst ren morro (og skikkelig nerding...)

Endret av kjs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg døpe om artslistetråden tro? ;)

Mye fine innlegg her og god stemning. Min erfaring er at når man får dette bruddet i kretskortet i huet og begynner med artssanking, så blir man etterhvert også sin egen artspoliti. Og at andre begynner å følge med når man nærmer seg 80-90 eller så? Jeg har vel god dokumentasjon på kanskje 40% av lista mi, men kommer ikke til å fjerne en dritt før det er påkrevd av "Det kongelige norske artslisteregister" og Kongen selv. JEG vet jeg har de.

Jeg tolket forøvrig også MrVolcom sin "hevder" setning i verste mening, grunnene er altfor mange, og det er jo veldig synd at det er blitt sånn. Jeg lover å jobbe med det og slutter meg til Triturus sin oppfordring til åpenhet og inkludering, og resten av folket om at morroa skal være i fokus her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg døpe om artslistetråden tro? ;)

Mye fine innlegg her og god stemning. Min erfaring er at når man får dette bruddet i kretskortet i huet og begynner med artssanking, så blir man etterhvert også sin egen artspoliti. Og at andre begynner å følge med når man nærmer seg 80-90 eller så? Jeg har vel god dokumentasjon på kanskje 40% av lista mi, men kommer ikke til å fjerne en dritt før det er påkrevd av "Det kongelige norske artslisteregister" og Kongen selv. JEG vet jeg har de.

Jeg tolket forøvrig også MrVolcom sin "hevder" setning i verste mening, grunnene er altfor mange, og det er jo veldig synd at det er blitt sånn. Jeg lover å jobbe med det og slutter meg til Triturus sin oppfordring til åpenhet og inkludering, og resten av folket om at morroa skal være i fokus her!

Jeg kan bevitne at du har hyse, brosme og leirkutling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare nygjerrig..

Noen som vil ta printscreen av sin artistliste(uten fangststed seff) og dele her? Eller lage ett eksempel på hvordan man fører arter lett og oversiktlig i Excel?

Er vel mange ulike måter å løse vedlikehold av artslista på - jeg har min på fiskebloggen, i HTML. Litt mer klussete enn excel ift. vedlikehold, men enkelt å dele ihvertfall - og enkelt å legge inn bilder: http://fiskeblogg.blogspot.no/p/artsliste-rekorder.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til flere her og sier at så lenge jeg vet jeg har de, holder det til dokumentering blir påbudt :) idag står det 52 arter på min liste, derav endel har blitt tilført og fjernet siden jeg ble medlem her. alle artene jeg var usikker på, og som ikke har bilde ble slettet, så de som står igjen er jeg 100% sikre på :) etter jeg ble medlem her ble det en ny kortslutning i hovedkretskortet, og denne ser ut som om den ikke kan fikses :P

så til trådstarter. jeg har ikke mer enn 52 arter, men med målretta fiske i år kan jeg relativt lett skaffe meg minst 10 arter uten problem, og etter disse er det bare økonomien og tiden som setter grenser. en liten tur til østlandet med litt arbeid på forhånd og hjelp av andre skal jeg klare og heve ferskvanns lista mi betraktelig. :) Bare i år har jeg økt lista med 8 arter, og dette uten har satsing, og de jeg har satset på har uteblitt til nå :P

artsjakten er noe som driver meg til nye spennende prosjekter og nye plasser, og lista er helst for min egen del, men føler presset om å øke på med arter når andres lister økes. men det er noe som driver meg, og jeg trives med det :)

men er det noen her inne som føler at lista gir en "status" ? jeg føler det litt som om desto flere arter man har her inne, desto høyere staus har man som bruker (jeg sier ikke at det er slik). en med så mange arter har jo lagt nede uttalige timer, brukt mye tid på plasser og informasjon samt sitter inne med mye kunnskap. er det slik?

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men er det noen her inne som føler at lista gir en "status" ? jeg føler det litt som om desto flere arter man har her inne, desto høyere staus har man som bruker (jeg sier ikke at det er slik). en med så mange arter har jo lagt nede uttalige timer, brukt mye tid på plasser og informasjon samt sitter inne med mye kunnskap. er det slik?

Helt kart! Men pass deg når du kommer opp i antall, da blir man automatisk ekspert og mister enhver bakkekontakt!

Nei alvorlig talt er det nok desto fler arter desto større kortslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt kart! Men pass deg når du kommer opp i antall, da blir man automatisk ekspert og mister enhver bakkekontakt!

Nei alvorlig talt er det nok desto fler arter desto større kortslutning.

Kortslutningen er ingen problem, den er rimelig fukked og uopprettelig.. sier ikke at det er slik, men som det henger jo nesten litt sammen. desto flere arter, desto større kortslutning, desto større tid nedlagt i dette, og desto mere kunnskap tilegnet for å få det til å lykkes. er endel her inne, slik som deg Triturus som jeg tror har nedlagt et x-antall timer i dette herlige galskapen, og som sitter inne med mye kunnskap. og de sier jo at kunnskap er makt :P

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha for en fin gjeng vi er vi idiotene som holder på med detta. Ikke først og fremst fiske altså, eller artsfiske for den saks skyld, men vi som faktisk interesserer oss såpass at vi attpåtil gjennomdiskuterer alle aspekter av det, inkludert lister, utforming av sådanne, bildebevis eller ikke, osv.osv.

Hör ni gjökorna? Koko.

I love it!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss vestlendinger er guiding østpå et must (da det er begrenset hvor mye tid man kan sette av) om man skal klare å komme over 80t arter.

Selv hadde jeg en artsturne langs det meste av Sør-Norge for et par år siden, og i løpet av den turen ble det krysset av 13 nye arter (alle i ferskvann). For meg hadde det ikke vært tid til å plukke så mange arter på 6 dager om ikke folk fra FS villig stilte opp som guider.

I dag er listen på 88 arter. Om det blir tid skal det være fullt mulig uten store anstrengelser å krysse av 7-8 nye arter jevnt fordelt i ferskvann og sjø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått 68 arter, og artskjøret har nok avtatt ganske mye.

Føler vel at smartegrensen min var 35 arter, da det er det jeg har fått her nord. De resterende 33 artene har jeg fått på 3 målrettede ferier sørpå. Med uunværlig hjelp fra flere her inne, fantastiske karer som har delt både visdom og erfaringer, og ikke minst tatt seg tid til å guide meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tråd, leste hele greia. Det er greit å være drive med noe sprøtt på egenhånd om man bare er lykkelig, men er man flere som er smågale, er det jo enda hyggeligere:) Jeg fører 10-på-topp-lister på ALLE arter - herlig nerdy! Og når nummer 10 har kommet til et visst nivå, blir lista staig lengre med fisk på denne størrelsen og større, så feks sørvlista mi har 28 fisk.

For øvrig er vel grensa for når det begynner å bi tungt avhengig av hvor man bor, hvor langt man vil reise og hvor mye man vil fiske, men 70 går ganske greit, og så går det tregere. Drømmer jo om 100+ en eller annen gang, men har vært mer opptatt av å stadig få noen nye arter hvert år, fremfor å bare satse på å ta alle nye så fort som mulig. I år er dog ambisjonene noe høyere enn tidligere år....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandet er et must når det kommer til ferskvannsarter, så dit må jeg vell ta en tur når jeg får sjansen..

denne galskapen tar aldri slutt trur jeg, uansett hvor mange arter man har. jeg venter på den dagen politiet skal komme og spørre meg om hva jeg driver med klokka 1 på natta mens jeg ligger på magen og lyser med lommelykta mellom seilbåtene i stavanger :P men lett er det ikke. som sagt, galskapen er der, men kunnskapen er så som så. nå har jeg prøvd 15 turer etter ålekvabba, på en av jærens beste plasser uten å ha vært i kontakt med en eneste en.... og flere turer blir det vel også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvor smertegrensa går så kan man snakke om en smertegrense for hva man får av arter uten å virkelig oppsøke sære, nye arter, og hvor smertegrensa går når man faktisk bedriver sært idiotfiske, som jeg jo tidvis har gjort selv. Jeg tror ikke jeg slipper opp for idéer før 110 arter, men det kan bli mange år til jeg kommer dit. Det har gått tregt de siste årene (oppdaget FS i juni 2004, og da var det gjort):

2 nye i 2012: mora og slettvar.
3 nye i 2011: fløyfisk, storsil og blålange.
4 nye i 2010: tangsprell, vassild, nordlig knurrulke og småsil.
4 nye i 2009: ålekvabbe, rognkjeks, kloskate og lysing.
5 nye i 2008: paddetorsk, gapeflyndre, hornkvabbe, rødknurr og taggmakrell.
8 nye i 2007: strømsild, havabbor, småflekka rødhai, gullbust, grundling, gressgylt, brisling og brungylt.
11 nye i 2006: solabbor, nipigga stingsild, lomre, regnlaue, tangkvabbe, fjesing, piggvar, gullfisk, blåkjeft, glassvar og spisskate.
17 nye i 2005; lake, piggskate, ulke, regnbueørret, kveite, pigghå, dvergulke, tangstikling, svartkutling, bergkutling, tangkutling, trepigga stingsild, sandkutling, dvergmalle, steinsmett, harr og havmus.
7 nye i 2004; asp, gjørs, flire, hågjel, svarthå, kolmule og lusuer.
2 nye i 2003; karpe og suter
3 nye i 2002; bekkerøye, grønngylt og sørv
2 nye i 2000; gråsteinbit og breiflabb
1 ny i 1999; laks

Hvitfinna steinulke, krøkle, havål og håkjerring er alle fint mulig å få med litt målretta innsats, men ikke noe man får tilfeldig. Jeg tror det blir virkelig vanskelig først når man nærmer seg 110, for hva skal man da egentlig jage av nye arter? Canadarøye, lagesild, gresskarpe, sterlett, malle og ketalaks er vel ikke direkte bankers noen av de. I saltvann er potensialet stort, men skal du over 110 så blir det fort snakk om arter som skolest, hvitskate, svartskate, flekksteinbit, lodde, tunge, smørflyndre, småvar, hårvar, blåkveite, skjellbrosme++

PS Smertegrensa til Triturus ligger på rundt 125-130!

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos artsjakt og mani:

Drøymde eg fekk svartskate i natt faktisk. Frå land.

Eg drøymer ofte om fisking, men får ALDRI opp fisken slik som denne gongen.

Kan også nevne at Irvin var på plass i bil etter 10 sekund, iført oransj redningsvest, og han slapp ut att skata utan at vi hadde fotografert, veid eller målt den.


OC, også iført oransj redningsvest, hadde vannscooter, og vi fylgde etter den. Men når vi omsider fekk tak i den, hadde heile snuten og augene smelta vekk, og fisken var grå og gelè-aktig.
Det neste er vel kanskje det sjukaste. Skata stakk av med scooteren, men vi konkluderte med at den ikkje kunne ha komt langt, sidan den køyrde inn i ein sjærgard der det var så sterk straum at det var uegna for oppdrettsanlegg.

Som elles i drøymeland, var alt dette logisk der og då, men absurd som berre det når ein våknar.

Høyrde eg eit "ko-ko" i det fjerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos artsjakt og mani:

Drøymde eg fekk svartskate i natt faktisk. Frå land.

Eg drøymer ofte om fisking, men får ALDRI opp fisken slik som denne gongen.

Kan også nevne at Irvin var på plass i bil etter 10 sekund, iført oransj redningsvest, og han slapp ut att skata utan at vi hadde fotografert, veid eller målt den.

OC, også iført oransj redningsvest, hadde vannscooter, og vi fylgde etter den. Men når vi omsider fekk tak i den, hadde heile snuten og augene smelta vekk, og fisken var grå og gelè-aktig.

Det neste er vel kanskje det sjukaste. Skata stakk av med scooteren, men vi konkluderte med at den ikkje kunne ha komt langt, sidan den køyrde inn i ein sjærgard der det var så sterk straum at det var uegna for oppdrettsanlegg.

Som elles i drøymeland, var alt dette logisk der og då, men absurd som berre det når ein våknar.

Høyrde eg eit "ko-ko" i det fjerne?

Utrulig komisk :) Skulle vore intressant å hatt nattfilm av ansiktsutrykka dine underveis i den draumen der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.