Gå til innhold
Fiskersiden

Agnsild (brisling)


Simen85
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja stemmer det, er sjøørret jeg fisker.. Har pleid å bruke agnsild å alltid fungert veldig bra, funker strimler av sild og makrell like bra? Trodde den var mer kresen jeg...

Like bra, schmike bra... Smak og behag vil jeg si. Kommer også an på hvordan du presenterer agnet. Hengende og slenge bak en bombarda-dupp som dras sakte inn ville jeg vel foretrukket strimler av buksiden på enten sild eller makrell. Disse sitter også bedre på kroken. Ved "statisk" duppmeite, altså kast ut og vent, har jeg vel aller mest troa på brisling, MEN jeg har da fått sjøørret på både makrell- og sildestrimmel også her. Grunnen til at jeg har mest troa på brisling er fordi det er det jeg har fanga mest sjøørret med under meite. Det er også det jeg har fiska desidert mest med, så det trenger ikke ha stort å si...

Og er det noe sjøørreten ikke er, så er det kresen. Alt går i grisen, som de sier. Men den kan ha markante bettperioder, og treffer du på dem utenom det kan de selvfølgelig oppfattes kresne. Treffer du en sjøørret i bettet er det derimot nesten rart om du ikke får den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, ja da skal jeg prøve ut det. Pleier som sagt å bruke agnsild, drar kroken forsiktig gjennom øyet å fester den langs siden å kaster å sveiver nappvis inn, da ser det ut som en skadet sild å har alltid fungert bra. Men må bytte sild ofte å blir ikke så lange kast men alltid fungert kjempe bra for min del. Men for prøve noen lange silde biter å se om det gir bra utslag det også. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte min siste boks med agnsild idag, ble 10-12 SØ, tok vare på fire av dem som var blanke og feite, den største på 1.2 kilo :=)) Utrolig morro å endelig å få kjent noe fisk igjen etter mange bom turer. Tom for agnsild nå så da skal jeg prøve silde trikset ditt neste gang å se om det gir også gir bra utslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har prøvd å fiske med sardiner? Fant noe i frysedisken i en Asiansk mat butikk så tok med en for morro skyld.. Dem er like blanke å helt like agnsild nesten, litt større bare..

Aldri testa, men det burde jo funke det...

La oss få vite hvordan det går!

Når du fisker med brisling, lar du dem bare henge under duppen, eller sveiver du dem inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skulle jo tro det vil funke like bra, men kan hende det er annen lukt så vet ikke om det har noe å si?

Når jeg fisker med brisling så bruker jeg kun en liten krok, trer den forsiktig gjennom øyet å fester kroken på siden av fisken. Kaster ut å lar den synke litt, sveiver sakte inn med mange stopp, når den biter er det viktig at den napper skikkelig så den kroker seg bra på fisken.. Ulempen når man fisker uten dupp er at det ikke blir så lange kast, så pleier å fiske der det er litt dypere.. Før jeg begynner fiske moser jeg noen små sild å kaster uti for å skape masse lukt i vannet. Har alltid fungert kjempe bra for min del å fiske sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg prøvd å fiske med sardiner for første gang, sto å kastet med sluk osv en times tid mens sardine tinte opp.. Når den hadde tint så slang jeg på den å prøvde, andre kastet så bang satt den, den dro ut sena å gjorde flere hopp før jeg fikk landet den. Det var en meget pen sjøørret på 1.7 kilo å 50 cm lang.. Så Min første tur med sardiner gav meg en ny pers så det var utrolig morro :=)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg prøvd å fiske med sardiner for første gang, sto å kastet med sluk osv en times tid mens sardine tinte opp.. Når den hadde tint så slang jeg på den å prøvde, andre kastet så bang satt den, den dro ut sena å gjorde flere hopp før jeg fikk landet den. Det var en meget pen sjøørret på 1.7 kilo å 50 cm lang.. Så Min første tur med sardiner gav meg en ny pers så det var utrolig morro :=)))

å hvor fikk du denne;) he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd meg de siste dagene rundt andøya,ternevik, mot langenes, men ikke fått noe, fisk har fulgt etter men ikke tatt, ser ut som jeg har noe å lære av deg :)

Oki, har bare prøvd søm noen ganger jeg å alltid fått fisk der, mye C&R fisk da den har vært veldig tynn. Men fått flere blanke og feite der så ville prøvd der..:) Hva fisker du med? Åssen for man lastet opp bilde her?

Noen som vet om det funker med sild, brisling eller ansjos på glass? hørt om at salt sild skal funke bra, men har dere noen erfaringer med dette?

Hmm har liten truen på det, men fersk sild som du skjærer opp i lange strimler kan også fungere fint har jeg blitt tipset om.. Men det aller beste er å bruke agnsild (brisling) om man skal fiske sjøørret med agn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker med det meste, men nå har jeg prøvd med forskjellige sluker..kan jo være jeg møter på deg:) brisling har jeg kun brukt i trolling ikke fra land.

ok, har prøvd mye med sluk jeg også men har ikke fått så mye på det, bare en hittil i år. Vet du foresten om hvor man får kjøpt agnsild i nærheten av kr.sand?? :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neei, egentlig ikke, jeg kjøpte et lager av en butikk i krsand, han drev med trolling, men han har lagt ned, og reist tilbake til østlandet for ei tid tilbake, så tror ikke det er noen som har sånt lengre..

kjedelig da, har vært på fiskebrygga men dem har ikke av en eller annen merkelig grunn.. jeg kjøpte mitt på østlandet før jeg gikk tomt, skal nedover i mai entur så for fylle opp frysern igjen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida fisker mye med sluk, spinnere osv også. Men alltid fått bra med sjøørret på brisling så har blitt mye fiske med det. Jepp flyttet hit ifjor høst å bor på Vennesla nå. Har ikke fiska noe særlig fra båt da jeg ikke har noe tilgang på det desverre, blir gjerne med på tur om muligheten skulle dukke opp..:) Du da, hva slags fiske driver du mest med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.