Gå til innhold
Fiskersiden

Akvarie for agnfisk


emilengø
 Share

Recommended Posts

Hei!

Nå forsvinner isen her i gjeddevannet mitt om noen få dager.

Har tenkt å få fisket med deadbait her. Ettersom det er 20/30 minutter gå tid hver vei til nærmeste sted å få tak i ørret har jeg tenkt på å bruke et akvarie til å oppbevare fisken i.

Jeg har drevet med akvarie i noen år. Har en 120Liter og en 60liter som ikke er i bruk. Ville ikke det vært mulig å bruke? Sette i skyggen i hagen/boden.

Har luftepumpe og filterpumpe til akvariene også.

Har tenkt å fiske ørretene i en liten bekk ikke så langt fra meg. De er som regel 20-100g. Normalt ikke mer enn 60g.

For å slippe å gå fram og tilbake for hver agnfisk har jeg tenkt å fiske opp 10-12 om gangen som jeg har i akvariet.Kun for oppbevaring i et par-tre dager maks.

Noen som har prøvd dette? Eller vet om det vil fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten i Liavannet er i hvertfall i live enda, men ikke så hissig på å bite ennå :)

Isen er endelig forsvunnet der ja.

Hørte om en som fikk en idag, men bittet er nok tregt enda. Kanskje makk vil være mer effektivt? Men vet ikke hvor jeg får tak i det nå da..

Fikk noen på isfiske i vinter, da på blink og maggot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt ørret i akvarie før og det største problemet er at det alltid blir et offer som blir jaget og "nappet" på og når denne dør, finner de bare en ny. Jeg har hatt gjedde, suter, karpe, sørv og stingsild i akvarie før, men har bare hatt problemer med ørret pga. de er så hissige.

Om du tenker på at ørretene skal ha det bra å ikke bli helt ødelagte så, er det i alle fall ikke lurt å ha alt for mange oppi ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørreten klarer seg ikke like lenge i akvarie som div karpefisk. Ørreten trenger stor plass, gjemmesteder, litt strøm og masse mat. Men ett par tre dager går fint. Og ja!, de spiser hverandre opp til slutt.

ørret går helt fint å ha i akvarium hvis den er aleine og flere i samma akvarium 3-4 dager vil sikkert gå helt greit, men ørret er ingen stimfisk så de slåss som pokker. Lengste jeg har hatt ørret i akvarium er 18 mnd. Da voks den fra ca 4-5cm til 24 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.