Gå til innhold
Fiskersiden

Oppsett ørret meite


cral
 Share

Recommended Posts

Hvilket "oppsett" bruker dere når dere fisker etter ørret med levende agn (mark, maggot, andre larver) i elver. Og hva brukere dere i vann?

Etter å ikke ha fått noe på mark de siste turene er jeg ute etter å prøve noe annet, for å se om det hjelper på fangsten.

(og sidne det er mark jeg har prøvd, og ikke fått noe på, så blir det ikke så mye på andre ting heller)

Fyll gjerne på med krokstørrelser og typer også (ja jeg vet at det er en egen tråd om dette, men skrives det først litt om oppsett er det greit for oss som gjør noe feil [ ;) )]å få vite hvilke kroker til hvilket fiske, og dette går litt utenfor fiske med dupp etter sjøørret som det ligger en glimrende artikel om på under artiklene.)

Så når du bruker dupp, hvikken dupp bruker du, søkker kroker etc?

Hvordan setter du opp bunnmeite med søkke? Glidende? søkke i enden? Eller en svivel og 50 cm sene ut til en krok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg fisker i elv ,bruker jeg teleskopstang 4-5 meter, et spiralbly på 20-30 gram (alt etter dybde og strøm)

en 1/o krok.

Sjekker dybden ,og setter så på et "flagg" av en bit med hvit plastpose som jeg holder noen cm over vannflata hele tiden mens jeg fisker ut kastet.

fra søkket til kroken er det gjerne 30-50 cm.

Marken blir fisket "dead drift" langs bunnen i bakevjer , rundt steiner og andre standplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cral:

Gliden bunnmeite, kun med søkke og krok er ofte det beste til ørreten. Ørreten er som regel ikke noen sky fisk som slipper agnet ved motstand, derimot pleier den rått å sluke marken.

Samme med dupp, bruk en følsom antennedupp eller waggler som tåler en del bly (ca 4AAA) og fisk denne nærme bunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjempemorsom og effektiv metode er duppmeite med Avon eller stick dupp. Dvs dupper med flytekroppen høyt oppe på stammen. En stor avon har feks 4 eller 6 ssg haggel flytekraft og kan dermed benyttes i sterkt strømmende vann. Du kan blye ned duppen konsentrert helt nederst og dermed få agnet dypt ned til fisk som står i høler, bak steiner etc. Ved å bruke en 13 fots matchstang eller liknende kan du mende snøret, holde det igjen i strømmen og andre triks for å kunne presentere agnet akkurat så fristende som skal til. En kongemetode er å holde igjen snøret over et strømbrekk for så å slakke av slik at agnet følger bunnkonturen ned i hølen på undersiden. Snøret bør fettes slik at det flyter eller bruk flytende snøre. Jeg bruker gjerne en krok nr 8 med åpent krokgap feks kamasan b983 til en middels meitemark eller en krok nr 12 til 2 maggot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I elv: Helst en litt lengre stang. Jeg bruker alt fra 10 fot til 6 meter. Avhengig av hvor vanskelig det er å presentere agnet i elven. Som tackle bruker jeg fra 0 til 6 0,8g splitthagl (som regel 1 eller 2) som jeg fester 20-30cm over kroken. Kroken jeg bruker er som regel i størrelse 8-10. Snøret jeg bruker er 0,12 fireline (gult kan være en bra farge da du hele tiden vil kunne se snøret). Jeg bruker ikke fortom.. Dette takkelet fiskes der det ser spennende ut. Men husk at i elver står ikke alltid de største ørretene i de største kulpene, prøv de små standplassene og! Det er også lurt å hele tiden ha kontakt med kroken slik at du får med deg alle napp og kan gi tilslag øyeblikkelig. Dette for at fisken skal bli kroket i leppa slik at fisk som ikke skal spises kan få svømme tilbake igjen [ ;) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du gul Fireline uten fortom til markfiske? Troode fisken så denne jeg!

Uansett. Markfiske i vann: Bruker et vanlig tackle, der søkket er nederst i tacklet og kroken sitter i en fortom lenger opp. Kroken er vanligvis i str. 12 Aberdeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd å få noe mindre fisk pga. gul fireline. Ørreten er ikke så smart som mange vil ha det til (dessverre, eller??)

Slenger ut et bilde av en fisk som ble tatt i Røa i Femundsmarka av faren min for et par år siden. For å illustrere mitt poeng med at små kulper kan gi stor fisk.. Den ble tatt i en kulp på ca 0,5 x 1 meter helt inntil land i et parti med et par hundremeter stryk.

18052005113805WdxF7rTa5u2s.jpg?87

Hehe, den ble også tatt på gul fireline uten fortom [ ;) ] Vekta var 1,6kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg varierer alt etter bunnforholdene (søkke eller dupp). Det jeg har lært meg til, er å gå ned på krokstørrelse når det gjelder fiske av brun ørret. Brukte alt for store kroker tidligere. Husker ikke betegnelsene (gjør aldri det) men nå er det ned på maggot/flue størrelse på krokene.

I elver liker jeg best lang stang og litt søkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder med Syver. Avon duppen er mycket bra til fiske i elv. I størrelsen 3-4 SSG kaster du langt om det skal vaere noedvendig og med en 12-13 fts match-stang fisker du effektivt av dypere partier. Fungerer foroevrig utmerket til harr, stam og vederbuk ogsaa. Min pers paa metoden er fra Glomma, Alvdal og veide 2375g. Fikk den paa mark fisket paa en Kamazan Wide gap str. 8, en klassiker! Dette er aktivt fiske. Vil du ta det litt mer med ro kan du fiske a la Avkroken og ha bra action paa det. Ørreten er nok ikke så fintfølende som mange vil ha det til, så lokalisering er kanskje viktigere enn metode, for ikke å snakke om flaks....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om mindre elver eller aaer koser jeg meg best med en toppknytt teleskopstang. Bruker en 6m, men ønsker meg en 8m med god rygg som ikke er for tung. Koster ganske mye desverre. Fisker da med fri drift av marken, med ett par små splitthaggel hvis nødvendig. Bruker stortsett abbeden krok nellom 4 og 10 ettersom hvor stor fisk jeg forventer å få. Bruker rellativt lite mark på kroken.

I vann bruker jeg enten bunnmeite med ett pathernoster oppheng eller bomber uten snørestopper eller bly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.