Gå til innhold
Fiskersiden

Fluering nr. 2 (nattfluer for sjøørret i elv)


Recommended Posts

Siden Mr.Knudsen ikke vil samarbeide får jeg starte med bindebeskrivelsen.

Krok: Mustad dobbel str.6

Tag: Oval sølvtinsel

Butt: Rød floss

Kropp: Svart icedub

Vinge: Svart zonkerstrip

Hode: Trimmet hjortehår, svart

Som med de fleste fluene mine er dette et veldig enkelt mønster uten så mye dill-dall. Dette er en flue jeg har hatt stor suksess med i Surna og Orkla etter ørreten. Har opplevd flere ganger at den fisker skjorta av vanlig svarte hårvinger, så den er absolutt verdt å prøve når alt annet feiler. Den kan fettes inn og fiskes stripende eller bare fiskes som en vanlig våtflue. Vet ikke helt hva som er best, begge deler har gitt gode resultater, men morsomst er det jo å se ørreten ta. Den fisker bra også når den er druknet, det kraftige hodet skyver mye vann som plukkes opp av fiskens sidelinje.

Har med vilje bundet den på relativt stor krok og trimmet hodet ganske tett og flatt nederst for å beholde krokgapet og bedre stabilitet i vannet. Den bør absolutt prøves ut i nattetimene framover, strip den gjerne over et brekk. PLÆSK! [ :D ]

EDIT: må legge til at flua ikke ble spesielt pen, noe av grunnen var at jeg ikke fant noen hjortehår av god kvalitet i svart. Kunne seff ventet enda lengre og kjøpt bedre hjort, men følte jeg hadde ventet lenge nok. Håper den er fiskbar [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 82
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har modtaget fluer fra Jim Frode Rygh og Alexander Dalheim. det var fine fluer. glæder mig til at teste dem. har modtaget endnu en konvolut men den var revet op og var uden indhold. gætter på at fluan har trængt sig ud igennem papiret. der stod ikke afsender på kuvertern, men jeg skjønner den var fra dig Morten. jeg kan se at du har lagt bindebeskrivelse på siden. så jeg kan bare selv lave et eksemplar af din flua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lars Henrik

har modtaget fluer fra Jim Frode Rygh og Alexander Dalheim. det var fine fluer. glæder mig til at teste dem. har modtaget endnu en konvolut men den var revet op og var uden indhold. gætter på at fluan har trængt sig ud igennem papiret. der stod ikke afsender på kuvertern, men jeg skjønner den var fra dig Morten. jeg kan se at du har lagt bindebeskrivelse på siden. så jeg kan bare selv lave et eksemplar af din flua.

Må bare beklage Lars Henrik!! Kroket var tildekket, men **** happens. Du skal selvsagt få ny flue, men vet ikke om jeg rekker det før jeg stikker til Surna, har tett program akkurat nå! Lover å binde ny og sende så fort jeg kan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de behøver ikke at sende Morten. du har jo vist din gode vilje. og det er jo ikke første gang det gode postbud har nappet mine fluer. kunne bare håbe at Sjøørreten i Vejle å nappet lige så bra for tiden, men det er vel bare ønsketænkning. jeg prøver selv at lave et eksemplar efter opskriften her i indlægget. lykke till med fisket i Surna. har fisket der etter SØ i 1987. dengang var sort muddler en fin flue. samt Hørgårds mayflynymph

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lars Henrik

de behøver ikke at sende Morten. du har jo vist din gode vilje. og det er jo ikke første gang det gode postbud har nappet mine fluer. kunne bare håbe at Sjøørreten i Vejle å nappet lige så bra for tiden, men det er vel bare ønsketænkning. jeg prøver selv at lave et eksemplar efter opskriften her i indlægget. lykke till med fisket i Surna. har fisket der etter SØ i 1987. dengang var sort muddler en fin flue. samt Hørgårds mayflynymph

Flotte greier! Sender en flue for det! Rapport kommer fra Surna, drar torsdag eller fredag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! bedre sent enn aldri!![} :) ] Nå er alle fluene ferdig, sender de i morgen.

Bindebeskrivelse:

Dobbel 8

Butt:Blank small oval tinsel

Hale:Rød shimmer

Rib:Blank flat med. tinsel

Kropp:Ice dub. UV svart

Vinge:2 Vingen bygges opp--> 2 strå herl, svart rev, mirror flach, svart rev, svart tempelhund (sparsomt), svart rev.

Hackle:2 "runder" gul hane

Bytt ut vingen og hackle på denne flua å få en kjempeflue for laks på dagtid i sol-lys.Vinge: kun 10 strå ekornhale med røde ender og svart hackle. Vingen skal være så lang at de røde endene fra ekornhalen synes undenifra.

[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det var da godt. Trodde en stund postmannen hadde fått seg noen nye fluer.[ :D ]

Flua bruker jeg når som regel på et Interm.snøre. dette fordi jeg ikke vil ha den til å stripe. synes den fisker best da. Binder den i alle størrelser fra 4 til 14. Stor størrelse = beksvart natt, og så motsatt.. Flu har gitt meg mange fine kvelder og netter[8D].

Beste medisin er å prøve den[ :) ]!!!

Jeg har bestemt meg for å fiske i natt med fluene som jeg har fått fra dere. Rapport følger i morgen. Så får vi se hvem sine fluer som bringer lykke her hos meg[?]??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at du var borti fisk da, men varier innholdet i hodet. bruker skum i sterk strøm og fyller bare med dubbing når deter roligere.

gleder meg til å prøve den du lagde, minner mye om ei jeg har fått endel på tidligere, derfor jeg valgte ei annen flue til denne ringen. litt teit at vi leverer en muddlerzonker til hverandre[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

flott at du var borti fisk da, men varier innholdet i hodet. bruker skum i sterk strøm og fyller bare med dubbing når deter roligere.

gleder meg til å prøve den du lagde, minner mye om ei jeg har fått endel på tidligere, derfor jeg valgte ei annen flue til denne ringen. litt teit at vi leverer en muddlerzonker til hverandre[ :) ]

Sant nok! Må binde opp noen egne varianter av flua di også[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var kanskje litt utydig i min beskrivelse. Jeg har heller ikke dårlig erfaring med stripende fluer til SØ. Det er bare at den flua dere har fått har jeg best erfaring med når den ikke striper. Kan selvsagt fungere stripende, men jeg har best erfaring med den som en vanlig våtflue...

Kan bare si at flua til ErikR leder etter nattens fiske. Den tok 3 SØ, den største på 1,2 kg. Dere andre sine fluer fanget dessverre ingen fisk i natt, men det er mange netter igjen så vi får komme tilbake med fangstrapport[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.