Gå til innhold
Fiskersiden

Skuffelse fra Okuma Makaira


Ricardo Ricco Seiboth
 Share

Recommended Posts

Som mangen har fått med seg hadde jeg kjøpt meg ei okuma makaira mk 8 å ja prøvte i går å spole på denn nye senen jeg fikk som da er 0,32mm. Skuffelse kom fort hadde kjøpt 600meter da i det fleste salgsannonse står 400meter med 0,37mm. Så når jeg hadde fullt snella med snørre hadde jeg vel sirka 175meter på snelle. Er det normalt at det kan skrive slik eller er det bar meg som har bommet med syne? Jaja fikk snakket til meg enn makaira 20 nå som da komme i huset om sirka 2 uker som koste 600kr mer men de fornværa greit da håbe jeg at det blir nok snørre på denn snella litt skuffelse da jeg likte størrelsen å vektenav denn lille mk 8.

Hadde med meg faren da vi spolet på snørre å spolte det veldig strammt på så kan ikkje vær det vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mangen har fått med seg hadde jeg kjøpt meg ei okuma makaira mk 8 å ja prøvte i går å spole på denn nye senen jeg fikk som da er 0,32mm. Skuffelse kom fort hadde kjøpt 600meter da i det fleste salgsannonse står 400meter med 0,37mm. Så når jeg hadde fullt snella med snørre hadde jeg vel sirka 175meter på snelle. Er det normalt at det kan skrive slik eller er det bar meg som har bommet med syne? Jaja fikk snakket til meg enn makaira 20 nå som da komme i huset om sirka 2 uker som koste 600kr mer men de fornværa greit da håbe jeg at det blir nok snørre på denn snella litt skuffelse da jeg likte størrelsen å vektenav denn lille mk 8.

Hadde med meg faren da vi spolet på snørre å spolte det veldig strammt på så kan ikkje vær det vertfall.

Snøret ditt er nok tykkere enn 0.32 dersom du bare fikk på 175 meter. Hvilket snøre er det du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fortalt deg med en gang at den snella ikke romma 600 meter av nevnte tykkelse, har selv 275 meter(0,32 eller tynnere) fireline pluss noe snøre under.

Det er ei veldig lita snelle, og spolen er jo både grunn og smal.

Dersom du likte størrelsen men ikke kapasiteten...hva med størrelse 10?

Del gjerne din erfaring med oss andre når du får spolt innpå den nye snella, og fortell oss hvordan den er i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøret ditt er nok tykkere enn 0.32 dersom du bare fikk på 175 meter. Hvilket snøre er det du har?

Høres ut som våt Whiplash Pro, lol.

Min har 10m 0.90mm mono i bunn, 300m 80lbs spectra og 10m 1mm fortom. Har plass til litt mere braid, men vil heller ha plass til nok fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snørre var stram det prøvte jeg å si med siste settningen i første kommentaren å senen er 0,32mm å tåle 51kg merke WFT KG STRONG kjøpt i 600meter pga snellen skulle ta 400meter å jeg ville ikkje kjøpe kun 300meter vill helste rett øver 400meter derfor jeg kjøpte 600meter å tenkte klippe resten som sto til øvers. Uansett sto det 400 meter etter internet selgeren av 0,37mm mens på esken står 295meter på 0,37mm det er alrede 100meter i forskjell har spolet på ikke heilt komplett fullt men stoppet kansje enn noen meter før men sirka 200meter også var det slutt med gleden makaira 10 har ikkje denn butikken der jeg kjøpte min okuma makaira 8 så derfor blir det makaira 20. Uansett enn store skuffelse blir spennede om det blir plass til 800meter på denne da eller om denn blir fullt med 600meter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har hørt dette tusen ganger før ikkje min feil det selge slik i tyskland å folk som meg kjøpe dette uansett er det på 0,32mm så nok om dette takk.enne mk10 skal ikke denn har mer snørre enn makaira 8 egentlig?

Her enn link dere kan se at 0,32mm har 51kg å 0,39mm står på 67kg.

http://www.ebay.de/itm/WFT-KG-Strong-geflochtene-Angelschnur-Grun-50-Meter-von-der-Grosspule-/390527297467?pt=DE_Sport_Angelsport_Angelschn%C3%BCre&var=&hash=item5aed3da7bb

Denne mk10 skal ikke denn har mer snørre kapasitet enn makaira 8 egentlig?

Okuma Makaira LD Big Game Reel MK-10II!

Specifications:


Line Capacity: 15/460, 20/380, 25/280

Så hvor mye ville det gått på med 0,32mm då sånn sirka? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det er en kombinasjon mellom snøret som er litt tykkere enn oppgitt,og at snella tar litt mindre enn oppgitt.

Multisnøret kan du måle sånn ca med micrometer eller skyvelære,bare pass på at du ikke presser på når du måler.

Multifilamentsnører er bygd opp av enten Dyneemafiber eller Spectrafiber,så jeg tviler på at WFT greier å lage et snøre som tåler over det dobbelt av andre snører.

WFT har jeg dårlige erfaringer med fra før,men det får være en annen sak B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snaue 200 meter 0.43 braid på min Makaira MK-8II + litt mono i bunn + god plass til noen meter 1.0 FC topshot. Når både styrken på braiden du har kjøpt og mengden du får på snelle begge tilsier at braiden ikke er 0.32 mm er den helt enkelt ikke det. Tipper det ikke er Makairaen som er problemet her. Forøvrig ikke en snelle jeg ville brukt til fiske på store dyp, men heller til tungt fiske på relativt grunt vann, altså typisk kveitefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Braid som har brudstyrke ca 50kg har en ca tykkelse på 0,50 mm.Berkley Whiplash er ett godt exempel på dette hvor dem oppgir diameter på 0,28mm & bruddstyrke 45kg. egentlig dia er ca 0,45 mm.

Her er en bra side som kan forhindre missforståelser og feilkjøp http://www.paulusjustfishing.com/4linetesting.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.