Gå til innhold
Fiskersiden

Værforhold og ferskvannsfiske etter ørreten .o)


Siw
 Share

Recommended Posts

Hei,

Er det noen som kan gi meg noen tips om hvilke vær og temperaturforhold som er best under fiske etter ferskvannsørret? Gjerne også hvordan månen står....

Surt og kaldt på østlandet i dag, men vil ut for enhver pris! Gradestokken viser knappe 10 grader, og haglskura har stått i dag....

Tusen hjertelig for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Siw, velkommen til forumet.

Gå til en sports foretning og be om Napp og nytt. Der står det en huggtabell som er basert på månefaser. Ellers er min erfaring at når tempen i vannet passerer 7 grader begynner ting å skje. Ellers pleier det å være bra kveld/natt fiske akkurat i is løsinga. Vinden bør være sør eller vest, men det er ingen endelig regel. Ved dreining av været pleier det som regel å bli en periode med bra bitt. Alt dette kan jo variere fra sted til sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Mange sier at rundt 17.mai begynner ørretfiske. men det er klart at været i løpet av våren styrer mye av dette.

Bestefar sa altid at når bjørka hadde fått museører så var det på tide å sette ørretfiske på dagsorden.

Fisker du med flue eller med andre ting ??

Du ! glemte en ting, Velkommen til oss på fiskersiden.no [ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere eldre, mosegrodde gubber har forsøkt å overbevise meg om at "fisken" (les: ørret) biter best i regnvær. Jeg har aldri trodde på dette, og det synes jeg ikke andre bør gjøre heller, da det er så mange andre vær-faktorer som påvirker fisket. Antakeligvis sier gamlingene at fisken biter best i regnvær fordi de hadde fryktelig dårlig utstyr til kaseslukfiske før, korte kast og tykke snører gjorde at sky fisk i pent vær var vanskeligere å få.

Jeg er absloutt ingen ekspert på ørretfiske, men har da fiska litt etter ørret da jeg var (enda :) ) yngre. Det viktigste er å følge med på vannet eller elva der du fisker, og hele tiden forsøke å tenke som en fisk. Er det pent vær, vindstille og blank vann kan du regne med at fisken er sky, da lønner det seg ikke å denge sluk ofte siden dette kan skremme, intermediate bombarda-dupp og mark eller en våtflue/nymfe ville jeg forsøkt da. Hvis det blåser litt, eller det skumrer, er fisken mindre sky og lar seg ikke skremme av plask fra sluk like lett. Du kan også forsøke å kaste på vak med sluk, hvis fisken er skikkelig på hugget lar den seg ikke skremme, men min erfaring er at den ofte blir sky.

Det er selvsagt også viktig om du fisker i vann hvor mange fisker, eller om det er litt bortgjemt. Fisken blir mer sky jo flere som fisker i et vann.

Som fersk ørretfisker tror jeg noe av det viktigste er å ikke skremme fisken, samtidig som du følger godt med, "leser" elva eller vannet og fisker der fisken mest sannsynlig er.

Lykke til!

EDIT: Siden det er lite å gjøre med månen har jeg aldri tenkt over denne når jeg har fiska, man må bare gjøre det beste ut av det når man er på tur synes jeg!

Er det kaldt og ingen vak: fisk dypt.

Er det veldig varmt og ingen vak: fisk dypt.

Det siste blir neppe aktuelt før litt ute i juli på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd best fiske etter kraftig regnvær. Ellers er jeg uenig i at det er ikke lønner seg å denge sluk om det er vindstille...har tatt utrolig mye ørret ved vindstille og skyfri himmel.. det viktigste er heller at du kaster et godt stykke over vak.. Uansett er det størst sjangs for å få fisk om du tar turen istedet for å bli hjemme. Ikke tenk på hvordan månefasen er...dette har jeg prøvd å tyde, uten at det har innvirket på bettet på fisken. Det viktigste er at du lærer deg å kjenne plassen du fisker på, vite hva fisken der hugger på, hva den spiser, hvor var den er og ikke minst hvor den står og hvilke vandringsmønster den har...

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

Ut i fra egen erfaring og da på flue så er det opp mot kvelden som er den beste tiden. Hvis skodda legger seg på vannet er det bare å gi opp.

Litt sør/vest vind er glimrende.

Vindstiller er altid vanskelig med flue.

Tenker da på striping av flue/fortom.

Men veldig enig med Vilhelm, bli ikke hjemme ut å prøv.[ :) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Vilhelm sier; ikke kast sluken midt i vaket, helst minst 10 meter bortenfor. Tror uansett fiske med bombarda-dupp og mark med en liten hvit eller rød attraktorperle foran kroken er noe av det mest effektive man kan bruke til ørret som jakter nær overflaten.

Er ikke overbevist om at det er håpløst å fiske når det er skodde på vannet, men at ørret ikke beiter i overflata når det er kaldere i lufta enn i vannet. Dessuten er det neppe mye insekter å beite på da heller. Vil tro at jigg eller mark langs bunnen kan gi fisk når det er enten for varmt eller kaldt til at det er aktivitet i overflaten. Har imidlertid ikke forsøkt dette, så ta uttalelsen med en spade natriumklorid.

Tror uansett det er lurt å kunne variere agn og metode mye, slik at en ikke bare baserer seg på at ørret alltid vil ha mark under en dupp eller sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

Det går mest på god gammeldags mark her, både med Andersdupp og vanlig kastedupp. Men er også aktiv med flue, når jeg først "får åinna over meg".

Tusen hjertelig for alle svar! Og som den evige optimist jeg er, så regner jeg med at jeg tar storfisken i kveld [8D]

Skal ta en tur oppi Skrukkelia, tenker jeg...

Men så et lite spørsmå til;

Rett før man kommer til Hurdal, der man svinger opp til Brandbu, der renner det en elv ut i Hurdalsjøen. Er det lov å kaste snøret uti der? Sånn helt nede ved munningen av elva...? Og hva slags fisk går der?

Må tørke sikkel for hver gang jeg kjører forbi....[:I]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er elven som renner ut i Hurdalsjøen like nedenfor Hurdal kirke du tenker på?

I så fall heter den Gjødningselva og renner ut fra Skrukkelisjøen og Fløyta. Elva er en del av et vernet vassdrag, og så lenge du tar hensyn til fugleliv og den generelle fredningstiden for ørreten skulle det ikke være noe i veien for å fiske der.

Rent teoretisk burde elven huse ørret, men siden den er avgrenset med en dam opp mot Fløyta er jeg usikker på hvor morsom det kan være. Nedenfor riksveien, mot Hurdalsjøen kan du også risikere å møte på det meste som bor der; Gjedde, åbbor, mort... Du finner forresten mere om området ditt her http://home.no.net/hurdjff/ men det visste du sikkert?

Sikler du mindre nå? -Hadde vært greit å høre om fangsten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Word nigga

De beste forholdene må bli etter min erfaring, regn, høyt trykk og overskyet. Men uansett vær er jeg ute men stang i hånd etter hva som helst vil bite.

Fisking for en fiskegaling er ikke alt om fisken, men opplevelsen av å være ut i naturen, vekk ifra modernt liv, venting på den neste hogg.

Amen [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sitat:Opprinnelig postet av Wiggy

Fisking for en fiskegaling er ikke alt om fisken, men opplevelsen av å være ut i naturen, vekk ifra modernt liv, venting på den neste hogg.

Amen [8D]

Sier AMEN til den jeg også! [ :D ]

Ingenting er som å være ved elva å fiske. Utrolig morsomt og gir den beste følelsen ever [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å drite i alt som har med vær å måne å gjøre, vist du skal kun fiske når det er bra blir det veldig få fisketurer. Dessuten mister du trua ved f.eks nordavind, og uten trua er fisketurer kjedelige. I helgen blåste det bra fra nord når jeg fisket i marka, men vi hadde kjempe fin fangst!! I tåke har jeg også hatt fine fangster, ser ofte ut til at når det er ugunstig vær og jeg har lite napp og kanskje ingen fisk, ofta da jeg har fått mine største fisker!!

Så mitt tips er drit i vær og vind etc. og ha trua når du fisker!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caddis

sitat:Opprinnelig postet av fiskematre

Det beste er å drite i alt som har med vær å måne å gjøre, vist du skal kun fiske når det er bra blir det veldig få fisketurer. Dessuten mister du trua ved f.eks nordavind, og uten trua er fisketurer kjedelige. I helgen blåste det bra fra nord når jeg fisket i marka, men vi hadde kjempe fin fangst!! I tåke har jeg også hatt fine fangster, ser ofte ut til at når det er ugunstig vær og jeg har lite napp og kanskje ingen fisk, ofta da jeg har fått mine største fisker!!

Så mitt tips er drit i vær og vind etc. og ha trua når du fisker!!!

Ikke uening i noe du skriver, men det kan være at folk må prioritere og kansje ikke kan gå ut hver dag. De vil bruke tiden best mulig å gå ut de dagene mulighetne er størst og det er faktorer som faktisk betyr noe for fisket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg skjønner poenget Caddis. Men det beste er å ikke prioritere, heller fiske når man har tid:) hehe.. Jeg har fått ødelagt noe av fisket mitt, etter at jeg har lest om alt mulig forhold og vær og vind, eneste det har gitt meg er mindre trua vist jeg fisker under spesielle forhold. Kjekkere å fiske og lure på om fisken er i bettet, enn å ikke ha trua. Pluss at det er utrulig demoraliserende vist forholdene er perfekte, og du får ingen fisk! :) MEN dette gjelder for MEG! Andre har kanskje god nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.