Gå til innhold
Fiskersiden

Utsetting av brunørret i sjøvann


 Share

Recommended Posts

Så vidt jeg vet er all ørret i Norge så genetisk lik at de klassifiseres under samme art Salmo trutta.Så forskjellen på sjøørret og brunørret. Er at sjøørreten har hatt mulighet til å vandre ut i havet. Og som nevnt så trenger de et mellomstadie i brakkvann som kalles smoltifisering. Man kan ikke sette ørret ut direkte fra ferskvann og ut i saltvann

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ørret her og der ut i sjøen som opprinnelig er brunørret?

Hvis en ørret blir skylt uti en ose, blir den vel SØ, eller tar jeg feil? En del av SØ yngelen holder vel seg og hele livet i ferskvann?

Hadde vært morsomt å prøvd å sette ut i oser/brakkvannsområder for å styrke svake bestander..!

Litt Off Topic...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk prøvd det før, og det gikk ikke veldig bra. Tok med brunørret med fra en bekk og satt den ut ca 50 meter utenfor oset, og det tok ikke lange tiden føre den lå på hodet og pustet ganske kraftig, så jeg tok den fort tilbake der den kom fra! Når jeg satt den tilbake svømte den videre som om ingenting var skjedd.

Trur stingsild er den eneste arten i Norge som kan tåle overganger fra ferskt til salt vann uten problemer. Muligens også ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ørret her og der ut i sjøen som opprinnelig er brunørret?

Hvis en ørret blir skylt uti en ose, blir den vel SØ, eller tar jeg feil? En del av SØ yngelen holder vel seg og hele livet i ferskvann?

Hadde vært morsomt å prøvd å sette ut i oser/brakkvannsområder for å styrke svake bestander..!

Litt Off Topic...

Bodde tidlige ved en bekk der små brunørret tok svippturer ut i osen utenfor. Disse kom tilbake igjen på neste flo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt ørret her og der ut i sjøen som opprinnelig er brunørret?

Hvis en ørret blir skylt uti en ose, blir den vel SØ, eller tar jeg feil? En del av SØ yngelen holder vel seg og hele livet i ferskvann?

Hadde vært morsomt å prøvd å sette ut i oser/brakkvannsområder for å styrke svake bestander..!

Litt Off Topic...

Som jeg sa. Brunørret og sjøørret er same art. I en elv hvor de har mulighet velger noen å vandre til havs. Mens andre velger å bli i elven. Det er ikke noe som heter sjøørret yngel eller brunørret yngel. De er begge ørret yngel, samme art ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa. Brunørret og sjøørret er same art. I en elv hvor de har mulighet velger noen å vandre til havs. Mens andre velger å bli i elven. Det er ikke noe som heter sjøørret yngel eller brunørret yngel. De er begge ørret yngel, samme art ;)

De er samme art på samme måte som mennesker med forskjellige farger er samme art. Arv har gjort dem mer spesialisert til lokaliteten de lever i. Dette betyr ikke at de ikke kan tilpasse seg et annet levevis.

Ørret fra et sjøørretførende vassdrag vil sannsynligvis være mer egnet til et slikt eksperiment en ørret fra andre typer lokaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa. Brunørret og sjøørret er same art. I en elv hvor de har mulighet velger noen å vandre til havs. Mens andre velger å bli i elven. Det er ikke noe som heter sjøørret yngel eller brunørret yngel. De er begge ørret yngel, samme art ;)

Yngelen av "Sjøørret" har en større andel som vandre ut(9/10), enn "Brunørret" der mange flere vil bli i vassdraget (8/10).

Har også lest om tilvending av brunørret til saltvann. Dette bør da gjøres om våren da det naturlig er lettere for tilvending (smoltifisering).Her må en jo trå varsomt, da feil fremgangsmåte vil føre til høy dødlighet.Egentlig er det jo best å la naturen fikse sånt selv, og heller hjelpe til med å legge tilrette for gode gyteplasser og oppholdsgroper til å overvintre i. Er vel også mer "lønnsomt" og innvestere tiden i gytebekken som en langsiktig plan en korte rykk og napp. Her kan en jo ikke slippe ut ørret for så å kritisere oppdrett's næringen for genetisk forurensing når en selv bedriver utsetting av denne art...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt argument med at det å legge tilrette for gyting er det beste tiltaket en kan gjøre. Det er vel også strengt forbudt å flytte fisk til annet vassdrag.

Ja, det er forbudt. Men viss en flytter innen samme vasdrag må en også søke.

Er jo så opplagt, at jeg helt har glemt å skrive det.

Så viss en heller bruker like mye tid på tilrettelegging, så får en mer igjen for timene en bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ser at dette er et interessant tema også for andre.

Jeg har fortsatt ikke funnet publikasjonen. Dønna Fluefiskeklubb har som mål å legge tilrette for et bedre fiske. Da kan dette være et tiltak i tillegg til å legge til rette for bedre gytemuligheter. Sjøørret beskattes stort på Helgeland med utstrakt garnfiske dessverre.

Fylkesmann må nok involveres, sånn er det alltid med anadrome fisk/vassdrag. I tillegg sto det helt klart i artikkelen i Alt om fiske at lokal ørret hadde større overlevelsesrate.

Jeg tenker umiddelbart på rusefiske langt opp i vassdraget og utsetting i brakkvann nå i april, med en gang isen går. Skulle hatt tilgang til publikasjonen fra Nina, for å se om dette er noe vi i klubben bør vurdere.

Takker for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en passende tråd å spørre om en ting:

Alle utsettinger på eget initiativ, uavhengig av art, er jo ulovlig uten samtykke. Alt den slags må søkes om via fylkesmann. Men hvordan er det med fiskerlag/klekkerier? Må de også søke, eller er det antatt at de "vet hva de driver med"?

Grunnen til at jeg spør er at jeg møte en fyr på et abbortjern langt inni skauen og han fortalte at fiskerlaget her skal sette ut x antall ørret i tjernet i år. Jeg stusset over det, for tjernet har for det første ikke næringsgrunnlag til å gi x antall hundre ørret god dekning, og for det andre så er det både padder, frosk og salamandere i tjernet om sommeren.

Sååå.. hvordan henger ting sammen når det kommer til søknader privatpersoner vs foretak som f.eks. et lokalt fiskerlag/klekkeri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en passende tråd å spørre om en ting:

Alle utsettinger på eget initiativ, uavhengig av art, er jo ulovlig uten samtykke. Alt den slags må søkes om via fylkesmann. Men hvordan er det med fiskerlag/klekkerier? Må de også søke, eller er det antatt at de "vet hva de driver med"?

Grunnen til at jeg spør er at jeg møte en fyr på et abbortjern langt inni skauen og han fortalte at fiskerlaget her skal sette ut x antall ørret i tjernet i år. Jeg stusset over det, for tjernet har for det første ikke næringsgrunnlag til å gi x antall hundre ørret god dekning, og for det andre så er det både padder, frosk og salamandere i tjernet om sommeren.

Sååå.. hvordan henger ting sammen når det kommer til søknader privatpersoner vs foretak som f.eks. et lokalt fiskerlag/klekkeri?

Ja. Alt skal søkes og godkjennes. En kan få en generel tiladelse til å utføre fiske stell i fiskeforvaltnings sonen en jobber i, men det må ligge en forvaltnings plan i bunn av denne.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Grunnen til at øretten ikke kan settes direkte ut i sjøvann er fordi den må smoltifisere seg først. Det vil si at den må gjennom en prosess i ferskvann (som utløses av lys forandring) før den kan gå ut i sjøen. Derfor er det slikt at innen lakseoppdrett feks, må all yngel som skal settes ut (smolt) smoltifiseres ved å manipulere fisken ved å regulere mellom lys og mørke for å utløse fiskens smoltifisering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Samme art og samme yngel. Forskjellen er at laks og ørret som velger å vandre ut i sjøen går igjennom en prosess etter en viss periode i elva. Såkaldt smoltifisering. Dette gjør at de klarer å leve både i fersk- og saltvann. Når prossessen begynner klasses fisken parr og når den er ferdig kalles fisken smolt. Den blir da ofte litt blank i utseendet når den er klar for utvandring. Dette skjer etter sirka 2 år.

Vanlig brunørret kan riktignok klare seg greit i brakkvann. Har selv fått brunørret innerst i fjorder hvor vannet har svært lavt saltinnhold. Og da spesielt etter perioder med god vannføring i vassdragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Satt ut 5 brune nedfor brekket for noen dager siden og pga lav vannføring kommer de seg ikke opp igjen i vannet nå..

2 dager senere hadde de trekt ned i sjøen og gikk å vaket utpå kvelden på små innsekter.:))

Dette er fra et vann der det er overbefolket med små brune og det gikk sø Før i tiden men pga kommunens ombygging ødela vandring mulighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje en passende tråd å spørre om en ting:

Alle utsettinger på eget initiativ, uavhengig av art, er jo ulovlig uten samtykke. Alt den slags må søkes om via fylkesmann. Men hvordan er det med fiskerlag/klekkerier? Må de også søke, eller er det antatt at de "vet hva de driver med"?

Grunnen til at jeg spør er at jeg møte en fyr på et abbortjern langt inni skauen og han fortalte at fiskerlaget her skal sette ut x antall ørret i tjernet i år. Jeg stusset over det, for tjernet har for det første ikke næringsgrunnlag til å gi x antall hundre ørret god dekning, og for det andre så er det både padder, frosk og salamandere i tjernet om sommeren.

Sååå.. hvordan henger ting sammen når det kommer til søknader privatpersoner vs foretak som f.eks. et lokalt fiskerlag/klekkeri?

Alt skal søkes om, av alle, når det gjelder flytting av fisk.

Anadrom fisk/anadromt vassdrag = Fylkesmannen

Innlandsfisk = Fylkeskommunen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.