Gå til innhold
Fiskersiden

Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Brutter, fatter og jeg satte kursen for Sydlige Strøk av Sverige på torsdagen. Skulle flørte litt med Johan igjen, da han hadde lovet oss litt kontakt med Salmo Salar. 750km en vei er langt, satans langt... neste år blir det nok fly. Kjørte av gårde i 13 tiden, det vil si fatter og brutter kjørte nedover mens jeg satte meg godt tilrette da herværende har vært i en liten klinsj med polisen og bruker sykkel som fremkostmiddel om dagen. jaja samma det. I 2130 tiden rullet den gamle slitte Mondeoen inn i Simrishamn og vi innlosjerte oss med noen pils på Logen til Bengtsson... Dagen etter skulle vi ut og teste om det var noe hold i det som Johan hadde lovet. Værgudene var i sin vante tro på krigsstien da jeg skal utøve fiske så det blåste nordavind fra alle kanter, kanskje med en dragning til nordøst... SURT!

b%C3%A5t.jpg


Her er båten Johan tar med seg folk ut på sjøen i, en grom 28 fot Carolina Classic, ideelt til sitt bruk. Jeg nevnte noe om været gjorde jeg ikke? Vel første dagen fisket vi 4 timer da gadd en ikke humpe, stange og klusse mere. Hadde totalt 4 fisk denne dagen, to ville og to settefisk. Villfisken satte vi tilbake

release1.jpg
7-8kgs laks på tur tilbake i sjøen.
Meg10.jpg
Settefisk på 10kg, denne ble varmrøkt og med hjem Kvelden var det sosialt på Logen med øl, øl og mere øl. Slikt hører til på kvelden når en er på tur og har fått svidd av litt kalorier på humping som faktisk kan minne om grisekjøring på norske veier. Lørdag var det dags igjen og nå dro vi ut tidlig, østersjøen lå speilblank og vi kunne sette betene i vannet ca kl 8. Etter en halvtimes tid med litt små nipping til Tysk øl og spytting av litt svensk snus skjer det noe på den ene riggstanga... BANG og det baser ut snøre. Siden det var fatters tur var gamlefar rimelig kjapp på stanga og tok kontrollen (senere på dagen så vi den lett aldrende gubben klatre i stangorgel for å få tak i en stang det var fisk på... utrolig hvor spreke gamle hannkatter kan være bare en får lokket hannkatten i dem frem). Dette var en ganske hard fight og New Holland capsen fikk nok absorbert noen svetteperler nå, for oss som så på var dette riktig så moro. Fatters første kontakt med ganske grov fisk på stang.
fatter+kj%C3%B8re+fisk.jpg
Det varte og det rakk men omsider kom fisken inn til båten og etter litt klabb og babb kunne jeg få den i håven.
fatter142.jpg
En riktig så feit hannlaks på 14.2 kg, med nydelige merker. Den ble selvfølgelig satt pent tilbake. Dette gjorde jo at stemningen i båten virkelig var god, og de fleste verdensproblemer var nå løst. Vår største bekymring var at det sku falle en atomrakett fra Nord-Korea ned i hue på oss. Fredagen fikk vi bare fisk i overflaten må nå hadde dypriggen introdusert seg, og moro var det. De tre herrene en ser på bilde under startet å synge samtidig noe etter fatters 14.2 laks og fikk selskap av ei på taket. Knall vær, pils, strålende selskap og laksehugg. Det kan ikke bli stort bedre


riggstenger.jpg


Av disse 4 mistet vi 2, og fikk 2 inn til båten, vekt mellom 6-8kg. Villfisker som ble satt tilbake. SÅ skjedde det litt senere ut på ettermiddagen.... det knatret noe forferdelig på babord side og det formelig fosset sene av snella, Johan var på nippet til å snu båten for å kjøre etter for denne hadde tenkt å tømme snella for sene, selv om vanntemperaturen lå på noen få varmegrader. Heldigvis stoppet den før snella var tom og jeg kunne begynne å kjøre fisken og ta tilbake kontrollen. En ganske lang fight 15-20 minutter så kunne vi se fisken... litt svett i panna


meg151.jpg
JA den var svær og den kom også i håven. Vekt 15.1kg, vill hunnfisk som hadde gytt en gang før.

release2.jpg release3.jpg

Der fikk hun svømme videre, håper hun når gyteelva en gang til. ***** hvor moro dette var, ny pers på både fatter og meg.
meg114.jpg
Vi fikk noen flere fisk denne dagen også, største på 11.4 som var settefisk og fikk bli med hjem til fryseren, noe fisk må jo fiskeelskere få lov til å ta med seg hjem
gummih%C3%A5v.jpg
Søndagen var en skitdag værmessig med høy våg, så det ble bare 2 timers fiske på oss denne dagen. Vi skal på jobb mandagen alle tre og da er det greit å komme seg hjem i noenlunde tid, er tross alt 750km hjemover og. Men vi fikk et 6 hugg med største laks på 11.5 og en på 10, samt en på nesten 9 i dette hugget. MORO. PGA været ble det ikke så mange bilder denne dagen, men her er et (fra lørdagen) Oppfordrer alle til å kjøpe håv med gumminett, på denne måten skåner vi fisken ved håving. Alle fiskene vi satte tilbake svømte ubesværet tilbake i sjøen. Kort oppsumert, 18 laks 12 ville 6 med hjem. 5 på topp var 15.1, 14.2, 11.5, 11.4 og 10.5kg Hadde ellers 5 fisk over 9kg på turen Har fått filmet en god del og, inkl håving av fisk på 15.1 og 14.2 kg og litt undervannsfilming. Usikker på kvaliteten da jeg ikke er så familiær med videoredigering og filming enda. Uansett vil jeg på vegne av meg selv, fatter og brutter takke Johan for en kjempefin helg i Södra Sverige. Vi kommer tilbake
Johan.jpg

Hvis flere har lyst til å få være med på noe slikt, gå til Johans hjemmeside

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Härlig rapport!

Såg kommentaren om vildfisken, det är ju så att i Hanöbukten måste lax med fettfena återsättas. Endast fisk med klippt fettfena får behållas. Ett försök att stärka den sviktande stammen av vild lax från t.ex. Mörrumsån.

Tack för fina bilder och inspiration...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.