Gå til innhold
Fiskersiden

Fluering nr. 2 (nattfluer for sjøørret i elv)


Recommended Posts

Etter å ha tatt initiativ i en annen tråd ble jeg rådet til å starte ny tråd om temaet.

Tema: En fluering med nattefluer til sjøørretfiske i elv.

Det fungerer slik(for de som ikke har vært med før): danner en ring på 10 personer totalt og alle binder ei flue hver som de har hatt hell med. folk har da på forhånd fått utdelt postadresser til de andre i ringen. når du har bundet opp nok fluer, så sender du de i posten til de andre deltagerne. så er du gått lei av dine gamle mønstre eller lysten på å prøve nye ting kan dette anbefales.

lite tips: de av dere som vil binde på dobbelkrok, må se til å pakke den bedre. noen på den forrige tråden fikk brev i posten der deler eller hele kroken stakk ut. farlig for postman pat dette!

Ringen har 1 stk passiv deltaker, Espen Ørud/fiskersiden. Etterhvert som fluene havner i hans postkasse, vil fluene bli fotografert. Det er opp til en enkelte deltager å velge om han/hun vil ha fluene tilbake eller "donere" dem til fiskersiden. Fluene kan da bli brukt som premie i forbindelse med konkuranser etc. Ringen vil bestå av 10 deltakere inkludert Espen Ørud.

Påmelding: Alle deltakere skal svare til meg KUN på PM. Her skal dere oppgi adressen deres også. når ringen er full eller klar så sender jeg rundt adressene til dere.

NB! Kun seriøse deltakere. Dette for å opprettholde en bra standard på fluene i ringen.

Håper på en ny runde med fine fluer igjen.

I ringen nå:

ErikR

Espen Ørud(passiv)

VJA

ALX

robertar

Lars Henrik

Kim Andre

Storfiskern

Namsenlaks

MP

Ring 2 status: påmelding avsluttet.

Går nå igang med å sende ut adressene. er fortsatt et par jeg ikke har adressen til.

Jeg vil også at alle som er med på ringen, skriver litt om hvilken flue de har valgt til denne ringen her på denne tråden. på denne måten unngår vi at alle binder redbutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Min flue her på denne ringen vil bli Erik's zuluzonker. Denne flua er svært lik frödins fire ass zonker. jeg kaller den erik's fordi jeg bandt den lenge før frödin/af solgte den. før bandt jeg den med rødt ullgarn, nå bruker jeg rød fluor fibre som jeg synes passer best. den fisker bra under normale forhold og er min favoritt til det tidlige nattefisket. vanligvis bruker jeg str. 8, men større sizer bør også prøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har valgt den vel nok mest kendte lakse-/ og sjøørretflua i Danmark. fluen bliver både brugt dag og natt og blir kaldt "Hedeflua".

det kan virke underligt at fluan er forholdsvislys, men de danske vassdrag er generelt en smule farvede. derfor har farven hvid altid været effektiv her i landet.

fluan er bundet efter gamle danske principper. d.v.s at fronthacklet er lavet foran vingen som på en Rusty Rat. detter gjorde man for at fluan skulle lave mere uro i vandet.

på originalmønstret er brugt hvide hackler som vinge, men jeg har valgt at udskifte disse med hvid polarræv, for at give flua et mere moderne look.

fluen er mest effektiv om ikke strømmen er for stærk.

har fået Sjøørret op til 3 kg på denne flua. den bundet på en enkeltkrog str. 6 tilpasset norske forhold. i DK havde man nok brugt en str. 2 eller 4 om natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min flue er en flue jeg har kalt "gul rompa"

Den er bundet på en streamer krok,dette er den fluen jeg har fått mest sjøørret på om natta,men jeg har også fått mye laks på den på dagtid.

jeg og de jeg ror sammen med har bestandig "gul rompa" med når vi ror med fluer[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på når jeg får sendt avgårde mine, som sannsynligvis blir en zonker/muddler hybrid. Er veldig opptatt med eksamen nå og straks den er ferdig drar jeg 21 dager i Trøndelag. Kaaanskje jeg får bundet opp og sendt før turen, men kan ikke love noe. Håper det går greit om jeg får fiksa det i starten av juli, SØ-sesongen er jo ikke helt i gang da heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet 4 stk, men er på nordsjøen og skal binde ferdig når jeg kommer hjem..

Men kan heller ikke love at det kommer til å gå sinnsykt kjapt for laksesesongen har jo som alle vet begynt og jeg har gått glipp av åpninga, så jeg har litt å ta igjen[ :) ][ :D ]

men skal prøve å binde litt i mellom slagene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var ikke jeg som fik laksen, men en gut i den forening jeg er medlem af i DK. han besøgte Gaula for første gang i 2003 og så vidt jeg husker fiskede han lige ved Støren. er ikke så kendt der, men kan det passe at der findes en fluezone der?.

som sagt brugte han en tubeversion.

lykke til med flua. skulle den ikke fungere i Norge. er du velkommen til at aflægge et besøg i DK. så skal jeg guide dig rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fikk flua til Lars Henrik i dag! gleder meg til å prøve den.

jeg la ikke med noe bindeforklaring, så jeg håper det går greit at jeg legger det ut her etterhvert.

fluene er sendt og bør ligge i posten hos de fleste innen noen få dager. greit å få de unna![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp legger ut full bindebeskrivelse her.

på mine godplasser fisker jeg flua godt intil land på motsatt side, gjerne langt nede på brekket. det er når strømmen tar tak i bukta, og flua skyter fart, at fisken ofte sitter.[ :) ] flua fisker god i urolig vann og det skal mye til før den blir trukket under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bindebeskrvelse av "NATTFLUA"

070620052146JhKFHvjOGmhUn4jbvX.jpg?31

krok: Mustad streamer str. 4

hale: svart marabou med flashfibre

tag: gul chenille

kropp: svart dubbing

rib: sølvtråd

hode: svarte hår fra rådyr/hjort

underlag for hodet: svart foam ( med lukkede celler)

bein: silikonbein.

bindebeskrivelse

1. fest tråden og surr bak til krokbøyen.

2. finn en passe bunt med marabou, og fest denne som en hale.

surr fast marabouen frem over 2/3 av kroppen.

0706200521035vqQlFsIfa8hnDl3Gb.jpg?54

3. fest fire fibre flash på begge sider av halen

070620052128kRceEkZaWHOphuXjmo.jpg?20

4. fest chenillen sånn at den peker bakover, surr to tre ganger freover og fest med bindtråden. klipp av det som blir ekstra.

070620052152YBBWCC7zHdXykGjBNP.jpg?66

5. fest sølvtråd til rib

0706200521153sQP3znLPkTBXS6ulN.jpg?43

6. dubb kroppen og surr ribben frem til hodet.( her er det store muligheter for å bruke diverse dubbinger med glitter og farger)

070620052138fYTqbuRxFDstKEQk4n.jpg?86

7. en solid bunt med hjortehår festes slik at de peker fremover. surr godt fast!

070620052104TelYyT9aIKZNrGgMVe.jpg?2

8. en strimmel med foam festes oppå hårene

0706200521329UbQaCNk4TeoV9ORBf.jpg?14

9. foamen surres rundt hodet en til to ganger festes med bindtråden.

klipp av det som blir ekstra.

070620052157FkiUH76OCCo8ZABjTU.jpg?90

10. brett hårene over foamen og fest de godt rett bak hodet. her erdet viktig å samle alle hårene slik at de legger seg jevnt rundt hodet.

070620052121HXQlIgdjBxtrobe5B2.jpg?88

11.fest beina der du surret fast hårene i forrige trinn.klipp beina i ønsket lengde.

070620052151crCiSgoCaujSBfMrEo.jpg?26

12. avslutt med å klippe vekk hår som stikker ut på hodet (på flua[ ;) ]), og lakker /lim surringene bak hodet.

vingene som stikker bakover kan trimmes slik at flua endrer gangen i vannet, og etter hvor mye av det gule du vil vise.

070620052117eLhAgJ2jCdrsYDK34m.jpg?6

håper flua faller i smak (for fisk og fisker).[ :) ]

eneste problemet er at etter et antall ville SØ blir hårhodet fliset opp endel.

har også fått endel ørreter på denne flua, spesielt i høstmørket.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

eneste problemet er at etter et antall ville SØ blir hårhodet fliset opp endel.

har også fått endel ørreter på denne flua, spesielt i høstmørket.[ :) ]

Luksusproblem! Bra bindebeskrivelse, får lage et par selv... Likte spesielt foamen under hodet, denne flua må flyte ekstremt bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.