Gå til innhold
Fiskersiden

Vasking av flytedress?


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Hei

Jeg har en D-A-M Hydroguard todelt flytedress og trenger å vaske denne siden jeg skal på tur og vil ha den i en koffert med diverse andre klær (som helst ikke skal lukte råtten makrell etterpå)?

Fant ikke noen vaskelapp på den og vil helst ikke ødelegge flyteevnen. Noen som har erfaring med vask av slike dresser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skikkelig bedriten dress, har jeg bløtlagt dressen i badekaret før jeg kjører den på 30 grader i maskin (uten sentrifuge) og med vaskemiddel beregnet på impregnert tøy. Vaskemiddelet får du i sportsbutikker.

Ellers kan et håndhånkle hengende lett tilgjengelig når man bruker sild gjøre underverker med lukten i fremtiden. Litt mindre fristende å tørke hendene på dressen da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå fiskelukt i kofferten kan man pakke den ned i en søplesekk. Sug ut luft med støvsuger.

Skal man bruke skyllemiddel eller ikke? Sentrifugeres? Vet ikke om flyteegenskapene blir påvirket av vask.

Har ikke sjekket vaskeanvisningen på Fladendressen min. Men den har ikke sett såpe siden den var ny.

Henger forøvrig i uthuset siden jeg ikke får lov til å oppbevare den inne. :turned:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å unngå fiskelukt i kofferten kan man pakke den ned i en søplesekk. Sug ut luft med støvsuger.

Skal man bruke skyllemiddel eller ikke? Sentrifugeres? Vet ikke om flyteegenskapene blir påvirket av vask.

Har ikke sjekket vaskeanvisningen på Fladendressen min. Men den har ikke sett såpe siden den var ny.

Henger forøvrig i uthuset siden jeg ikke får lov til å oppbevare den inne. :turned:

Dressene mine henger forsåvidt også i boden, men det er av mer praktiske årsaker. :)

Flyteelemntene tar ikke skade av vask eller sentrifuge. På de fleste dresser er flyteelemntene et plaststoff som ser ut som cellegummi, og dette skal det litt til å ødelegge. (På den eldste dressen min begynte det å smuldre litt etter x-antall vask, men den dressen er 20+ år.)

Årsaken til at jeg dropper sentrifugen er for å spare vaskemaskinen, en dress full av vann blir tung. Årsaken til at jeg bruker milde vaskemidler er at jeg vil spare så mye som mulig av det opprinnelige impregneringsmiddelet i dressen. Bruk sprayimpregnering etter vask, ta gjerne en sprayrunde mens dressen fortsatt er litt fuktig. Etter impregnering bør dressen ideelt sett henge varmt (i solen eller et tørkeskap er det beste, men har man ikke det er det varmeste rommet som regel badet) for best effekt av impregneringen. Har du en "pustende" dress, så bruk impregnering for dette, har du en tradisjonell nylondress så bruk impregnering for kalesjer/ teldduk med silikon el i for best resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere har spørsmål om hvordan dette skal gjøres, derfor spurte jeg den jeg kjenner som burde kunne sånt, oldemor!

1. tørk over med ett tørt kjøkken hånkle

2. nytt kjøkke hånkle denne gangen litt fuktet med kaldt vann

3. skrubb over med den grove siden av en kjøkken svamp (bruk matolje og en parfyme fri såpe på svampen)

4. skyll av dressen i dusjen

5. bruk håkler til å tøke mesteparten av vannet og heng dressen ut til tørk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.