Gå til innhold
Fiskersiden

Skreifiske på Malangsgrunnen 07.04.2013


obbien
 Share

Recommended Posts

Endelig kom vi ut på skreifiske - rapport fra Malangsgrunnen 07.04.2013

Det har som alle vet vært en skikkelig uværsvinter her i nord. Jeg kan knapt huske verre vær. Håpet om å komme oss ut på den sagnomsuste Malangsgrunnen svant mer og mer hen for hver uke som gikk. I frustrasjonen over mye vind og mye snø startet jeg derfor i påsken opp min egen værdatabase, for å kartlegge nøyaktig hvordan vær og vind er på Yttersia for hver dag som går. Dataene mine strekker seg foreløpig tilbake til 1. januar 2013, og tallene for mars måned var nådeløse: i mars hadde vi 30 av 31 dager med kuling og storm. Kun 14. mars var det ikke kuling, da var vinden oppe i 10,7 meter per sekund som tilsvarer 0,1 m/s under kuling styrke..

Det ble med andre ord ingen turer ut på skreifiske, sett bort fra den halvveis mislykkede turen i begynnelsen av mars. Men vi hadde et siste kort i ermet: klubbturen søndag 7. april. Da var Cato ledig og lå med båten ute på Lauklines. Det skulle imidlertid ikke bli enkelt å komme seg ut dit. I påsken gikk det et gigantisk skred over Kattfjordeidet, som effektivt stengte den veien. Noen dager etter gikk det et nytt kjempeskred på Vasstrandveien ut mot Lauklines, noe som førte til stengning også her. Lauklines var dermed isolert fra omverdenen. Heldigvis for oss var Cato grei og plukket oss opp på andre siden av fjorden. Vi hadde bestemt oss for å gjøre et forsøk på å komme oss ut til grunnen. Det var kulingvarsel fra alle hold, men symbolvarslene på yr og storm, samt Seawatch antydet at det ville stilne av noen timer ut på formiddagen søndag, mellom kulingene.

Kl. 06.00 søndag morgen var på vei ut mot havet. Vi ble møtt av endel sjø utenfor Håja, men forholdene var helt ok, jevnt frisk bris med liten kuling i kastene. Beste været vi har hatt i år, som Cato så fint bruker å si. Det skulle vise seg at værmeldinga stemte og det stilnet etterhvert helt av og ble gode forhold. Riktignok bare noen få timer.

Ombord i dag var undertegnede, Kim, Marcus, Stig Thore og Ingemar samt skipper Cato. Vi la oss til på et område som tidligere har gitt endel storfisk, men det ga ikke de store resultatene. Etter et lite flytt fant vi mer og større fisk.

IMG_1251-stig+thore+kj%C3%B8rer+fisk.jpg

Stig Thore kjører skrei.

IMG_1248-stig+thore+15+kg.jpg

Han startet med en torsk på 15 kg.

Kim var den første ombord til å bikke 20-kilosgrensen i dag:

IMG_1250-20+kg.jpg

20 kilo blank.

IMG_1253-Marcus+21,5+kg.jpg

Marcus med en fisk på 21,5 kg.

IMG_1255-ingemar+21+kg.jpg

Ingemar, 21 kg.

IMG_1260-torsk+21,5+kg.jpg

21,5 kg.

Så fikk Kim kontakt med noe betraktelig større:

IMG_1257-kim+kjorer+stortorsk.jpg

IMG_1266-Kim+27,5+kg.jpg

Det var en særdeles lang, men slank torsk. Hele 146 cm lang - vekta var 27,5 kg. I god kondisjon kunne den vært godt over 40 kg.

Ikke lenge etterpå sto Kim og fighta nok en storskrei. Og denne var stor - jeg måtte hjelpe til å dra fisken over rekka. Det var en skikkelig feiting.

IMG_1271-kim+30%252C8+kg.jpg

132 centimeter lang og litt av en vom..

IMG_1272-kim+kaffetorsk+30%252C8+kg.jpg

30,8 kg tung. Gratulerer med ny klubbrekord Kim!

(Kim har tidligere fått på 33,3 kg, men det var en privat tur)

IMG_1278-kim+30,8kilos.jpg

Et siste bilde av kaffetorsken. På samme draget hadde han også en torsk på 18 kg.

Det var nå stilnet godt av ute på havet.

IMG_1284-kim+fisker.jpg

IMG_1283-finv%C3%A6r.jpg

Ingemar hadde fiska med Big Bob denne dagen og fått 3 torsker over 20 kg. Under oppsveiving 15 meter over bunnen var det imidlertid noe annet som tok jiggen. Kjappe hissige utras tydet på det - det var kveite på gang.

IMG_1285-ingemar+driller+kveite.jpg

IMG_1287-ingemar+kveite+big+bob.png

IMG_1291-ingemar+kveite+23+kg.jpg

Det er en flott kveite på 23 kg. Herlig bonusfangst!

Vinden begynner nå å øke kraftig på fra vest, til jevnt stiv kuling, så vi setter kursen mot land. Mens vi sløyer kjenner jeg at jeg må holde balansen for ikke å ramle overende. Det viser seg at vindmåleren på båten har målt kast opp i 24 m/s. Det tilsvarer full storm. Det ble en småfrisk retur mot land :)

IMG_1297-kraftige+vindrosser.jpg

For undertegnede ble det en litt skuffende dag, ingen torsk over 20 kg, men jeg fikk mengder av torsk mellom 15 og 19 kg. Men det kommer nye sjanser.

Takk for en flott tur!

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønne at forventningan e skrudd rimelig godt opp når man er skuffa over å selv ikke ha bikket 20 kilos-grensa :lolu: til tross for at kompisan lande 30-kilos.

Vel, ser at Malangsgrunn fortsatt levere så di tid kjæm nok :thumbsup:

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 ting jeg ikke misunner ( eller unner) dere : Mørketiden og været dere har fått i år.

Legger til at alt blir glemt når jeg ser - leser hva dere får til deroppe :) Gratulerer med kaffetorsk Kim. For 1 beist !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig fangst! Pilking eller jigg?

Mest pilkefiske. Men noen fiska litt med jigg. Ingemar er jiggfantast, så han kjørte med det hele dagen.

De største fiskene ble tatt på pilk, så det er ikke nødvendigvis slik at jigg gir størst fisk. Mer fisk blir det også med pilk og gummimakk, og dermed mer action.

Ellers takk for alle tilbakemeldingene.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.