Gå til innhold
Fiskersiden

Avklaring av arter: uer/lusuer og hisling


Recommended Posts

Jeg har egentlig aldri tatt meg bryet med å ha en skikkelig seriøs artsliste, men heller hatt den litt sånn på husk og lykke og fromme og vind i seila og telling med Pethon på fanget fra tid til annen. Men siste dagers listefokus her inne, samt at jeg endelig har tatt meg tida til å lese Naiv.Super har fått meg til å ville endre på det.

Så nå tar lista form! Et kritisk overblikk har gjort at noen arter er sletta grunnet manglende husk og dokumentasjon. Så sitter jeg igjen med nesten bare sikre arter, unntakene er de som presenteres her. De er åpenbart fanget av undertegnede, men jeg er litt usikker på artsnavnet de skal arkiveres under. For er det noe jeg stinker på er det rød fisk og hisling/hersling/hosling/drittfisk. Men siden jeg er lærevillig setter jeg stor pris på forklaring hvorfor det er det ene eller det andre.

Her er nummer 1 - uer eller lusuer og HVORFOR:

090808_lusuer.JPG

Nummer 2, og kanskje noe værre. Gullbust eller vederbuk. Eller hybrid. Skal ikke være andre møkkafisk i vannet sies det. Og igjjen; HVORFOR?

DSC_2235.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivende stund mer satt ut av at du er avbildet med en cap fra Tollehaugen Kyllingoppdrett i Bø. Topper du dette med at du kjenner Berit og at dere faktisk har fisket lusuer sammen i perioder så skal jeg definitivt slette meg fra alt digitalt; for da tåler jeg ikke flere felles bekjente via de særeste kanaler. :D:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 1.

Lusuer, om jeg ikke tar helt feil.

Se http://nidarosiensis.blogspot.no/2011/08/lusuer-vs-uer-vurdering-rundt-roar.html

Tor Arne

Aha, den hadde jeg glemt. Tåbb! Skal lese etter jobb. Takk!

1-lusuer

2-gullbust (hisling er lokalnavnet på denne i porsgrunn,der den finnes i blant annet bjørkedalen,og oklungen)

1. Hvorfor?

2. Hvorfor? I Sandefjord er det vel også gullbusten som har navnet hisling på seg, men det brukes vel stort sett om alle litt små, blanke karpefisker.

I skrivende stund mer satt ut av at du er avbildet med en cap fra Tollehaugen Kyllingoppdrett i Bø. Topper du dette med at du kjenner Berit og at dere faktisk har fisket lusuer sammen i perioder så skal jeg definitivt slette meg fra alt digitalt; for da tåler jeg ikke flere felles bekjente via de særeste kanaler. :D:P

Har en Tollehaugen-bag også, så er det sagt. Skal se om dine våte drømmer kan utløses med et bilde av den også...

Kjenner Berit, har aldri fiska lusuer med ho, men jeg blei lenge ansett å være helt i toppen når det kom til høneplukking i Bø. Mer detaljerte trenger vi vel ikke være...

Forøvrig synes Lunde-suteren at Tollehaugens kyllingfor og feitmark gravd der vaskevannet fra hønsehusa skylles ut er dritdigg. Dagens tips, der altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ganske mange artsidentifiseringstråder på nettopp disse artene.

1 - Jeg vil si lusuer, av helhetsinntrykk og retning på piggene på gjellelokket - selv om jeg etter å ha lest artikkelen hos NKML lenket over her forstår at de kan være VIRKELIG vanskelig å skille...

2 - Her vil jeg si vederbuk, som er til forveksling lik gullbust og er en av artene som er samlet under begrepet hirsling. Grunnen er mangel på overbitt, og gullbust har ikke rødskjæret i bukfinnene som vises på bildet.

Jeg er langt fra noen ekspert dog :)

1-lusuer

2-gullbust (hisling er lokalnavnet på denne i porsgrunn,der den finnes i blant annet bjørkedalen,og oklungen)

Jeg fikk utelukkende små vederbuk i badevannet i Bjørkedalen, bare til info. Kan godt være gullbust der også, men de er latterlig vriene å se forskjell på. Skjelltelling er et godt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lusuer på første mest sannsynlig ja. Syns jeg ser at gjelllokkpiggene har en markert spiss ytterst (se for deg et ivrig kvinnebryst, uerens pigger ligner mer på pyramider). Den ser i tillegg ut til å være ganske liten (maks 300 g?), og for alt det er verdt er vel knapt tatt uer under 6-700 g.

Den andre er også vrien. Førsteinntrykket sier gullbust, vederbuk har vel litt mer tydelig overbitt. Men igjen, kroppsformen var en aning høy. Her må karpefiskmafian trå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk utelukkende små vederbuk i badevannet i Bjørkedalen, bare til info. Kan godt være gullbust der også, men de er latterlig vriene å se forskjell på. Skjelltelling er et godt hjelpemiddel.

Det finnes ikke vederbuk i det vannet!! Bare små ørret og abbor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Lusuer

2: Vederbuk. Munnen og skjellstørrelsen samt den høye kroppsformen på den største. Gullbust har mer "utskytbar" munn, noe vederbuken totalt mangler. Gullbusten er dessuten langt slankere.
På dette bildet ser man fra toppen: vederbuk, mort og gullbust: http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.glommafiske.no/images/Gullbust2.jpg&imgrefurl=http://www.glommafiske.no/gullbust.html&h=605&w=750&sz=230&tbnid=XYAAQ3Klz0ThIM:&tbnh=95&tbnw=118&zoom=1&usg=__zoap3jwfAfFOGxIb-3PRqsUfkrI=&docid=-SWaOGG_p9mkeM&hl=en&sa=X&ei=8OtjUc-CEeWD4gSRooDoBA&ved=0CE4Q9QEwAw&dur=3806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Da noterer jeg lusuer i boka, det virker å være den gjengse oppfatning. Etter lesing av link finner jeg heller ikke noe som skulle tilsi noe annet.

2. Artig lesning her, uten at jeg føler jeg kan sette to streker under svaret. Kan godt være at de er fanga i Bjørkedalen forøvrig.

Der og da blei flere kjennetegn undersøkt med følgende notat i boka: 53 skjell i sidelinja, 10 ryggfinnestråler (vi skilte ikke mellom bløt og piggstråler), 11 gattfinnestråler, iris med sorte prikker og litt overbitt. Skjell og finner er vel relativt intermediært. Øyne heller vel mot gullbust. Munnpartiet heller kanskje mot vederbuk? Nå er jeg usikker på om dette kun er resultat av telling av en fisk, eller en slags "snittløsning" av flere. Skal forhøre meg med medfisker og notatansvarlig.

Tre av fiskene blei også med hjem til notatansvarlig (jaffal den største, litt usikker på hvilke to andre som fikk æren, men de så jo uansett like ut alle sammen..) for å bli kokt. Svelgtennene som dukka opp var 5+2/3+5 på den største, rein 5+3/3+5 og rein 5+2/2+5 på de to andre. Relativ intermediær løsning med andre ord. Spørsmål: Kan vederbuk og gullbust hybridisere?

Endret av havtryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.