Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til min første Karpe


PeterSL
 Share

Recommended Posts

I år (Mai, Juni, Juli, August eller noe i den duren) har jeg lyst å prøve å ta min første karpe, men her er jeg mer eller mindre helt blank. Jeg vet om et vann her i Bergen jeg vet det er karpe i. Jeg har ikke tenkt å bli "karpefisker" akkurat, som noen her inne er, men det hadde vært kult å prøve det!

Min erfaring med meitefiske er hovedsaklig kystmeite, men jeg har også fisket Karuss og Vederbuk (Og ørret og abbor), noe jeg synes er ganske så artig. Jeg har kun prøvd duppmeite etter disse artene, men det har funket for min del!

Karpen i vannet er ikke spesielt storvokst etter det jeg vet. Det var vel i dette vannet Fisk Og Rask hadde en rapport fra i fjor da han fikk karpe.

Så... Er det noen som kan gi meg noen nybegynnertips?

Takk for svar!

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk boilies i det vannet...

Gjør det enkelt - dupp og mais. Så fisker du deg gjennom et lass hybrider før karpa sitter til slutt.

Det beste er om noen av gutta der borte kan guide deg. Mot løfte om å gi dem din førstefødte om du noensinne røper plassen :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville lagt egga i kurven til Oz.

Hold det enkelt, hvis du vil tøffe deg veldig kan du sikkert til nød legge ut ei stang med bort-rig og mais. Bare for å ha prøvd det og fått litt "ekte" karpefølelse mener jeg. Helt unødvendig selvfølgelig, men det er jo tøft da: "Jasså, harru fått karpe?" "Jepp, tok på boltrigen da vettu..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk boilies i det vannet...

Gjør det enkelt - dupp og mais. Så fisker du deg gjennom et lass hybrider før karpa sitter til slutt.

Det beste er om noen av gutta der borte kan guide deg. Mot løfte om å gi dem din førstefødte om du noensinne røper plassen :P.

Helt enig med Oz.

Om du legger deg på knærne og ber pent, så skal du ikke se bort fra at jeg kan være med en tur. :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk boilies i det vannet...

Gjør det enkelt - dupp og mais. Så fisker du deg gjennom et lass hybrider før karpa sitter til slutt.

Det beste er om noen av gutta der borte kan guide deg. Mot løfte om å gi dem din førstefødte om du noensinne røper plassen :P.

Tenkte bare å gjøre det så enkelt som mulig ja. Så det du sier er høres helt ypperlig ut :) Så vidt jeg vet er det ganske vanskelig å fiske i vannet generelt pga. mye vegetasjon og vanskelig terreng.

Jeg ville lagt egga i kurven til Oz.

Hold det enkelt, hvis du vil tøffe deg veldig kan du sikkert til nød legge ut ei stang med bort-rig og mais. Bare for å ha prøvd det og fått litt "ekte" karpefølelse mener jeg. Helt unødvendig selvfølgelig, men det er jo tøft da: "Jasså, harru fått karpe?" "Jepp, tok på boltrigen da vettu..."

Hehehe, kunne imponert hvem som helst det svaret der, ja!

Helt enig med Oz.

Om du legger deg på knærne og ber pent, så skal du ikke se bort fra at jeg kan være med en tur. :shifty:

Ser der ja! Jess, jeg hører på Oz!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://lmgtfy.com/?q=karpefiske

Første linken er del av en kjempefin innføring i karpefiskets metoder.

Men tingen er at jeg ikke vil ha noen innføring i karpefiskets metoder. Jeg vil bare vite hva jeg kan bruke, som jeg allerede har, for å fiske karpe på en enklest mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Multi helt til krok er skikkelig fyfy. Karpeskjell og multi er en dårlig kombo. Men multi som hovedsene og en drøy meter mono-fortom går fint. Tykkelse må tas ut i fra størrelsen på fisken og grad av gjengroing i vannet.

Til sammenlikning har jeg et "småkarpe-vann" med fisk fra 1 til drøye 2kg jeg koser meg med fra tid til annen. Da fisker jeg brød i overflata med en stanglengde ca. .25 fortom av mono eller fluorkarbon og .17 hovedsene PowerPro. Bruker rett og slett 5-18g sjøørretstang og snella. Men dette er et vann med ikke altfor mye gjengroing og ikke allverdens vanskelige bunnforhold, så slitasjen på sena er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis karpene lever i et sultent vann, dvs at det er litt for mange karper for fødetilgangen, så hadde jeg satset på å fiske dupp over grunnfor med partikler. Aller enklest er vanlig boksmais. Du må kunne "the basics" om duppmeite. (Det finner du under meite i artikkellisten på siden her).

Du trenger bare en litt solid spinnstang, nylon (0,30-0,25), splitthaggel, en god antennedupp og god bredgapet krok i størrelse 10 eller 8. Har du ikke en skikkelig dupp, kan du prøve bunnmeite med et superenkelt paternostertackle. Samme utstyr forøvrig. Hvis du går igjennom alle meiteartiklene her på siden burde du ha nok kunnskap til å komme igang.

Hvis karpene ikke lever i et sultent vann...vel da er det hele litt mer vrient. Da snakker vi litt mer behov for å finne fiskene, foring, både før og under fisket. Og kanskje fiske gjennom natten for å treffe dem i spisetiden på morgenkvisten. Foringskampanjer kan også være nødvendig for å venne fiskene til å spise noe annet enn det de gjør til vanlig. Hadde vært moro å høre hvordan det går med deg når du kommer igang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.